door Eduard op 06 feb 2013 00:21
Het zijn geen fruitvliegen, die hebben niets met planten maar varenrouwmuggen, de muggen brengen geen schade aan de planten maar wel de larven, die vreten aan verse wortels van zaailingen en in mijn geval spoorlingen [jonge boomvarens], er zijn producten om te spuiten en om in het gietwater te doen, de spuitbussen doden de mugjes en wat in het gietwater komt gaat door de kluit en dood de larven, je moet dit na een week herhalen anders heeft het geen zin, je kunt het ook weer niet eindeloos blijven doen want je vergiftigd ook je plant en wortels! Een mug legt om de 5 dagen 200 eitjes dus doe je niets dan verlies je alles, ik kan de teller al niet meer bijhouden van jonge afgestorven varentjes.
Ik heb goede ervaring opgedaan met de nematoden bestrijding in de serre waar in het voorjaar alle jonge plantjes weer uitgestald worden, maar helaas moet je op een gegeven moment weer ompoten en dan begint het weer van voor af aan, alle soorten potgronden zijn besmet, toen ik erachter kwam was het al weer te laat in het najaar, nematoden werken alleen boven de 15ºC.
mijn ervaring is wel dat een grotere plant weinig schade krijgt, die kunnen dat hebben, de dieren zitten ook buiten.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC