Brahea decumbens

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 feb 2015 00:46

Prachtig exemplaar Edwin ! :thumb_up:
Zo groot ben ik ze hier nog niet tegen gekomen 8-)
Wat zijn jouw ervaringen nu i.v.m. koude in ons vochtige klimaat ? Erg koude winters heeft die nu wel nog niet gehad natuurlijk in die twee jaar... :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor AIREMULP op 04 feb 2015 09:41

Ik haal hem eind september naar binnen en half april gaat hij pas weer uit de kas.
Ik heb armata,s in de tuin gehad en dat was nooit echt een succes , waxlaag die er afregende en waardoor het blad snel vergeelde en aftakelde .Het lange nat staan van de kluit in de winter vonden ze ook al niet fijn . Deze palm ga ik in de winter dus maar niet blootstellen aan al die negatieve factoren .
Dus eigenlijk weet ik niet hoe het in de volle grond zou doen met misschien een afdakje of zo .
Ik was wel benieuwt of tropiro hem nog heeft , maar die is niet meer actief op het forum volgens mij .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 feb 2015 14:02

Dit is toch een dwergbrahea? Die zal niet echt groot worden, lijkt me, helemaal niet als hij de neiging heeft om 'over te hellen' ('decumbere' in het Latijn), hetgeen misschien een mooi eufemisme is voor 'scheef groeien' of misschien wel 'omvallen' (steen op je pot, dus).

De blauwe bladkleur is wel weer fantastisch mooi (als die er bij oms tenminste niet afregent...)
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor draco op 04 feb 2015 18:56

Groeiwijze 'prostrate or procumbent'. Je zou het ook kunnen interpreteren als een palm met kruipende groeiwijze die zich voortdurend maar vergeefs probeert op te richten. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor AIREMULP op 04 feb 2015 19:24

Struikpalmen is ook nog een naam die gehanteerd word voor deze manier van groeien ;)
Typerend is ook dat deze struikpalmen rapidophylum , serenoa ,nannorhops ,brahea decumbens allemaal zijscheuten maken . Ben benieuwd wanneer bij mij de de zijscheuten zich gaan ontwikkelen.

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor IQuax op 17 dec 2023 17:58

Toch even dit oude topic weer eens omhoog halen en mijn ervaringen delen. Ik heb vorig jaar de Brahea decumbens van Edwin overgenomen. Deze een plek gegeven in de volle grond op een beschutte plek bij het huis. Het is een redelijk droge plek in de regenschaduw van een grove den. Afgelopen winter is het -9 geworden in de tuin. Tegen het huis aan zal het iets minder koud zijn geweest, maar zeker -7 ga ik vanuit. De decumbens heb ik onbeschermd gelaten en is zonder enige schade de winter doorgekomen. De armata en edulis (beide ook van Edwin) die enkele meters verderop staan had ik wel ingepakt, die hadden wel schade een speerrot, maar zijn daar wel weer van hersteld. Decumbens is dus hier in de tuin duidelijk sterker dan de armata en edulis. De groeisnelheid van de decumbens is wel erg traag, 1 tot 2 bladeren per jaar, maar deze krijgt misschien ook te weinig zon. Met meer zon zou de groeisnelheid denk ik wel iets hoger liggen.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Brahea decumbens

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 dec 2023 18:09

Dat is een mooi resultaat. Heb je misschien een foto?
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten