Zaaiervaringen Yucca' s

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Zaaiervaringen Yucca' s

Berichtdoor palmguy op 02 feb 2014 14:50

Hallo,

Nog even een update, misschien heeft hier ooit iemand aan.

Het gaat vrij goed met de Yucca zaailingen, de meeste vooral de Elata' s geven aan dat ze klaar zijn om aan het nieuwe groeiseizoen te beginnen, ze worden als het ware met de dag gelukkiger en lijken positief te reageren op het beetje extra daglicht wat er in deze tijd van het jaar al is.

Van elk genus had ik een exemplaar op een onverwarmde permanent verluchte slaapkamer geplaatst, als de temps dan lager uitvallen in de serretjes buiten en in het tuinhuis dan heb ik toch een exemplaar van elk dat in andere omstandigheden overwinterd.
Maar die periode van rust en lage temperaturen ( minimum 0 °C hebben sommigen gehad ) lijken hen niet te deren. Ik weet dat sommige soorten een "dorming" period nodig hebben.

De grootste uitval heb ik gehad bij de Glauca' s en de Thompsoniana' s, de jonge kiemlingen stonden gewoon buiten in augustus, september, en ongedierte, waarschijnlijk jonge spinnetjes zagen er wat lekkers in. Door stormschade in december zijn een aantal voornamelijk Rigida' s kletsnat geworden. Dat lijkt een verlies van 2 plantjes te geven, valt best mee. Ook een paar Torreyi' s verloren door mechanische pech en door overdreven warmte.

Dus dat zaaien en kiemen in cocopeat gaat vrij goed, de jonge yucca' s

1. kiemen allemaal bij temps van 20° C à 25° C, zelfs bij lagere temps maar dan later en tragere groei
2. hebben vooral nood aan licht ( vooral Rigida )
3. (anders dan hun volwassen soortgenoten), hebben toch af en toe een slok water nodig
4. Lijken veeleer de belgische zomertemperaturen te waarderen dan wel de woestijnwarmte die ik tracht te simuleren in de serretjes, ttz geen temps > 40 °C

Mijn volgende reeks yuccazaden zijn besteld door een gezamelijk aankoop via dit forum bij RPS

2014 wordt het jaar van de Yucca Brevifolia.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 feb 2014 15:48

palmguy schreef:Hallo,

2014 wordt het jaar van de Yucca Brevifolia.

Mochten ze niet naar verwachting kiemen, PB me dan even Guy;
Ik verwacht normaal wel dat ze supersnel de grond uit zijn: Ik heb vorig jaar zaden meegenomen uit het bekende park, had als snel een grasveldje en heb er nu een stuk of 12 lekkere vlotte zaailingen van staan.

Succes!
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 21 feb 2014 21:11

Hallo,

Via de gezamelijke forumaankoop bij RPS heb ik nu honderden yuccazaden van diverse soorten. ( een beetje teveel van het goede eigenlijk )

Maandag ll heb ik mijn eerste 50 Yucca Brevifolia en 50 Yucca Brevifolia var Jaegeriana laten weken in lauw water 22°C. Woensdag gezaaid, ik zag dat enkele Jaegeriana' s al leken te kiemen. Gisteren nog enkele Jaegeriana gezaaid, dit alles in een propagator, temp is constant 22 °C ... en vandaag steken er reeds een 5 tal hun kopje boven de grond, morgen zijn er het er zeker vast 10, binnen enkele dagen 30 ? 40 ?

De kiemkracht van deze Jaegeriana' s overtreft de verwachtingen. Als je weet dat dit een van mijn favorieten is ... ( een andere favoriet is de Trithrinax Campestris, pas na 17 maanden had ik de eerste kiemer )
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 feb 2014 00:16

:thumb_up: :applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 10 jun 2014 22:07

Hallo

tot dusver gezaaid dit jaar, van elk genus 100 stuks

Yucca Brevifolia var Brevifolia
Yucca Brevifolia var Jaegeriana
Yucca Harrimaniae
Yucca Carnerosona
Yucca Thompsoniana
Yucca Glauca
Yucca Wipplei
Yucca Baccata
Yucca Aloifolia

1. eerst enkele dagen laten weken in lauw water 22 graden
2. ontkieming van een deel van de zaden in propagator van 22 graden
3. ontkieming van een ander deel van de zaden buiten in serretjes, met dus aanvankelijk lage temperaturen en soms in de zon erg hoge temperaturen.
4. Sommigen gezaaid in cocopeat, sommigen in lavagruis gemengd met perliet.

Wat dit jaar bevestigd lijkt is dat een gemiddelde kiemopbrengst van 50 pct zeker mag verwacht worden.
Van 5 soorten zag ik zelfs 30 à 50 pct van de zaden gekiemd nadat ze 3 dagen aan het weken waren in lauw water van 22 graden -
Yucca Brevifolia var Jaegeriana, Yucca Carnerosana en Yucca Thompsoniana, Wipplei - dit komt gewoon omdat de zaden waarschijnlijk supervers en top kiemkrachtig zijn. Sommigen zaden kiemen wat trager waarschijnlijk omdat de zaden deze maal iets minder kiemkrachtig waren ( Bacatta, Glauca ). Aloifolia gedraagt zich een beetje anders in die zin dat de kieming erg goed was bij een constante temp van 22 graden daar waar bij wisselende nacht / dag temperatuur de kieming eerder slecht is. ( maar ze lijken dan nu toch te komen )
Van één soort was de opbrengst ronduit slecht namelijk van de Yucca Brevifolia var Brevifolia, na 3 dagen weken in lauw water kwam er echt een stank uit. kieming was met slechts 4 pct ronduit slecht. Ik weet dat dit niet aan mij ligt, er was gewoon iets mis met de kwaliteit, maar gezien de rest goed is ga ik hier niet over zitten zeuren.
Het zaaimedium lijkt niet zo een invloed te hebben op de kieming, ttz ik zie niet echt een verschil in de combinatie cocopeat, cocopeat + lavagruis, lavagruis + perliet.
Een deel van de Yucca Brevifolia var Jaegeriana en Harrimaniae is gezaaid in februari buiten in een onverwarmde serre, tijdens de eerste levensdagen hebben deze plantjes zelfs de 0 graden gezien, de meesten lijken het toch niet gehaald te hebben. ( waarschijnlijk logisch en te slordig van mij )
De jonge Yucca' s hebben duidelijk wat vocht nodig, licht en liefst niet al te hoge temperaturen, uiteraard is er zoals vorig jaar wat uitval somiggen halen het niet, er is vooral uitval van de Yucca Brevifolia var Jaegeriana, (deels door mijn eigen fout en nonchalance, waarschijnlijk ook omdat ze gewoon wat moeilijker zijn)
De jongens die ik vorig jaar heb gezaaid groeien nu verder, en kunnen duidelijk al beter de heftigere temperaturen in de serres aan.

Wat ga ik met al die plantje doen ?
Laatst bijgewerkt door palmguy op 11 jul 2014 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor peter 65 op 10 jun 2014 22:41

Ik heb ook vaker Yucca's gezaait probeer ze maar eens te zaaien in ceramus die kleine rode kleikorreltjes hier krijg je echt een goed resultaat beter dan in grond cocopeat en dergelijke
peter 65

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken