Hoi, als dat echt zo is en de plant in zijn eindpot staat kun je drie dingen doen;
1] je geeft om de week vloeibare meststof met het gietwater mee als de plant groeit of wat ik vorig jaar gedaan heb goed verteerde tuincompost zeven zodat je de fijnste deeltjes uitstrooit over de kluit wat dan ook langzaam mee het wortelstelsel in gaat met de watergift, dit ging goed bij de krulcooperi [C.revolvulum] die gooit nu 5 veren in een keer! Dus dit wordt herhaald dit jaar.
2] Als je ziet dat de plant geen grond meer heeft en het blad steeds kleiner wordt, ik had dat in 2007 bij mijn C.medullaris daar bleef het gietwater op de kluit staan en zakte niet meer, op een gegeven moment kon ik er geen priem meer insteken

dan heb je geen andere keus meer dan aan wortelsnoei te doen, bedenk wel dat dit een risico is, je kunt de plant ook verliezen, ik heb die gok genomen omdat hij al in eindpot stond en ik niets zou doen de plant zou afsterven.
Ik heb hem gehangen aan het spant in de stalling omdat die pot er niet afkwam [worteldruk] en een blok gezaagd van 40/40/40 cm op goed geluk, dit was vroeg in Maart voor de varen echt tot leven kwam, en toen in 70l pot weer opgepot 4 weken later kwam de eerst rol omhoog en gaf de stam al geen krimp meer bij het aanstoten.
Ik zou de wortelsnoei alleen toepassen als het niet anders meer gaat
3] je zet hem in de volle grond, dat houd wel in dat je aan een tent vastzit.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC