Hallo,
Nog even een update, misschien heeft hier ooit iemand aan.
Het gaat vrij goed met de Yucca zaailingen, de meeste vooral de Elata' s geven aan dat ze klaar zijn om aan het nieuwe groeiseizoen te beginnen, ze worden als het ware met de dag gelukkiger en lijken positief te reageren op het beetje extra daglicht wat er in deze tijd van het jaar al is.
Van elk genus had ik een exemplaar op een onverwarmde permanent verluchte slaapkamer geplaatst, als de temps dan lager uitvallen in de serretjes buiten en in het tuinhuis dan heb ik toch een exemplaar van elk dat in andere omstandigheden overwinterd.
Maar die periode van rust en lage temperaturen ( minimum 0 °C hebben sommigen gehad ) lijken hen niet te deren. Ik weet dat sommige soorten een "dorming" period nodig hebben.
De grootste uitval heb ik gehad bij de Glauca' s en de Thompsoniana' s, de jonge kiemlingen stonden gewoon buiten in augustus, september, en ongedierte, waarschijnlijk jonge spinnetjes zagen er wat lekkers in. Door stormschade in december zijn een aantal voornamelijk Rigida' s kletsnat geworden. Dat lijkt een verlies van 2 plantjes te geven, valt best mee. Ook een paar Torreyi' s verloren door mechanische pech en door overdreven warmte.
Dus dat zaaien en kiemen in cocopeat gaat vrij goed, de jonge yucca' s
1. kiemen allemaal bij temps van 20° C à 25° C, zelfs bij lagere temps maar dan later en tragere groei
2. hebben vooral nood aan licht ( vooral Rigida )
3. (anders dan hun volwassen soortgenoten), hebben toch af en toe een slok water nodig
4. Lijken veeleer de belgische zomertemperaturen te waarderen dan wel de woestijnwarmte die ik tracht te simuleren in de serretjes, ttz geen temps > 40 °C
Mijn volgende reeks yuccazaden zijn besteld door een gezamelijk aankoop via dit forum bij RPS
2014 wordt het jaar van de Yucca Brevifolia.