Verlichting.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Verlichting.

Berichtdoor GeL op 04 okt 2012 12:22

Ik gebruik zelf 4 x Sylvania 58W 865 (Daylight De Luxe) TL lampen boven mijn kweektafel, deze geven 5000lm bij een kleurtemperatuur van 6550K, er zijn lampen met 10000K maar die geven veel minder licht. 4 x 5000lm is eigenlijk al een pak licht. Ze zijn uitschakelbaar per 2, lampen 1 en 3, lampen 2 en 4. Deze lampen gebruik ik de ganse late herfst/winter gedurende min 8 uur per dag. Dit licht is zeer geschikt om kieming en groei te stimuleren. Eens de maand februari is aangebroken vervang ik lampen 2 en 4 door Sylvania 58W Warm White met 4600lm en een kleurtemperatuur van 3000K. Deze laatsten stimuleren bloei.

Ik werk nog aan een systeem met elektronische ballasten en dimmers om zonsopgang en zonsondergang te simuleren. Nu krijgen de plantjes 's morgens en 's avonds een nogal hevige shock :mrgreen:

Gr,
Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 08 okt 2012 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Rico op 04 okt 2012 13:25

@ Johan:

Er komt dan misschien wel uv uit de lampen, ik geloof u op het woord hoor! maar er zit een glasplaat tussen de lampen en de planten (bovenkant van het terrarium) en er zijn fanatieke kikker mannen die alles uitzoeken en meten en die meten nauwelijks tot geen uv aan de andere kant van het glas. Zelfs niet me een echt uv lamp. Dus dan denk ik dat het met een gewone lamp, die dan een beetje uv produceert als bijproduct, helemaal geen effect zou hebben. Maar ik heb daar geen kaas van gegeten en kan het helemaal mis hebben. :D

@Michel:

Ik heb zo'n dimmer op mijn terrarium zitten. Kost 35-40 euro. Je moet dan wel ook dimbare ballasten nemen (die zijn wel weer duur) :D

PS. via deze site kun veel info vinden over automatische dimmers:
http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor JohanP op 04 okt 2012 14:45

Rico schreef:@ Johan:

Er komt dan misschien wel uv uit de lampen, ik geloof u op het woord hoor! maar er zit een glasplaat tussen de lampen en de planten (bovenkant van het terrarium) en er zijn fanatieke kikker mannen die alles uitzoeken en meten en die meten nauwelijks tot geen uv aan de andere kant van het glas. Zelfs niet me een echt uv lamp. Dus dan denk ik dat het met een gewone lamp, die dan een beetje uv produceert als bijproduct, helemaal geen effect zou hebben. Maar ik heb daar geen kaas van gegeten en kan het helemaal mis hebben. :D

Hoi Rico,

Dat veranderd de boel inderdaad, glas absorbeert effectief UV licht, tenzij je speciaal glas gebruikt, dat glas wordt gebruikt in TL lampen omdat de coating vaak tussen de glas lagen zit om deze te beschermen tegen het grove geweld in de buis. Maakt verder ook niet uit hoor, maar kom zo vaak fouten tegen over chemie en aanverwante zaken, dat zet ik dan graag recht, ook omdat angst voor chemie en aanverwant vaak wordt ingegeven door onwetendheid. Als voorbeeld mensen die de hele olie industrie weg willen doen, kan je doen, maar alles wat je dagelijks gebruikt wordt gemaakt uit olie, medicijnen, plastics enzovoort, ben het er wel mee eens dat het zo niet kan, maar door zulke onwetendheid kom je ook geen stap verder, niet dat jij dat nu deed hoor, maar vandaar dat ik graag dit soort dingen uitleg.
JohanP

2 bedankjes

Berichtdoor Rico op 04 okt 2012 15:14

Ik ben je ook zeker dankbaar voor je uitleg!
Altijd leuk om van dat soort dingen bij te leren. Daarom zitten we ook op een forum hè. :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor GeL op 04 okt 2012 15:55

Bedankt Rico ! Ik heb reeds elektronische (dimbare) ballasten en 2 dimmers. Ik moet gewoon nog de tijd vinden om het in elkaar te knutselen.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Rico op 04 okt 2012 21:44

Ah, ja dat is dan ook nog weer zoiets he...tijd... :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor JohanP op 08 okt 2012 21:31

Rico schreef:Ik ben je ook zeker dankbaar voor je uitleg!
Altijd leuk om van dat soort dingen bij te leren. Daarom zitten we ook op een forum hè. :thumb_up:

inderdaad, niet dat het echt een forum over chemie is, maar fijn dat er mensen zijn die het willen horen :D

Jij ook bedankt voor de tips trouwens, heb zelf ook al zitten denken aan lampen boven de planten (donker appartement en zo in de winter groeit alles door doordat het overal in huis te warm is.
JohanP

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming