palmgek schreef:Hier ook wederom tegenvallende groei. En zo gaat dat eigenlijk al 2 jaar achter elkaar. Het formaat dat ie had in 2011 heeft ie daarna nooit meer gehad. En na 7 / 8 seizoenen groei blijft ook de bloei hier nogsteeds uit.
Weet eigenlijk niet waaraan het ligt... de eerste paar jaren gingen echt explosief. Het lijkt wel of de jus op is.
Door het slechte voorjaar zijn ze natuurlijk wel wat later begonnen, maar dat is volgens mij niet de reden waarom die "tegenvallers" van bv. palmgek, waterboyke en mij nu zelfs niet groter worden dan vorig jaar. Ik heb ook een 2ejaars en die is waanzinnig gegroeid.
Dat komt gewoon omdat we met die grote jongens met te weinig wortels beginnen in het seizoen.
Als je echt de grootst haalbare ensete in je tuin wil hebben, moet je gewoon eentje opkweken tot hij groot genoeg is om in het voorjaar over te potten in een pot die zo groot is dat je hem achteraf nog net binnenkrijgt gezet. De plant moet groot genoeg zijn om die pot in een seizoen volledig te doorwortelen!
Als je dan het jaar erna die plant uitplant in volle grond, heb je een snelle start en krijg je de grootst haalbare ensete die je kan hebben.
Daarna moet hij uit volle grond gehaald worden en heeft hij veel minder wortels, en zal je het jaar erna niet meer die groei krijgen. De plant geeft bladeren die zo groot zijn dat ze wortels hebben.
Dus afhanklijk van de grootte van de pot/kluit die je hem uiteindelijk kunt geven krijg je een ensete al dan niet in bloei. (volgens mij eh

)
grtjs Kim