phoenix uitplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Dennis_S op 10 feb 2022 20:07

Het is jammer dat Jubaea's zo duur zijn, anders hadden we ze vast meer gezien. Die zijn een stuk harder dan Phoenix is mijn ervaring, maar er mag absoluut geen vocht bij komen. Mijn exemplaar heeft nachten van -10 probleemloos doorstaan, maar wel altijd kurkdroog. Tegenwoordig neem ik helemaal geen risico meer. Bij kouder dan -5 schakel ik de bijverwarming in. Mijn Phoenix schakel ik al bij -2 de verwarming in. Een klein nachtvorstje niet, maar als het meerdere kleine nachtvorstjes zijn weer wel. verwarmen in een bescherming, ook al is het minimaal, werkt perfect om je plant droog te krijgen. Want ook ik heb de ervaring dat bij veel regen, rijen van kille dagen en af en toe een nachtvorst er speerrot kan ontstaan. Maar Axel zijn ervaringen leren ons dat er wel verschil is.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Tim123 op 10 feb 2022 20:12

Dennis_S schreef:Het is jammer dat Jubaea's zo duur zijn, anders hadden we ze vast meer gezien. Die zijn een stuk harder dan Phoenix is mijn ervaring, maar er mag absoluut geen vocht bij komen. Mijn exemplaar heeft nachten van -10 probleemloos doorstaan, maar wel altijd kurkdroog. Tegenwoordig neem ik helemaal geen risico meer. Bij kouder dan -5 schakel ik de bijverwarming in. Mijn Phoenix schakel ik al bij -2 de verwarming in. Een klein nachtvorstje niet, maar als het meerdere kleine nachtvorstjes zijn weer wel. verwarmen in een bescherming, ook al is het minimaal, werkt perfect om je plant droog te krijgen. Want ook ik heb de ervaring dat bij veel regen, rijen van kille dagen en af en toe een nachtvorst er speerrot kan ontstaan. Maar Axel zijn ervaringen leren ons dat er wel verschil is.


Klopt helemaal wat je zegt, ik heb die van mij goedkoop aangeschaft via marktplaats, maar schrik nog wel eens als je ziet wat vergelijkbare groottes zouden kosten en daarom ga ik ook wat zuiniger om met deze plant in tegenstelling tot Canariensis.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Mate op 10 feb 2022 20:31

Mag ook wel want de jubs groeien zo traag als dikke @#$%^. Die van mij stak rond 2012 zn koppie boven de grond en is nog steeds een baby vergeleken met andere soorten na 10 jaar...

De jub hier heeft ook vaker winters onbeschermd gestaan en dus vorst icm vocht om de oren gehad...lijkt er weinig problemen mee te hebben hoor.

Zoals jullie weten zit ik hier ook op die heerlijke compacte paarse stinkende zeeklei dus qua afwatering is het best wel ruk.
Laatst bijgewerkt door Mate op 10 feb 2022 20:40, in totaal 2 keer bewerkt.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Dennis_S op 10 feb 2022 20:37

Mate schreef:De canariensis heeft absoluut geen problemen met onze natte frisse wintertjes..zelfde geldt voor een boel andere soorten. Zelfs de yuccas klagen niet
Afbeelding



Holy crap....ik zie nu pas echt goed hoe dik die Butia is....
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Mate op 10 feb 2022 20:45

Ja die is lekker uitgedijd Dennis..gaat ook goed de hoogte in :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2022 21:13

Tja, niet alle ervaringen zijn dus hetzelfde met kleine phoenixen.
Ik ken inderdaad ook deze winter weer een paar kleintjes die er nog steeds hetzelfde uitzien als in de herfst. Maar misschien is er toch wel redelijk wat individueel verschil.

Ten aanzien van betere verenpalmen dan phoenix zou ik toch ook nog wel willen pleiten voor eriospatha, een beetje ondergewaardeerd maar wel een alternatief voor een phoenix als je geen bladeren wilt inpakken tijdens duurvorst. Ik heb nog nooit een bruin blad gehad, ook niet in -5 dag tot -8C nacht.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2022 21:25

eriospatha
Bijlagen
D4BC3359-0830-475A-A82D-1E3440B4E992.jpeg
D4BC3359-0830-475A-A82D-1E3440B4E992.jpeg (119.58 KiB) 2919 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor Dennis_S op 10 feb 2022 21:56

Ja, echt schitterend! Het is dat ik er geen plek meer voor heb...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 feb 2022 23:19

Die is echt mooi, Butia eriospatha.
Heb ik eigenlijk nooit eerder aandacht aan besteed.
Mooier eigenlijk dan Phoenix canariensis, vind ik. Heb m even gegoogled.
Heb m op mijn wenslijstje gezet.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: phoenix uitplanten

Berichtdoor draco op 11 feb 2022 11:53

Ik vind Butia eriospatha sierlijker dan de odorata var. capitata. Deze palm is momenteel even schaars en kostbaar als een Butiagrus. Mijn exemplaar in kuip is deze winter buiten gebleven (laagste temp. -6°C). Een eerder exemplaar sneuvelde aan winterse speerrot.
Het beschikbare assortiment palmen is momenteel zeer beperkt. Veel gezochte soorten zijn niet leverbaar als gevolg van stagnerende aanvoer tijdens de pandemie.
:off_topic:
Dit topic begon met Phoenix canariensis? Het gebeurt vaker dat topics uitwaaieren naar andere onderwerpen. Het zou handig zijn als per rubriek veelbeproken populaire geslachten een eigen topic hielden: Arenga, Brahea, Butia, Brahea, Chamaedorea, Chamaerops, Jubaea, Parajubaea, Phoenix, Rhapidophyllum, Sabal, Trachycarpus, Trithrinax, Washingtonia. Het zou de zoekfunctie waarschijnlijk ook ten goede komen. :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten