Dennis_S schreef:
Palmguy, droogte is blijkbaar doorslaggevend voor een succesvolle overwintering. Wat is de minimumtemperatuur die de plant gezien heeft? Ijsdagen? Op basis van jouw ervaringen denk ik dat ik toch iets tegen de gevel van het huis ga proberen. Is altijd droog, zonnig, warm tot heet en met een afdak in de iwnter zou het moeten lukken, hoop ik.
Wie ben ik om welke raad te geven ? Ik probeer altijd te kijken naar waar de plant oorspronkelijk van daan komt en tracht dan enigszins dit klimaat te simuleren, in zoverre dit mogelijk is uiteraard.
Zowat alle amerikanen uit de wat gematigde klimaatzones, planten die dus mits een zekere zin voor risico net hier kunnen lukken, kennen een droge winter. Dat geldt ook voor de T Campestris.
Ja ik ga ervan uit dat droog houden in de winter essentieel is. Het lukt mij nu voor het tweede jaar op rij om deze rakker zonder bijkomende warmtebron door de lange winter te loodsen.
Vorig jaar in februari tijdens de big freeze was het hier -14 de plant stond onder een kweektunnel tussen het stro. Ik dacht dat gezien de dagenlange continue vorst de plant het niet zou houden, Niets was minder waar, geen schade en dit als enige palm. Als beloning heb ik er een soort bodemserre rondom geplaatst, met lava als bodembedekking. Deze winter wederom wat stro eromheen, deze winter heeft de plant in zijn onmiddellijke omgeving -5 gehad, daar waar het elders in de tuin -11 geweest is.
Ik tracht ook zoveel mogelijk zonnewarmte naar de plant te brengen, die bodemserres en kweektunnels zijn daar ideaal voor. 45 graden is ideaal voor deze plant, 50 gaat ook nog, vorige zomer heeft ie eenmaal 57 graden gehad, wat teveel is, je ziet verschijnselen van verschroeiing dan. Je merkt ook dat zodra de temperaturen 40 of meer bedraagt de plant als het ware begint te leven en ... Te groeien.
Het blijft speculatief uiteraard, vroeg of laat ...