Trachycarpus fortunei "Kiril"

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor maarten23 op 01 sep 2012 16:49

bij de exotenkweker exocotera in Friesland verkoopt een palm met de naam Trachycarpus fortunei "Kiril". Gezegd wordt dat deze palm in bulgarije is gekweekt en temperaturen van -27 aan kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
gr
Maarten
maarten23
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 19 mei 2012 17:27
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor erna op 01 sep 2012 16:59

Hallo Maarten,

Toen ik pas met exoten begon, zo'n 9 jaar geleden, was er al sprake van de Tr. Kiril. Ik probeerde er toen aan te geraken, maar was toen nog niet verkrijgbaar. Hij zou inderdaad de meest winterharde zijn.
Als het inderdaad een Kiril is, zou ik zeker niet twijfelen om hem aan te schaffen..

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor maarten23 op 01 sep 2012 17:29

hij schijnt te koop te zijn bij exoten kwekerij exoterra.
Ik heb gelijk een mail gestuurd om te vragen of ze deze nog hebben
gr
Maarten
maarten23
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 19 mei 2012 17:27
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor Gerbo op 02 sep 2012 10:55

Hoi Maarten,

Inderdaad heb ik ervaring met deze palm. In juni 2006 gekocht bij Exoterra en in de volle grond geplant. De daarop volgende jaren heeft hij maar matige groei vertoont en de winter van 2009/2010 ? heeft hij niet overleeft. Als bescherming had ik er een omgekeerde speciekuip over geplaatst maar wel op dusdanige hoogte dat er voldoende ventilatie kon plaatsvinden. Toch kon ik na de winter de speer eruit trekken. Achteraf denk ik dat ik dat ik de palm te vroeg heb weggedaan en beter op herstel had kunnen wachten, maar gezien mijn ervaring met deze palm vraag ik mij toch af of hij wel zo bijzonder winterhard is. Overigens heb ik nog een Fotunei . Deze staat al 15 jaar in de volle grond en afgelopen voorjaar kon ik ook daar de speer uit trekken en heb alle bladeren moeten verwijderen omdat ze dood waren gevroren. Heb nu echter wel lang genoeg gewacht en de palm heeft een kroon gevormd met een zevental nieuwe bladeren. Wel vind ik het uiterlijk nu minder mooi: een stam van plusminus 2 meter en daarop een top met bladeren.
Gerbo
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 sep 2012 10:11
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor Marc_S op 02 sep 2012 11:30

Hoi Maarten,
Hier het zelfde verhaal, 5 jaar geleden toen de eerste echte winter sinds lange tijd zich aanmeldde heb ik hem ook buiten laten staan.
Na die winter was hij al RIP. Ik twijfel dus ook echt aan de winterhardheid van deze palm.
Kleinere fortuneis zijn toen wl door de winter gekomen.


groeten

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor junglegarden op 23 sep 2012 13:28

De 'Kiril' heb ik sinds 2004 (toen als heel klein plantje) in de tuin staan zonder problemen en nooit beschermd, ook na afgelopen winter zaten er alleen aan de oude bladeren wat dode punten maar verder geen centje pijn.
De plant had ik in Bulgarije gekocht waar ze gekweekt zijn uit zaad van een palm die zeer zware vorst overleefde, de naam Kiril is de naam van de kwekerijeigenaar, heb in de stad Plovdiv toen een paar trachies gezien die wel wat vorstschade hadden maar toch ook in bloei stonden.
Bijlagen
myphoto (5).jpg
trachycarpus in Plovdiv
myphoto (5).jpg (168.6 KiB) 3025 keer bekeken
myphoto (1).jpg
de fortunei 'Kiril' in de tuin
myphoto (1).jpg (163.92 KiB) 3025 keer bekeken
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei "Kiril"

Berichtdoor Orlandi16 op 23 sep 2012 19:16

De winterhardheid van deze Bulgaarse Fortuneis is waarschijnlijk dezelfde als gewone fortuneis. Wel moet vermeld worden dat de temperaturen soms flink en voor korte tijd dalen in die streek maar het blijft er dan kurkdroog met een quasi onbestaand vochtigheidsgraad. Hetzelfde zou gelden voor een Yucca rostrata die bij ideale omstandigheden een -20 zou kunnen verdragen maar die ook met een -7 en een hoge vochtigheid het niet zou overleven. Ook niet vergeten dat een stad zoals Plovdiv bijna op dezelfde lijn zit tov de meridiaan dan bijvoorbeeld een stad zoals Bari in Italie.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten