eetbare bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

eetbare bananen

Berichtdoor jaak op 12 okt 2012 23:26

Een korte maar direkte vraag: zijn alle bananen eetbaar :?:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Re: eetbare bananen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 okt 2012 23:29

Nope Jaak, maar welke juist niet eetbaar zijn kan ik niet zeggen sorry. (te weinig kennis)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 12 okt 2012 23:35

Er staat een stukje op de wiki welke eetbaar zijn en niet ;)

http://palmvrienden.net/wiki/Bananen
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor jaak op 12 okt 2012 23:40

ik weet dat er soorten zijn die niet worden gegeten omwille van de zaadjes die er in zitten maar vraag mij af of er ook giftige bestaan.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 13 okt 2012 01:20

Jaak,

Ik heb nergens kunnen vinden dat er giftige banaan vruchten zijn.

Wat is eetbaar... Sommige mensen/dieren zijn allergies voor bepaalde eiwitten/gluten.
Dus wat voor de een eetbaar is is voor de ander dodelijk (denk aan notenallergie die dodelijk is, Allergie voor vis die binnen 30 minuten dodelijk kan zijn, lactose intollerantie etc ect).

Even vanuit evolutie theorie bekeken. Planten maken vruchten om hun zaden te verspreiden.

Er zijn zelfs zaden die pas kiemen nadat ze het maagdarmstelsel verlaten hebben.

Waarom zou een plant (natuur) energie in een vrucht steken anders dan te zorgen dat de zaden een grotere kans hebben om te kiemen in een goede conditie dan andere planten.
Of te wel ...wat heeft een plant er aan om een vrucht te maken waar je dood aangaat om deze te eten??

Dus je kan er vanuit gaan dat alle ECHTE vruchten niet toxisch zijn in kleine hoeveelheden.
Dat je er maagkrampen van kan krijgen :-) dat is een ander verhaal.

Met echte vruchten worden vruchten bedoelt waar de zaadknop in de bloem uitgroeit tot de vrucht.
Voorbeelden van schijnvruchten zijn de ananas, de aardbij (appel is een twijvel geval :D )

Peulvruchten zijn ook weer een apart geval.

Er zijn zelfs vruchten bekend die je na een paar uur tot braken dwingen. Maar dit zijn echt de uitzonderingen.

Andere vruchten (stekelnoot, maar ook kastanje) hebben een schil die in de vacht van dieren blijft steken om verspreid te worden.

Meestal wordt niet eetbaar bedoelt...dat het niet te pruimen is...of te wel ze zijn gewoon vies.

Mispel is zo een voorbeeld. Als je een mispel van de boom/struikhaalt en je probeert die te eten is die keihard, bitter en zuur te gelijk.

Laat je hem rotten (rotte mispel) dan is die zacht en heel zoet.

Kortom...Als je een banaan aan je plant heb kan je 2 dingen doen
(even van uit gaande dat je nergens allergies voor bent, geen erfelijke ziektes hebt etc etc)
Een heel klein hapje (teelepel) op kouwen en dan uitspugen... Je kan de smaak bepalen (en geloof mij maar veel bananen zijn net een bak meel die je leeg probeert te eten dus totaal niet te pruimen :-).

Andere Methode.
stukje banaan frituren op 180 graden dit breekt veel zuren en eiwitten af.
dan proefen.

Maar let wel...een plant neemt stoffen op uit zijn omgeving. Heb je bijvoorbeeld met varkensmest je tuin gemest dan zit er waarschijnlijk veel koper in de banaan (wat zeker niet gezond is).
Zit je in een gebied vlakbij de snelweg zit er waarschijnlijk veel dioxine (en in het verleden lood) in de vrucht.

Kortom...een lang verhaal kort makend. Proeven van een "niet eetbare" banaan kan (naar mijn beeld) geen kwaad (mits je geen allergie, ergelijke ziekten, stoffen die uit de omgeving zijn opgenomen etc) ...of het lekker zal zijn ;-) daar heb ik zo mijn twijvels over.

Mbt tot musjoo basjoo ik heb deze vrucht ooit eens gefrituurd..en dan nog is die niet lekker (gebakken banaan zou zoet moeten zijn ....vergeet het maar)

(knollen, bladeren etc zijn een ander verhaal)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jaak op 13 okt 2012 19:41

wel Jos 944,bedankt voor de uitvoerige uitleg :thumb_up: waarschijnlijk zal het dan bij eens proeven blijven waarschijnlijk.

groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers