Hoi varenmensen, hier de laatste foto's van dit jaar van afgelopen zomer/ herfst, aangezien ik veel vorstschade had afgelopen jaar zijn de meeste boomvarens weer redelijk hersteld, al deden ze het minder goed dan afgelopen jaar, met uitzondering van de grote C.medullaris deze heeft over het hele seizoen 11 nieuwe veren aangemaakt, al zijn de eerste 2 en de laatste 2 weer stuk gevroren! Maar al bij al een mooi resultaat, in een pot kom je niet verder dan max. 7 st. bij een volwassen exemplaar.
Hier een foto van de C.tomentosissima en de jonge C.australis,

Ook de varenborder is gelukt daar staan bij de grotere C.australis de nieuwe soorten zoals de C. tiny top / dwarf.sp, en de C.spinulosa, deze zullen het komend jaar wel te groot worden voor deze border dus gaat ook het 3e en 4e part van de tuin ontgonnen worden om nieuwe plek te creëren,

En ja dit jaar de C. medullarisen naast elkaar gezet, dit geeft een leuk effect,

Het experiment met de D.squarrosa is gelukt na het opnieuw wortelen en afzagen beginnen de veren weer een mooie maat te krijgen, denk dat ze het volgend jaar weer normaal zijn!

Soms komen dromen uit! Ik had bij mijn eerste bezoek aan Nieuw Zeeland een wens om ooit onder een C.medullaris te kunnen lopen in eigen tuin opgekweekt van het mini plantje wat ik toen mee had,

Op naar een mooi nieuw groeijaar
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC