Canna Musafolie: Doe ik het goed?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Canna Musafolie: Doe ik het goed?

Berichtdoor Palmtuin op 02 okt 2012 12:31

Heb daarnet volgende handelingen uitgevoerd, en wou even checken of ik goed bezig ben

- Musafolie afgesnoeid tot grond hoogte met uitzondering van 2-3 bladeren van ca. 20cm
- Knol opgegraven en ontdaan van alle aarde
- Knol met de tuinslang afgespoten zodat hij zo goed als proper is
- Knol in het tuinhuis gelegd (dus niet donker) om uit te drogen (met behulp van de bladeren zou dat sneller kunnen gaan was mijn idee)

Nu mijn vragen:
- Wat doe ik met het wortelgestel? Dit zal volgens mij uitdrogen en afvallen of zie ik dit mis?
- Kan ik de knol nu al splitsen of is dit geen goed idee
- Mag hij uitdrogen in het tuinhuis of moet hij op zolder (donker)

Voila, bedankt voor de tips :)
Palmtuin

2 bedankjes

Re: Canna Musafolie: Doe ik het goed?

Berichtdoor veronique op 02 okt 2012 15:16

Ik begin pas met de canna's binnen te halen na de eerste nachtvorst.
Dan snijd ik de hele plant af en zet die met pot in een donkere koude kamer.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor jaak op 02 okt 2012 23:05

mijn Canna's worden uitgegraven bij de eerste vorst en ook onmiddelijk gedeeld en opnieuw opgepot met droge potgrond en worden in de garage overwinterd bij een temperatuur tussen de 5 en 15 graden met als resultaat dat ze reeds vroeg in het voorjaar beginnen met uitlopen

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 03 okt 2012 06:18

Redelijk vroeg maar je hebt het doeg gedaan .
Ik wacht ook tot de eerste vorst , vorige jaren scheurde en potte ik ze ook op maar dat beslaagt eveel plaats dus nu ga ik ze ook afspoelen en in bakken leggen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 okt 2012 07:39

Amai, nu al, hier groeit alles nog en blijft zo zeker nog een maand staan. De winter is al lang genoeg !
Na eerste vorstnachten al het loof afsnijden, knollen uitsteken en koel en droog wegleggen. Ik laat er nog redelijk wat aarde aan zodat ze niet volledig kunnen uitdrogen/verschrompelen...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 03 okt 2012 19:53

Beter iets van zand aan laten zitten en droog/ donker/ koel weg zetten. Wel vorstvrij!

Gr Quirijn
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor david134 op 03 okt 2012 20:12

Ik laat de mijn ook nog buiten staan , ik heb gezien dat er aan mijn Basjoo 2 pups zijn . Ben ik blij om want het was men enige Basjoo nog :) . ga hem denk ik met de pups eraan in een pot zetten in de living deze winter . lasiocarpa's gaan ook allemaal de pot in . dat droog wegleggen heb ik nog geen kaas van gegeten .
david134

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 okt 2012 20:55

david134 schreef:ik heb gezien dat er aan mijn Basjoo 2 pups zijn . Ben ik blij om want het was men enige Basjoo nog :) . ga hem denk ik met de pups eraan in een pot zetten in de living deze winter.

Is het slechtste wat je kan doen David, tenzij het maar 10 graden is in je living...
Koel en droog overwinteren, laten doorgroeien is nutteloos ! Je kan hem ook gewoon laten zitten, Basjoo vriest wel af maar komt volgend jaar sowieso terug met vele nieuwe scheuten, dat garandeer ik je ! Zoniet dan krijg je een nieuwe van mij ;)

david134 schreef:dat droog wegleggen heb ik nog geen kaas van gegeten .

Is niet moeilijk hoor, gewoon een droog, donker en koel plekje zoeken, je legt de knollen daar neer en komt er niet meer aan :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 03 okt 2012 23:37

Ook hier staan de canna's nog volle bak in bloei met mooi fris blad en er komen nog steeds weer nieuwe knoppen in. Ook hier wordt er niet eens over gepeinsd om ze voor de vorst te rooien.
Cleopatra en stuttgart gaan hun tweede knop pas krijgen maar die gaan ze nog zeker uitbloeien.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 04 okt 2012 20:46

[/quote]Je kan hem ook gewoon laten zitten, Basjoo vriest wel af maar komt volgend jaar sowieso terug met vele nieuwe scheuten, dat garandeer ik je ![/quote]

Kan je dit echt met zekerheid zeggen, ik ben namelijk ook nog aan het twijfelen of ik ze laat staan, of als ik ze ga uitsteken. Hoe groot zouden ze dan ong kunnen worden als ze moeten van 0 terugkeren?
Zou dit ook lukken met een red tiger? Of komt die zeker niet terug? En wat met lasiocarpa, komen deze goed terug?

Grtn,
Palm Section

42 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming