Phoenix theophrastii

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 07 feb 2013 15:11

Nu al??? Erna op hoeveel graden houd jij die palm in zijn bescherming? T. fortunei is bij mij in alle omstandigheden de eerste geweest die reeds bij mildere maar constante t° aan de groei gaat en deze moven hier natuurlijk met de nog koude t° voor geen mm.

Overigens ikzelf verwijder de zijscheuten bij mijn Phoenix gewoon, al is het maar om de groei van te hoofdstam te bespoedigen/aan te moedigen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor erna op 07 feb 2013 16:03

Michael, sorry voor het misverstand, maar dat was een foto van vorig jaar.
Momenteel staat de plant nog steeds in de winterbescherming ( en 1 lamp van 100 W ) en is nog niet aan de groei.

Ik verwijder nooit zijscheuten , ook niet van andere planten, omdat ik de natuur zijn gang laat gaan.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 07 feb 2013 17:10

Oeps, staat -ie toch weer op mijn wenslijstje, na het zien van je mooie foto's! Wat een prachtexemplaar!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 07 feb 2013 18:46

erna schreef:Michael, sorry voor het misverstand, maar dat was een foto van vorig jaar.
Momenteel staat de plant nog steeds in de winterbescherming ( en 1 lamp van 100 W ) en is nog niet aan de groei.

Ik verwijder nooit zijscheuten , ook niet van andere planten, omdat ik de natuur zijn gang laat gaan.

groetjes, Erna


Ik verwijder zelfs de zijscheuten van de Chamaerops humilis omdat ik die liever zelfstandig op stam zie staan ipv verstopt achter al die wildgroei scheuten maar dat is natuurlijk ieders goesting.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 feb 2013 18:23

Hey Michael, dan zal je zeker van de "Chamaerops arborescens" houden. Dat is het typische kenmerk van deze dat die geen zijscheuten maakt ;)
Ik was in het begin ook zo, vond dat ook storend die zijscheuten maar nu door één of andere reden is het net omgekeerd, vraag me niet waarom... :happy_thai:
Dus jij vind dit geen mooie Chamaerops ? :tong:

Afbeelding

Trouwens het steeds verwijderen van zijscheuten van palmen lijkt me toch ook niet echt bevorderlijk voor de plant. Denk dat dat net hetzelfde effect geeft als bij het verplanten/verpotten. Verstoring van de plant plus schade aanrichten, dan gaat die toch ook steeds in stress waardoor die lange tijd niet groeit ? :onzeker: Steek je ze dan echt af/uit of vernietig je alleen het groeipunt ?

Wat de theophrastii betreft, ik denk dat je deze ook best boven de -5 graden moet houden, zoals de canariënsis, om geen schade te hebben...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 20:13

Ik ga niet beweren dat jou plant lelijk is :lol: en wanneer de "moederstam" groot genoeg is stoort het me ook veel minder die zijscheuten maar dan spreek ik toch ook al van een metertje stam. Bedankt voor de tip over die soort die geen zijscheuten maakt. Dacht me dit jaar nu ik in de winter toch met verwarming bezig ben nog eens een mooie aan te kopen en dan moet ik maar eens naar dat exemplaar op zoek gaan.

Mijn P. theophrastii ziet er echt niet goed uit. Geeft een helemaal verdroogde indruk nu. Ik zie wel wat het nog word maar als die het niet haalt komt mijn Butia ervoor in de plaats. Deze ga ik toch uitplanten in het voorjaar en dan is dat plaatsje meteen gereserveerd voor deze palm.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:04

Vandaag mijn Phoenix theophrastii eens uitgepakt om hem beter te kunnen beoordelen en wat ik ervan kan maken is dat alle buitenste bladeren dood zijn maar de kern is nog tip top in orde, mooi groen en stevig. Mooi is wat anders maar als die nu dit jaar eindelijk eens wil gaan groeien komt dat nog wel in orde.
Bijlagen
DSC01023-800.jpg
DSC01023-800.jpg (61.33 KiB) 3618 keer bekeken
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 03 maart 2013 14:22

Oei, die ziet er niet blij uit! Maar als de kern nog groen en stevig is (zoals je zegt, want op de foto kan ik het niet goed zien) heb je nog kans dat het goed komt. Ik hoop het voor je!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:30

Ja ik merk ook dat het op de foto helemaal niet duidelijk is maar de kern is mooi groen en stevig. Staat een fikse gezonde speer te wachten op mooier weer.

Ben aan het twijfelen of ik die toch verloren bladeren er beter niet meteen kan afhalen, nu de zaak even open staat tot vanavond.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phoenix theophrastii

Berichtdoor ick op 03 maart 2013 14:34

Ik zou ze nu nog gewoon laten zitten, zeker als de plant toch nog ingepakt blijft staan. Kan alleen maar bijdragen aan de bescherming, tenminste dat lijkt me. Kan me trouwens wel voorstellen dat je handen jeuken... :D
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten