Mesthoopverwarming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Mesthoopverwarming

Berichtdoor Carlo op 15 nov 2012 20:47

Mooi idee Michel, maar pfff wat een werk komt daar bij kijken. Ik ga hier in ieder geval wel over nadenken. Ik denk namelijk dat wanneer je het allemaal wat kleiner aanpakt, ook best te doen is voor een kleine ruimte zoals mijn kasje. In de voorbeelden op internet zie je steeds de opstelling voor de verwarming voor een compleet huis dus dat kan best met wat minder ook voldoen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 nov 2012 00:10

Hier helpt grondwarmte ook een beetje mee trouwens.
Heb een muurtje gemetst , 80 cm in de grond en daar staat de serre op.
In de zomer koeler , en in de winter al een beetje warmte uit de bodem (denk ik).

Afbeelding
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor GeL op 16 nov 2012 07:51

@Shusui,

Mooie constructie!
Nu nog 5cm styrodur platen tegen de buitenkant om de buitengrond zoveel als mogelijk te isoleren van de binnenkant en je hebt een gemakkelijk te verwarmen kas in de winter.

Alleen opletten voor zoutopstapeling met dit soort constructies, aangezien de grond van je serre niet direct in contact staat met de grond buiten de serre ( muurtje + fundering) verzadigt je grond veel sneller met zoutrestanten uit meststoffen. Je zal dus sneller de grond moeten verversen dan bvb met een tradionele opstelling. Is het de bedoeling dat je het nu zichtbare grondniveau gaat gebruiken?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 nov 2012 17:46

Ik heb expres geen plastic of isolatiemateriaal aan de buitenkant van de stenen muur gedaan om contact met de grond te blijven hebben. Zo'n baksteen verdampt toch heel wat water en in de zomer moet het in de serre zo koel en vochtig mogelijk zijn.

Het grondniveau is zoals op de foto , 80cm lager dan de begane grond en de ingang is met een trapje.
Last van zoutopstapeling zal er niet veel zijn omdat er slechts met lage dosering aan opgeloste messtoffen gewerkt wordt. En dan nog heel veel gewoon water, dus eventuele zouten spoelen zo uit.
Maar er staat toch niets in de grond geplant (op enkele kleine plantjes onder het tablet na) dus het maakt zoveel niet uit.

Alles staat / hangt in pot (of draadkorfje)

De serre gaat nu zijn 3de winter in, vorige (strenge) winters heb ik het goed op 10°C kunnen houden met een elektrisch kacheltje.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor GeL op 16 nov 2012 18:11

Sven,

Als je het zichtbare grondniveau gebruikt en er eigenlijk niets echt in plant dan is er geen probleem. En ja, isolatie materiaal heeft ook zo zijn nadelen, geen contact met de buitengrond is bijna ideaal in de winter...in de zomer weeral niet. Mijn serre staat nu gewoon op de grond maar mijn volgende wordt sowieso ook zo'n in de diepte gebouwde versie, heeft inderdaad heel wat voordelen zeker met het oog op overwinteren. Ik zou dan wel met kweektafels op maaiveldhoogte (licht!) willen werken. 't Is ongelooflijk, een serre is altijd te klein, ik heb nu ongev. 18m2 en zou nu graag het dubbele hebben. Ga je er nog een betonnetje in gieten of laat je het zo? Is dat polycarbonaat ipv glas?

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor alloo op 16 nov 2012 20:46

Enkele jaren geleden heb ik dit ook eens overwogen, om een serre te bouwen en 1à 1,5 meter in de grond,maar omdat hier het grondwaterniveau zo hoog sta, heb ik dat maar afgeblazen.Maar voor de mensen die geen last hebben van grondwater is dit een ideale oplossing,ik zou zelfs gaan tot 2 meter in de grond met daar een polycarbonaat dak over ,en ik vermoed dat ge dit vorstvij houd zonder verwarming .
groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jan 2013 06:33

yakuza schreef:Ik heb hetzelfde princiepe gebruikt om de basjoo buiten te overwinteren.
Een hoge houten bak rond de basjoo, onderin +/- 20 cm paardenmest en de overige ruimte opvullen met stro,snoei afval en bladeren.
Zo blijft de basjoo min of meer vorstvrij.

Met paardemest voor extra warmte is inderdaad slim! En meteen bemesting voor het volgend jaar.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 jan 2013 10:53

@Sushi, is je serre verder niet geisoleerd? Mijn serre is omzeggens hetzelfde gebouwd als die van jou al heb ik Ytongblok gebruikt wat toch net weer wat beter isoleert. Mijn bodem is bedekt met worteldoek want anders staat het meteen vol onkruid in de lente/zomer en deze doek loopt dan aan de zijkanten opwaarts tot aan de bovenzijde van de stenen. De hele serre is dan bekleed met van die hele dikke noppenfolie (te verkrijgen per lopende meter bij AVEVE bijv.) en deze loopt dan over de muurtjes tot tegen de bodem.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 jan 2013 11:03

Op zich als je met een mesthoop wil werken in je serre is dat toch echt niet zo arbeidsintensief of duur? Je graaft gewoon een gat van 1m³ in het center van de serre (meer mag ook maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de grootte van je serre). Best is natuurlijk dat je dat opmetst of betonnen platen gebruikt om verzkkingen aan de randen te voorkomen en dit geheel vul je tot de rand met paardenmest wat zowat overal gratis te verkrijgen is. Hierover leg je dan een rooster al dan niet gegalvaniseerd (veel te vinden voor een prijsje op Kapazaa en 2dehands.be).
Wat ik me nu wel afvraag is of de stank te harden gaat zijn in zo'n kleine ruimte, of je niet stikt van de gasdampen die vrijkomen bij de rotting en hoe dat met ongedierte zit als vliegen e.d. In het voorjaar heb je dan natuurlijk wel meteen goed materiaal om rond je planten te slingeren in de tuin.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 20 jan 2013 12:11

Dag Michael,

De serre is natuurlijk meer geisoleerd dan op bovenstaande foto te zien is (is van pas na de bouw)
Dak en zijkanten zijn geisoleerd met dikke noppenfolie (anders is verwarmen tot 10°C te duur)
De platen zelf zijn ook al polycarbonaat dus dat isoleerd ook wat meer dan glas.
De muren zijn langs binnen niet extra geïsoleerd nee, maar er zitten langs buiten wel isomo platen tegen. Alle kieren / openingen zijn ook met pur schuim dicht gemaakt.

De bodem is niet bedekt. Dit is op 0,8m diepte dus daar zit geen onkruidzaad (op foto staat wel onkruid, maar das omdat de 'put' een half jaar open heeft gelegen voor ik de serre erop heb gezet)
Dus totaal geen last van onrkuid daar, alleen soms wat planten die ik er overwinter en zaden laten vallen maar dat is nog eerder leuk meegenomen.

In de winter (nu dus) staat de serre trouwens compleet vol met planten , tot in de nok, weinig plaats voor eventueel onkruid dus ;)

Verwarmen met mest IN de serre zie ik niet zitten: een gat graven van 1m³ is niet leuk daar omdat de grond op 80cm diepte heel hard is hier. Dan moet de aarde nog uit de serre geraken (4 trappen omhoog) en dan moet ik nog elk jaar die put terug vullen(en leegmaken) met paardenmest ...

En denk dat het ook een hoop beestjes mee naar binnen zal brengen , of in de serre toch een goede schuilplaats zijn voor beestjes die ik er liever niet wil.

gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming