Blechnum spicant

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Blechnum spicant

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 11:48

Is deze soort nu wel of niet winterhard? Ik heb hem nu al 2 x geprobeerd in de volle grond maar die is steeds weg tegen dat de winter er de brui aangeeft en komt nadien ook niet meer op. Als ik het goed heb is dit trouwens een bladhoudende varen dus als het blad verdwijnt weet je al dat je plant om zeep is.
Iemand die deze in de tuin overhoud?
Hitch

156 bedankjes

Re: Blechnum spicant

Berichtdoor carex op 15 maart 2013 16:54

Deze is gewoon een inheemse soort dus ja: 100 % winterhard. Ook wintergroen. Dubbelloof is wel zuurminnend en vochtminnend (niet nat maar niet volledig laten uitdrogen). Een van de betere wintergroene soorten.
Ik heb naast de gewone soort ook nog "serrate" met zwak ingesneden bladeren.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 17:56

Is dat een inheemse soort?
Nu ja, heb een redelijk exemplaartje gekocht en ga hem na de vorst nog maar eens proberen. Zal een turfkuiltje maken en hem daarin uitplanten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 15 maart 2013 21:31

Blechnum spicant (dubbelloof).

verspreid voorkomend op het grootste deel van het noordelijk halfrond,ook op de Britse Eilanden en Nederland.Hoogte 30-65 cm,grond nat/droog,zone 4.Steriel blad overhangend,smal lancetvormig,2-5 cm breed,veerdelig,glanzend donkergroen.Bladeren met sporen opgaand,met smallere veren.Alleen neutrale tot zure grond.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens