Hoeveel oppervlakte heeft je bamboe? Het is mogelijk om een Phyllostachys op een kleinere oppervlakte te houden maar dan moet deze wel bijgesnoeid worden. De eerste paar jaar zal dat nog meevallen want je bamboe zal denk ik dit jaar niet veel doen en volgend jaar alleen wat dunnere halmen produceren.
Snoeien doe je door 2/3 van alle nieuwe halmen te verwijderen, de dikste laat je staan. Op deze manier groeit hij onder de grond ook minder sterk. Ook zul je jaarlijks de wortels langs de randen wat moeten afsteken en er nieuwe grond bij moeten doen. Doe je dit niet dan zal hij zich waarschijnlijk onder de begrenzer doordrukken of er overheen proberen te komen.
Ik hou zelf al een aantal jaar een phyllostachys aureosulcata spectabilis op een oppervlakte van 1,5 tot 2 m3 en dat gaat erg goed. Er staat nu een mooi compact cluster en dit jaar gaat hij richting de 5 meter hoogte. In het najaar haal ik zoveel mogelijk rhizomen langs de randen weg. Dat gaat vrij makkelijk want je trekt er zo 2 a 3 meter wortel uit. Als ik dit niet jaarlijks doe dan is alles het jaar daarop net beton en moet er echt een bijl aan te pas komen om er doorheen te komen
Wat je de komende tijd moet doen is veel water geven en flink wat organische mest toevoegen, misschien loopt hij dan nog wat uit en kan hij zelfs aan het einde van de zomer nog een paar nieuwe (kleinere) scheuten krijgen.