Bodemtemperatuur.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Bodemtemperatuur.

Berichtdoor Inazuma op 13 maart 2010 12:19

Ik heb enkele vraagjes aangaande de temperatuur van de bodem waarin we onze planten zetten.

De 1e is hoe warm is het zand nu bij julie op een 40cm diepte? Zouden er enkele leden zijn die het willen opmeten?

De 2e vraag is hoe relevant is de bodem temperatuur voor het houden van exoten? Is het zo dat hoe warmer hoe beter of is vorst in de grond geen probleem?

Ik ben benieuwd naar de reacties, en dan geef ik nadere uitleg waarom ik dit vraag.

Inazuma

24 bedankjes

Re: Bodemtemperatuur.

Berichtdoor TropiRo op 13 maart 2010 12:32

Ik ga straks een paar planten in de grond zetten en zal meteen eens de temperatuur op verschillende dieptes meten.

Het grootste gedeelte van de exoten die wij in onze tuinen hebben staan groeien het beste met een hoge bodem temperatuur, ze komen ook uit gebieden waar dat zo is, een enkele dag vorst is niet zo erg maar langer houden ze niet echt van.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 maart 2010 15:13

Ik heb net geprobeerd de temperatuur te meten maar is niet te doen als je de juiste dingen daarvoor niet hebt, Op 20 cm diepte gaf de thermometer 3.6 C aan en op 50 cm 4.2 C, dit is wel gemeten op een plaats waar de hele dag zon staat en goed beschut ligt dus daar heb je niet echt iets aan.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 13 maart 2010 18:03

Dankje Ro,

Ik heb gisteren hier gemeten op 40/50cm diepte en meet daar 10grd.

Rara hoe kan dit nou?

In het gedeelte van Helmond waar ik woon hebben we stadsverwarming.

Nu ik wist dat natuurlijk al langer, en ook dat er in mijn tuin enkele buizen lopen wist ik al heel lang.
Ik heb eens een gat geboord van een meter diep waar ik vermoede dat er een leiding liep en daar was de bodem temperatuur 32grd :o Enkele meters verder 20grd, dit was toen wel in de zomer.

Afgelopen jaar kwam de mededeling dat ze misschien in mijn tuin bij die leidingen moesten zijn. Ze hebben toen net buiten mijn tuin gewerkt en gelukkig waren de metingen positief en hoefde men niet bij mij in de tuin te zijn. Echter toen kreeg ik te horen dat er in mijn tuin maar liefst 8 leidingen lopen. Ik had daar geen idee van, de vijver is 230cm diep en gedeeltelijk met een graafmachine gegraven,oeps dat had flink fout kunnen gaan.

Maar goed toen ze vertelden dat ze er misschien bij moesten zijn baalde ik flink. Maar de gedachte om het een en ander dan meteen te veranderen begon toen wel te spelen. Nu een jaar later ga ik maar eens aan de slag, niet alles gaat eruit maar ik vervang wel het een en ander.

Inazuma

24 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips