fruitvliegjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: fruitvliegjes

Berichtdoor Hitch op 01 feb 2013 14:32

Busje BioKill gaan halen, op de potgrond spuiten. Elk vliegje dat met de potgrond in aanraking komt is er aan voor de moeite. Kan geen kwaad voor de planten, ik spuit het immers tegen spint, bladluis, wolluis, noem maar op en het is superdoeltreffend en heeft een erg lange nawerking.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 01 feb 2013 14:46

Is drosera geschikt? Grapje zeker :lol: Ik had op een gegeven moment een kamerplant waar de varenrouwmug massaal inzat. Ik zette mijn kleine drosera plantjes ernaast en die zaten in no-time vol.

Werkt natuurlijk alleen tegen wat er rondvliegt en voor het zelfde geld hebben ze allang eitjes gelegd dus 100% is het niet. Maar er worden er wel degelijk een hele zooi gevangen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 01 feb 2013 16:10

Ook hier gingen heel wat slome kleine vliegjes door het huis.
Ik heb heel wat cana zaden staan, maar vol vliegjes.
10 dagen terug, ten einde raad, ben ik de potjes te lijf gegaan met HGX spray tegen kruipend ongedierte en wespen.
Dit was het enigste wat ik in huis had, en ik heb het rechtstreeks op de aarde gespoten.
Tot mijn blijdschap heb ik geen last meer gehad van de vliegjes en de jonge plantjes staan er nog steeds fris bij.
De nieuwe zaden die ik sindsdien geplant heb, staan allemaal in aarde die ik eerst verhit heb in de magnatron.
Nou maar hopen dat vliegjes wegblijven.

Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 03 feb 2013 11:38

Ik heb dit gesproeit: Afbeelding Ik denk dat ik toch maar eens een paar van die vliegetende planten koop. :) (en zaai)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 06 feb 2013 00:21

Het zijn geen fruitvliegen, die hebben niets met planten maar varenrouwmuggen, de muggen brengen geen schade aan de planten maar wel de larven, die vreten aan verse wortels van zaailingen en in mijn geval spoorlingen [jonge boomvarens], er zijn producten om te spuiten en om in het gietwater te doen, de spuitbussen doden de mugjes en wat in het gietwater komt gaat door de kluit en dood de larven, je moet dit na een week herhalen anders heeft het geen zin, je kunt het ook weer niet eindeloos blijven doen want je vergiftigd ook je plant en wortels! Een mug legt om de 5 dagen 200 eitjes dus doe je niets dan verlies je alles, ik kan de teller al niet meer bijhouden van jonge afgestorven varentjes.
Ik heb goede ervaring opgedaan met de nematoden bestrijding in de serre waar in het voorjaar alle jonge plantjes weer uitgestald worden, maar helaas moet je op een gegeven moment weer ompoten en dan begint het weer van voor af aan, alle soorten potgronden zijn besmet, toen ik erachter kwam was het al weer te laat in het najaar, nematoden werken alleen boven de 15ºC.
mijn ervaring is wel dat een grotere plant weinig schade krijgt, die kunnen dat hebben, de dieren zitten ook buiten.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 06 feb 2013 01:10

Ik gooi bij al mijn zaailingen waarvan ik weet dat de potgrond besmet is een laagje schoon grof zand erover. Werkt goed. Ik zie nauwelijks nog van die mugjes, schijnbaar vinden ze het echt niet leuk om hun eieren in schoon zand te leggen, zelfs als het alleen het bovenste laagje is.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 11 feb 2013 10:19

Is metselgrond hiervoor geschikt? (scherp zand)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?