Als ik een wilde gok zou mogen doen....een tropische Ficussoort misschien? (gebaseerd op de vreemde groeivorm van de stamvoet en de glimmende gaafrandige blaadjes) Peter
'k heb je foto eens bewerkt met Picasa, zodat ik wat meer details kon zien en ben daarna op zoek gegaan op een Spaanse site arboles de españa : guia verde en denk dat ik hem gevonden heb. Zou volgens mij de Phytolacca dioica (afkomstig uit Zuid-Amerika), in het spaans onder de naam bella sombra (mooie schaduw) gekend. Kijk eens naar google afbeeldingen, daar staan duidelijke afbeeldingen van stam, bladeren, bloemen en vruchten. Kijk tevens eens naar deze spaanse blog, waar hele mooie foto's staan van een schitterend exemplaar dat eveneens in Barcelona staat. http://arboles-con-alma.blogspot.be/201 ... ioica.html
Kan er ook naast zitten hoor, maar deze is toch heel erg gelijkend. Wat denk jij, Sven ? Wilfried
Hij lijkt er inderdaad veel op. Ik heb wat informatie opgezocht over deze boom. Helaas is hij in ons klimaat niet te houden als vaste plant. Dus als ik hem aan kan komen zal ik hem als kuipplant moeten houden. Nog meer planten die in de winter naar binnen moeten.
@ Wilfried : ik denk dat je er pal op zit ! Goed gezocht en gevonden (ik had ook even gezocht en opgegeven ) Prachtige boom trouwens, en hetzelfde geslacht als karmozijnbes. De vruchten / bessen op deze boom zijn ook identiek als die van de karmozijnbes. (als er een foto van de vruchten bij zat had ik hem ook gevonden )
Ik weet niet of het dezelfde soort is, maar ik heb vorig jaar rond de kerst aan het Gardameer ook zoiets dergelijks gezien. Stevig glanzend blad en oranje besjes. Vroeg me toen en eigenlijk nogsteeds af wat het is.
Groeten, Richard
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6 2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
@ Sven Ja, dat onkruid (karmozijnbes) heb ik ook al in mijn tuin gehad. Werd vroeger wel eens gebruikt om wijn bij te kleuren. @ palmgek nee, deze op jouw foto is geen Phytolacca. De bloemen zijn totaal iets anders . Zie Google afbeeldingen. Hebben we weer iets om op te zoeken wilfried