Brahea sp. super silver

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brahea sp. super silver

Berichtdoor Gerritzen op 27 jan 2013 19:33

Enige jaren geleden kwamen er zaden in de handel van de Brahea sp. super silver. Enkele zijn goed opgekomen en groeien prima, maar de bladeren zijn nog steeds hartstikke groen. Bij wie worden ze al zilverachtig? Heb de indruk dat ze groen blijven. :?

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Roger op 27 jan 2013 20:57

Ik heb dit soort een paar jaar geleden gezaaid, helaas maar een van overgebleven, en deze is ook groen, welicht als ze wat ouder zijn dat ze de zilverachtige kleur krijgen.

Gr.
Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Alexander op 28 jan 2013 05:47

Ik heb er hier 4 staan. Van zaad dat ik uit Mexico had meegenomen zo, n 10 jaar geleden. Ze beginnen nu pas iets van de waslaag te krijgen. Zag ik afgelopen zomer.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 11:20

Die zilveren kleur vervaagd die niet altijd bij dit soort palmen omdat de lichtintensiteit waar die waslaag de bescherming tegen is hier gewoon niet voorkomt? Ik heb indertijd bijvoorbeeld een Chamaerops humilis cerifera gehad en die werd elk jaar gewoon groener en groener. Het was een importpalm.
Ravenea rivularis eveneens zelfde verhaal.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Gerritzen op 28 jan 2013 12:33

Alexander schreef:Ik heb er hier 4 staan. Van zaad dat ik uit Mexico had meegenomen zo, n 10 jaar geleden. Ze beginnen nu pas iets van de waslaag te krijgen. Zag ik afgelopen zomer.

Alexander


Nog 'even' geduld hebben dus. Gelukkig is de palm zonder de grijze kleur ook de moeite waard.

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Gerritzen op 28 jan 2013 12:42

Hitch schreef:Die zilveren kleur vervaagd die niet altijd bij dit soort palmen omdat de lichtintensiteit waar die waslaag de bescherming tegen is hier gewoon niet voorkomt? Ik heb indertijd bijvoorbeeld een Chamaerops humilis cerifera gehad en die werd elk jaar gewoon groener en groener. Het was een importpalm.
Ravenea rivularis eveneens zelfde verhaal.


Er heeft nog nooit een zilveren kleur opgezeten. Ondanks het feit dat hij hier zomers op de meest zonnige plek in de tuin staat

Maar wat bedoel je met 'Ravenea rivularis eveneens zelfde verhaal' ? Deze is nl. fris groen!

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 13:10

oeps foutje :roll: , ik haal ze even door elkaar. Ik bedoelde de Brahea armata. Deze veranderde bij mij ook naar groen na uitplant. Nu ja, niet echt groen-groen maar de mooie zilveren kleur die hij had toen ik hem aankocht verdween toch tegen het eind van de zomer aan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor draco op 28 jan 2013 15:17

Die zilveren kleur vervaagd...(Hitch)
Ik heb dezelfde ervaring bij palmen met een blauwgrijze waslaag. De Cerifera onder het dakoverstek blijft beter op kleur dan de palm die voluit neerslag krijgt en daardoor een grijsgroene kleur krijgt. Dat geldt ook voor Brahea armata die 't mooist blijft op een zonnige plek met zo min mogelijk neerslag. Bij Chamaerops Cerifera valt me tevens op dat de nieuwgevormde waslaag 'dunner' lijkt en daardoor minder intens ' blauw' is dan bij vers uit Spanje geïmporteerde exemplaren. Ook de bedoorning wordt hier minder zwaar, terwijl de bladstelen langer uitgroeien. Het heeft vrijwel zeker te maken met de lagere lichtintensiteit in onze contreien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 17:16

Interessant om te lezen is dat bij jou deze die overkapt staat dus langer "op kleur" blijft dan de andere. Dit wil dus ook zeggen dat die nog minder lichtintensiteit en UV straling krijgt dan je andere. Zou de regen er dan eigenlijk ook niet mee te maken hebben dat die om het simpel te verwoorden de viltlaag eigenlijk afspoelt of op zijn minst verdund?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Brahea sp. super silver

Berichtdoor prutser 2 op 28 jan 2013 18:24

hallo palmvrienden,ik persoonlijk denk zoals eerder al was vermeld dat het met de zon te maken heeft,die is hier veel minder dan daar ( spanje ) of de tropen, regen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk ,weet niet of je al eens in de tropen ben geweest,maar als het daar regent gaat het vele male harder dan hier,en zou de waslaag waar je over spreekt vele male sneller verdwijnen ook nog eens door de hitte daar,dus daar geloof ik niet in,anders gezecht heb ik wel cannas uit suriname mee genomen die daar maar een meter hoog waren met grote mooie bloemen,eenmaal hier uit geplant groeide ze hier tot ruim 2 meter hoog, het heeft dus met die zonne straling te maken,en de enorme hitte daar ,het is als het ware dus een bescherm laag tegen die zon,die ze hier dus minder al dan niet nodig hebben,,m,v,g,paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten