mijn eerste dicksonia!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: mijn eerste dicksonia!

Berichtdoor Rico op 30 sep 2012 12:05

Ik heb er ook geen idee van hoor, maar kun je niet net onder de kroon een dikke rand aanbrengen met bijv. fliesdoek zodat je daar een soort obstakel hebt waar de warmte een beetje beter onder blijft hangen. Dan heb je de meeste warmte daar waar je het wil hebben.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 okt 2012 16:56

ik heb geen idee, nooit zo over nagedacht eigenlijk. me nu wat aan het orienteren op warmtekabel. zag hier in de buurt wel iets aangeboden:

Verwarmingskabel 75 watt / 6 meter van € 59.95 voor € 49.95

Verwarmingskabel 150 watt / 12 meter van € 69.95 voor € 59.95

Verwarmingskabel 300 watt / 24 meter van € 89.95 voor € 75.95

Verwarmingskabel 480 watt / 24 meter van € 99.95 voor € 79.95

viel me op vanwege de wattages boven de 200 watt maar eerst eens wat verder kijken en vergelijken ;)

denk met 24 meter kabel het blad wel rechtop te kunnen zetten en behouden :lol:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 04 okt 2012 19:29

Lichtslangen zijn veel goedkoper met als nadeel dat ze minder lang mee gaan, mijn dicksonia bescherm ik met een 2 mtr. lichtslang met in het hart een winterjack en om de stam ook één zodat de warmte binnen blijft, er omheen nog een rietmat maar alleen bij serieuze vorst dan, bij minder vorst alleen een winterjack in het hart zonder verwarming.
Vorig jaar kocht ik voor het eerst een paar warmtekabels van 15 en 25 W. (reptech), waren iets van 15 euro of zoiets, hebben prima gewerkt bij een chamaerops en jubaea met dus geen hoog stroomverbruik.

gr. jaap

Afbeelding

dicksonia met bescherming van lichtslang na de winter nog helemaal groen gebleven, deze foto is van een week geleden, de onderste donkergroene bladeren zijn nog van vorig jaar
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 okt 2012 19:45

waardeer je reactie enorm en ben zelf jaren actief geweest met reptielen dus in die branche enigzins bekend dwz weet de weg.

nu heb ik liever meer vermogen om zeker te zijn bij erge kou niet te kort te hebben, neig zodoende naar de 300 watt uiteraard via thermostaat geschakeld. heb voorheen bakken electra verbruikt met de beesten die nu weg zijn dus 1 zo'n kabeltje is me nog wel te overzien. daarnaast wil ik kost wat kost deze boomvaren behouden en mocht ie sneuvelen gebruik ik de kabel het jaar erna wel voor een andere exoot. wil een geisoleerd bouwsel om de varen aanbrengen maar bij extreme kou vermoed en vrees ik toch wel wat vermogen nodig te hebben dwz meer dan 100/150 watt omdat de isolatie toch erg minimaal blijft met wat noppenfolie en het ook nog eens buiten is.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 okt 2012 19:48

zie nu pas je foto; top!

maar hoe is dat blad dan zo mooi gebleven, dat begrijp ik even niet. als ik hier bv naar de yucca's of trachycarpussen kijk daar is alle blad al gevriesdroogt na de kou zodoende weinig hoop op een boomvaren ongeschonden erdoorheen te krijgen :?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 04 okt 2012 19:57

Ivan schreef:zie nu pas je foto; top!

maar hoe is dat blad dan zo mooi gebleven, dat begrijp ik even niet. als ik hier bv naar de yucca's of trachycarpussen kijk daar is alle blad al gevriesdroogt na de kou zodoende weinig hoop op een boomvaren ongeschonden erdoorheen te krijgen :?

eigenlijk stond ik er zelf ook van te kijken, tijdens de vorstperiode heb ik over het geheel nog een afdekzeil geplaatst wat de wind weghield waardoor de bladeren dus wel vorst kregen maar geen vriesdrogende wind wat goed heeft geholpen voor 2 dicksonia's die alletwee groen bleven
Afbeelding
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 okt 2012 21:07

duidelijk, dank hier kan ik wat mee :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 15 okt 2012 20:52

na wat rondvragen, rondkijken en nadenken, ben ik tot het volgende idee gekomen:

panlatten rond de stam (gister tegen de stam gebonden maar vandaag een vierkantje eromheen) als frame om de warmtekabel op te bevestigen, indien deze erop zit nog een tweede frame aan panlatten daar weer omheen om het noppenfolie op te nieten.

ik hoor graag op en/of aanmerkingen want doe ook maar wat :D
Bijlagen
boomvaren.jpg
boomvaren.jpg (153.42 KiB) 5010 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Joster op 16 okt 2012 08:01

Hoi Ivan,

ik vind het er goed uit zien maar is het niet nog wat vroeg om hem nu al zo in te pakken?

Succes in ieder geval! ;)
Joster

10 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 16 okt 2012 09:50

ja ik was te enthousiast dus laat het bouwwerk staan maar de veren niet meer opgebonden :D
Ivan

65 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens