Rico schreef:@ Johan:
Er komt dan misschien wel uv uit de lampen, ik geloof u op het woord hoor! maar er zit een glasplaat tussen de lampen en de planten (bovenkant van het terrarium) en er zijn fanatieke kikker mannen die alles uitzoeken en meten en die meten nauwelijks tot geen uv aan de andere kant van het glas. Zelfs niet me een echt uv lamp. Dus dan denk ik dat het met een gewone lamp, die dan een beetje uv produceert als bijproduct, helemaal geen effect zou hebben. Maar ik heb daar geen kaas van gegeten en kan het helemaal mis hebben.
Hoi Rico,
Dat veranderd de boel inderdaad, glas absorbeert effectief UV licht, tenzij je speciaal glas gebruikt, dat glas wordt gebruikt in TL lampen omdat de coating vaak tussen de glas lagen zit om deze te beschermen tegen het grove geweld in de buis. Maakt verder ook niet uit hoor, maar kom zo vaak fouten tegen over chemie en aanverwante zaken, dat zet ik dan graag recht, ook omdat angst voor chemie en aanverwant vaak wordt ingegeven door onwetendheid. Als voorbeeld mensen die de hele olie industrie weg willen doen, kan je doen, maar alles wat je dagelijks gebruikt wordt gemaakt uit olie, medicijnen, plastics enzovoort, ben het er wel mee eens dat het zo niet kan, maar door zulke onwetendheid kom je ook geen stap verder, niet dat jij dat nu deed hoor, maar vandaar dat ik graag dit soort dingen uitleg.