fordbully schreef:Hey
heb jij tips ivm winterbescherming phoenix,chamaerops en washingtonia? en wat gebruik jij als dak ook de golfplaten? hoe maak jij de nopfolie vast,ik niet ze vast an de palen
Hoi fordbully
Als dak gebruik ik gewoon goedkope pvc golfplaten ja, ik zou natuurlijk liever iets willen gebruiken dat meer isoleert maar omdat ik zoveel dakjes nodig heb is dat een te dure optie. Daarom goedkope golfplaten die je in elke bouwmarkt vind. Als ze maar transparant zijn om zoveel mogelijk licht door te laten. De noppenfolie maak ik vast met gewone houtvijzen en grote rondellen. Hier wat foto's van de voorbereidingen voor winter 2012-2013...

Phoenix en Washi bij verwarmen vanaf -4 graden, kortstondig kunnen ze -5 schadeloos aan maar echt uren lang -5 graden geeft wel al bladschade. Ik bescherm dus wel met de bedoeling 0% schade te hebben, dus ook geen bladschade. Duurvorst is nog schadelijker, dus meerdere ijsdagen na elkaar van -2 a -3 graden dan ook bij verwarmen. Gewone vorstnachten van -3 enzo laat ik de verwarmingen uit. Met bij verwarmen bedoel ik gewoon vorstvrij houden, temperatuur rond de +1 graad houden. Ik gebruik bij deze soorten van die vuurtjes/blazertjes met een vorststand op (thermostaat) Zo heb ik ook het pluspunt dat deze ook zorgen voor luchtverplaatsing in het hok wat ook zeer voordelig is op de luchtvochtigheid ! Bij Chamaerops gebruik ik bijna geen bij verwarming. Enkel bij zware vorst vanaf -7 graden dat ik een lichtslang gebruik. Ook om geen bladschade te hebben...
Natuurlijk spreek ik hier nu wel over mijn planten die al vrij groot van formaat zijn en al enkele jaren in volle grond staan en al wat vorst gewend zijn, veel is dus ook afhankelijk van hoe lang staat de plant al in volle grond, hoe is de staat van de plant, welke achtergrond heeft deze enz... Hoop dat dit een antwoord is op je vraag ? Indien nog vragen stel gerust hoor
@alle andere, een volgende update komt er gauw aan ! Mijn excuses voor het lange wachten. Hier al een voorsmaakje...