musa basjoo uitpakken

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

musa basjoo uitpakken

Berichtdoor bullet200 op 11 maart 2014 12:23

Hallo,

hebben jullie je musa basjoo al uitgepakt? Ik zou dit viandaag willen doen.
Maar vraag me af als er nog lichte vorst is of zo'n wintervlies dan genoeg bescherming geeft.
Hij is nu ingepakt met stro en rietenmatten?

Wat denken jullie?

groeten!
bullet200

0 bedankjes

Re: musa basjoo uitpakken

Berichtdoor prutser 2 op 11 maart 2014 17:52

hallo bullet200, het ligt eraan waar je woont , hier aan de kust waar ik woon is de basjoo al lang uitgepakt ,en het groeit nu al gestaag, maar woon je in het oosten van het land is de kans op nacht vorst wel een stuk groter, dus je zou hem wel uit kunnen pakken, maar als er nachtvorst komt even met vliesdoek o.i.d. beschermen, en dan maar hopen dat er geen zware terug val komt in temp, het is maart , en er kan zomaar een kougolf aankomen, maar ik geloof er nu niet in, dus heb ik ook die basjoo die ik op zolder laat overwinteren als bacub, ook maar in de tuin aangeplant, die heeft al 3 bladeren aangemaakt, tja , het was geen winter ,en hij wilde dus niet rusten, gewoon rustig door gegroeid , heb dus nu een staan met al bladeren, dat die kapot gaan of verbranden door zon is mogelijk, maar tot op heden zit alles er nog goed uit en groeid ook vrooilijk verder, uitpakken die handel en weer goed in de gaten houden zou ik zo zeggen, m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 11 maart 2014 19:14

hier staan de grote stammen van de basjoo ook weer in de volle grond hoor :D en de groei zit er al weer in. mocht het toch nog gaan vriezen ga er een rol noppenfolie omheen

woon in het midden van het land
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Berichtdoor bullet200 op 11 maart 2014 20:09

Ik was aan het twijfelen, maar heb ze vandaag dus toch maar uitgepakt. (Ik woon in Limburg)
Het blijft de rest van de week nog zonnig, dus kunnen ze mooi drogen.
De vliesdoek had ik al gekocht, dus die ligt klaar, voor het geval van :-).
bullet200

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 maart 2014 22:18

Basjoo uitpakken? Dit is de eerste winter dat ik nog niets aan bescherming heb gedaan bij deze musa's. Musa basjoo is vorstbestendig voor een kleine nachtvorst.
Nu je musa nog volop in winterbescherming heeft alleen maar zijn nadelen naar mijn idee, met de zon er op warmt het zo snel op dat je kans krijgt op rot.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor kolck op 23 maart 2014 12:43

heb de basjo al weken zonder bescherming weer staan gaat goed en de pups gaan ook al naar buiten
grt tonny
kolck

2 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 maart 2014 14:11

Hier staat ie nog in de verpakking. Ik wacht nog even tot volgend weekend want er komt nog iets van vorst de komende dagen. Maar je zou het natuurlijk gewoon kunnen doen en inderdaad iets van beschermingsmateriaal achter de hand houden. Overigens maakt het in mijn beleving weinoig uit of je in maart of in mei uitpakt. in het begin is de groei vaak langzaam en zijn het eerst toch maar halve bladeren. Maar het ziet er vaak natuurlijk niet uit zo'n verpakking (bij mij is het echt een leijke iglo...) dus hoe eerder hoe liever natuurlijk.

Over rot in de verpakking, daar heb ik nooit last van gehad. Hier knak ik altijd alle bladeren om in november en laat ze geknakt langs de planten hangen (is weer extra bescherming). Dan gaat er een luchtdichte iglo van noppenfolie en zeil overheen en een lichtslang. Als ik in het voorjaar de boel opentrek is het een grote snotterige bende, slakken en regenwormen kruipen tot bovenin de stammen en vreten het afstervende blad op. Maar de stammen, hoe nat en vochtig ook, zijn altijd keihard en kerngezond met van die geknakte sigaren van de eerste groei bovenin. Die snij er ik dan weer vanaf en laat de boel een paar dagen drogen. Dan trek en snij je de rotzooi er zo vanaf. Op deze manier echt nog nooit een stam verloren.

Ik vindt basjoo een verademing wat overwinteren betreft in vergelijking met palmen. Want een beetje vocht zorgt dan al voor bladvlekken, speerrot en wat al dan nog meer.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 23 maart 2014 18:37

Zelfde ervaringen hier Dennis.
Heb ze al wel uitgepakt en ga niets meer inpakken ook. Die voorspelde -1 of -2 zal maar kort zijn en niet tot de stam doordringen, het levert hooguit wat bladschade op. Iets wat ze ook zouden oplopen wanneer ik ze weer zou moeten verpakken.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 maart 2014 09:09

Zo zien mijn pollen er momenteel uit...
Bijlagen
DSC01737-800.jpg
Musa basjoo
DSC01737-800.jpg (96.39 KiB) 5519 keer bekeken
DSC01748-800.jpg
Musa sakhalin
DSC01748-800.jpg (81.55 KiB) 5519 keer bekeken
DSC01755-800.jpg
Musa sikkimensis
DSC01755-800.jpg (83.93 KiB) 5519 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 24 maart 2014 11:20

Zijn de basjoos zo afgesneden geweest? Mijn basjoos hebben nog altijd dezelfe stam als voor de winter.... en zonder bescherming.
Nosferatu

15 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming