Overwinteren van Latania's binnenshuis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor Bellanda op 28 okt 2012 12:46

Hallo vrienden,

Ik heb een maand geleden van een vriendelijke Nederlander Latania's gekocht. De palmen zijn nog vrij jong; de bladeren zijn bij sommige exemplaren al volledig open.

Zelf heb ik ze in een warme woonkamer (20°C) gezet op een lichtrijke plaats. Na het oppotten de eerste 2 weken veel water gegeven. Nu behandel ik ze zoals mijn opa zijn oude Howea groot heeft gebracht, ik geef ze minder water.

Toch merk ik dat de bladpunten snel bruin worden, vernevelen helpt helaas niet. Als ik ze teveel water geef heb ik schrik voor speerrot. De keuze om ze minder water te geven is om de wortelgroei te stimuleren. Maar ik krijg bruine bladpunten...

Ik heb ze in een grote stenen pot staan en verpot in gewone potgrond. Wat kan de oorzaak zijn van de snel wordende bruine bladpunten en vooral wat kan ik er tegen doen?

Ervaringen zijn welkom, want palmen zijn een nieuwe uitdaging voor mij. :thai:
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor draco op 28 okt 2012 13:35

Bij deze kamertemperatuur is het niet nodig om deze palmen droger te houden. Geef ze normaal water en controleer de luchtvochtigheid. Ik houd voor Latania een ondergrens aan van 50% rh en bij vriezend weer gebruik ik een verdamper met hygrostaat. De temperatuur bedraagt 20°C en 's nachts is het ingestelde minimum 14°C, al wordt het er zelden zo koud. Ook hier krijgen met name de oudste bladeren bruine punten, maar dat valt niet erg op door de grote afmetingen. Bij kleiner blad zal je het eerder in het oog springen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor Rob op 28 okt 2012 22:21

Niet overwateren bellanda...
Ik overwinter ze hier ook binnen en afgelopen voorjaar stonden ze genadeloos droog, zelfs als zaailing.

Die stenen pot, heeft die gaten van onder> wel nodig. Ik ben bang dat je ze nu te nat houdt.
Licht is prima, al begrijp ik niet dat de Howea op dezelfde plek staat, want die heeft juist weer geen behoefte aan zon i.t.t de Latan.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11290
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor gineu18 op 03 nov 2012 12:48

ik zal als ik jou was eiland-techniek gebruiken!
plaats een grote onderzetter met water, en dan een kleinere omgekeerde onderzetter in leggen.
de plant zet je op de omgekeerde onderzetter waardoor het lijkt dat hij in water staat.
maar dankzij die omgekeerde onderzetter blijven de wortels droog.
zo hou je een hele goeie hoge luchtvochtigheid.
ik had in de winter deze techniek uitgeprobeerd omdat ik een winter daarvoor alle kleine bananen verloor door uitdroging blad en daardoor te veel water gaf waardoor ze allemaal kapot gingen en ik kwam om van de rouwvaren muggen en spint.
toen heb ik vorig jaar ergens gelezen over eiland-techniek1 en dacht ik laat ik dat is doen :onzeker: en ik had heel veel kleine banaantjes van centimeter of 15 en ook gevoelige soorten waarvan ik van uitging die t niet zou halen.
nou egt vanaf ik de eiland techniek uitvoerde heb ik geen enkele plant besproeid.
ik was nog zo bangig om water te geven vanwege de wortelrot drama en rauwvarenmug die toen heersde de vorige winter :(
besloot ik de planten pas water te geven als ze egt slap begonnen te hangen!
na een week was de grond goed droog maar de planten bleven groeien en nog hard ook met 13 graden :o
na 2 weken nog steeds super groei en geen enkel banaan had bruine punten :!:
na 3 weken pas begon de groei te mindere en begon blad lichtjes te hangen bij 1 of 2 planten.
toen gaf ik pas water en de volgende dag zat er weer duidelijke groei in :D
omdat ik heel veel eilandjes had was de luchtvochtigheid zo hoog dat het leek alsof ze water uit de lucht dronken om te groeien :roll:
en alle banaanzaailingen hebben de winter overleeft zonder enige problemen :thumb_up: en had voor t eerst geen spint (a)
er stonden veel brugmansia's die hebben normaal altijd spint zo gevoelig zijn ze er voor. terwijl ik ze geen 1 keer heb bevochtigd was de luchtvochtigheid hoog genoeg om spint tegen te gaan1
waar ik ook egt blij mee was? doordat ik ze amper water gaf had ik geen enkele rouwvaren mug gehad in de winter :thai:
deze techniek is egt een uitkomst om ziektes tegen te gaan en bruine punten te voorkomen! als ik dit red met banaan zaailingen in de winter,dan zou het haast niet mogelijk zijn om bruine punten te krijgen ;)
ik hoop dat je hier iets aan hebt groetjes chris 8-)
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
Avatar gebruiker
gineu18
 
Berichten: 215
Geregistreerd: 25 maart 2011 13:36
Woonplaats: schagen
5 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor Eduard op 06 nov 2012 12:57

Hoi, heb mijne 3 jaar geleden van Haps mee als zaailing [ [2 blaadjes] en heeft de eerste zomer buiten gestaan waar die ook meer bruin werd dan dat er groei in zat! Toen heb ik hem in mijn veranda gezet altijd met een redelijk vochtige kluit, de plant is nu 1,5 m hoog en gaat geweldig, denk niet echt dat deze geschikt zijn voor buiten.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10324
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor draco op 06 nov 2012 14:05

Behandel de Latania gewoon als kamerplant. Mijn exemplaar heb ik een jaar of 10 geleden aangeschaft als jonge plant. Staat nog in de originele pot met rode klei en heeft momenteel 8 bladeren. De stelen groeien weliswaar erg lang maar dat geeft deze soort ook een elegante uitstraling met de grote waaierfans. Ik geef maandelijks een dosis vloeibare kunstmest met MgO en sporenelementen en houdt de potgrond voldoende vochtig.
Bijlagen
Latania.jpg
Latania.jpg (128.46 KiB) 3124 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor Eduard op 06 nov 2012 15:22

Prachtig exemplaar Draco, mijne is nog niet zo groot, maar als die zo door gaat zal die volgend jaar ook zo groot zijn, ik zie dat het laatste blad jou plafond al raakt, heb je nog en hogere ruimte?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10324
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor draco op 06 nov 2012 16:54

In de 'orangerie' Eduard, maar dat is tegen de zin van de 'lady of the house'. Ik heb overigens niet de indruk dat de bladstelen nog veel langer worden en stamvorming treedt nauwelijks op. Tenslotte gaan de bladeren ook afhangen en komen weer vrij van het plafond (2m45).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Overwinteren van Latania's binnenshuis

Berichtdoor Bellanda op 09 nov 2012 20:45

Latania's zijn inderdaad heel dankbaar en ik merk dat al mijn palmen het beter doen door er minder medelijden mee te hebben wat de watergift betreft. Er zijn nog wel bruine bladpunten, maar vermoedelijk is dit door het verpotten en dan geef ik altijd veel water na het oppotten.

De palmen groeien goed en snel binnenshuis, indien de grond voldoende droog blijft vanaf nu tot pakweg mei. Wat luchtvochtigheid betreft heb ik al gedacht aan een plastiekfolie, maar dan nog liever op bruine bladpunten kijken. ;)

Verder heb ik al mijn palmen in brede, stenen potten staan met gat. De Latania's staan vlak voor het venster op het Westen. Af en toe controleren op spint en heb ook de temperatuur verlaagt van 22°C naar 17°C, dat verhoogt ook de luchtvochtigheid.

Bedankt voor alle adviezen en dus:
- minder water geven
- relatieve vochtigheid verhogen
- niet buiten zetten
:thumb_up:
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron