Inderdaad, was me nog niet opgevallen dat je palmpje op een schotel stond: gauw weghalen... dat heeft de Chamaerops niet nodig -ook niet 's zomers- want die staat liever wat te droog dan te nat.
Ik zou 'm voorlopig nog wel buiten laten staan, maar zodra het gaat vriezen naar binnen halen en dan op een koele, lichte plek wegzetten en redelijk droog houden. Niet boven de cv in ieder geval.
Mijn Chamaeropsen staan 's winters wel buiten, ook de zaailingen. Nou is dat wel 'semi-buiten', want ze staan in een tent die dicht gaat bij aanhoudende vorst (en zelfs bijverwarmd kan worden als het in de tent te hard gaat vriezen). Ik houd ze dan vrijwel droog, dus ze lopen ook niet erg veel risico op rot of bevriezing.
Een Chamaerops zonder enige bescherming -hoe groot de palm ook is- zal het erg moeilijk hebben in NL. De kou is dan meestal nog niet eens het probleem, ze kunnen best wat hebben, maar de natte winters hier zijn funest.
Maar misschien is het het veiligst om jou nu kwakkelende palmpje binnen te zetten de komende winter (zoals gezegd op een koele plek).
groet, rick