Washingtonia Robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia Robusta

Berichtdoor IQuax op 15 sep 2012 01:00

Beste palmliefhebbers,

Ik heb een vraag over de washingtonia robusta. Groeit een 3-stammig exemplaar per stam langzamer dan een enkelstammig exemplaar, omdat wellicht alle opgenomen voedingstoffen over 3 planten moet worden verdeeld? Of praat ik hier nu onzin? Ik heb ruim een jaar geleden namelijk twee 3-stammige exemplaren gekocht(die van de albert heijn). Die heb ik toen verpot maar hebben sindsdien niet veel groei vertoont. Ik wil volgend voorjaar één van de exemplaren in de volle grond planten. Wat zijn jullie ervaringen, is een enkelstammige of een 3-stammige over het algemeen mooier in een tuin? Ik overweeg namelijk nog om een enkelstammige robusta te kopen van 10-15 euro(al kan ik deze nergens te koop vinden van rond die grootte, ik woon in het noorden daar zijn over het algemeen weinig palmbomen te koop. Als iemand in Limburg, Groningen of Drenthe nog een goede plek weet, hou ik me aanbevolen), omdat de palmen van de albert heijn toch nog erg klein zijn. Daardoor zal het een lange tijd vergen voordat de plant een beetje aanzien heeft.

Mvg
Ivo
Laatst bijgewerkt door IQuax op 15 sep 2012 10:40, in totaal 1 keer bewerkt.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Sodiac op 15 sep 2012 01:04

Theoretisch gezien kun je eigenlijk niet spreken van een 3-stammig exemplaar omdat het gewoon drie planten bij elkaar in een pot gezet zijn. :)

Ze moeten dan, zoals je zelf ook al aangeeft, de voedingsstoffen en wortelruimte met elkaar delen en zullen zodoende niet zo snel groeien als wanneer ze die ruimte voor zichzelf zouden hebben gehad.
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor exoten vriend op 15 sep 2012 10:13

hallo ik heb ook al enkele jaren een 3 stammige en ondervind toch dat die minstens even snel gaat als de enkele stammen.
ik denk dat ze wel de nijging hebben om sneller de lucht in te willen omdat ze concureren tegen elkaar om meer licht te krijgen
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor IQuax op 16 sep 2012 17:57

Zijn er mensen die een washingtonia (robusta) in de volle grond hebben of hebben gehad(maakt niet uit of het goede of slechte ervaringen zijn). En misschien ook grote driestammige exemplaren hebben? Of worden deze toch vaak in drie apparte planten gesplitst? Weet iemand ook hoe lang het duurt voordat de palm, nadat die in de volle grond is geplaatst, weer op volle snelheid gaat groeien? Ik heb dit voorjaar(april) namelijk een canariensis in de volle grond gezet en deze is pas ruim een maand geleden, halverwege augustus, weer een beetje begonnen met groeien.

Ivo
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor eddy21 op 17 sep 2012 20:24

heb er een in de volle grond staan maar geen 3 stammige een 3 stammige moet als je m in een pot of kuip heb wel ruim staan dus een grote kuip ik heb er een in een bak staan van 50 bij 50 zie foto,s viewtopic.php?f=49&t=8479
omdat dezen ook 3 keer zoveel wortels heb kunnen ze zich ruim ontwortelen maar ik zou die snelkwekers van albert hein niet in de volle grond zetten dat overleven ze niet ;)
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten