Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 07 mei 2014 17:28

Hoi Han, daar zijn de meningen over verdeeld, de ene zegt wel de ander niet [als het om strenge vorst gaat], hier gaan de potten waar ze in blijven staan mooi naar binnen zodra het gaat vriezen, zo behouden ze het blad en lopen veel sneller uit dan wanner het blad door vorst sneuvelt, bovendien creëren ze op deze manier een stammetje.
Op een goede beschutte [wind] en schaduw rijke plek zullen ze het in de volle grond ook goed doen en wat hogere veren aanmaken.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 07 mei 2014 22:16

Die foto van die bank met de boomvarens is een mooie compositie. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 mei 2014 00:51

Eduard schreef:Hoi Han, daar zijn de meningen over verdeeld, de ene zegt wel de ander niet [als het om strenge vorst gaat], hier gaan de potten waar ze in blijven staan mooi naar binnen zodra het gaat vriezen, zo behouden ze het blad en lopen veel sneller uit dan wanner het blad door vorst sneuvelt, bovendien creëren ze op deze manier een stammetje.
Op een goede beschutte [wind] en schaduw rijke plek zullen ze het in de volle grond ook goed doen en wat hogere veren aanmaken.
Groet, Eduard.

Ik vind het een plausibele gedachte dat wintergroene varens die bij strenge vorst hun blad verliezen, meer moeite hebben om te herstellen dan bladverliezende soorten. Het rhizoom is doorgaans voldoende beschermd met een dikke laag bladeren o.i.d., maar als dit weinig reserve opslaat, komt de plant na de winter moeilijk op gang. Dit jaar is het verschil goed zichtbaar, omdat de wintergroene varens al het blad hebben behouden. Bijvoorbeeld de veren van Blechnum chilense groeien tot 2 x hoger vergeleken bij voorgaande jaren. Hopelijk komt nu ook Woodwardia fimbriata weer goed op dreef. Deze varen is sinds de winter van 2012 aan het kwakkelen. Een soort die doorgaans ook te leiden heeft van ongeprogrammeerd bladverlies is Dryopteris lepidota. Ook hier zie je een gunstig effect van het overblijvend bladgroen. Omdat de groenblijvende varens nu extra goed gevuld zijn, zou dit bij een warme droge zomer problematisch kunnen worden. Voorlopig is die vrees nog ongegrond.

groet,
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 08 mei 2014 09:08

Groenblijvende planten zijn in pot nauwelijks (bijna nooit eigenlijk) winterhard, daar kan ik vrij kort over zijn...

De kluit bevriest geheel, dus de plant kan geen water meer pakken, en verdampt toch nog door het blad en droogt zichzelf dus uit van binnen. Dat hoeft maar kort te gebeuren en het is klaar...maar waarom zou je winterharde soorten in pot gaan kweken als ze ook in volle grond kunnen vraag ik me af?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 mei 2014 11:05

Hoi Remko, dan kunnen we schikken in de tuin en op terras zo als we het graag willen, eenmaal in de grond staat het.
80% van mijn tuin is bepaald door vaste aanplant, borders [enkel voor pot] en terras, blijft een klein stukje over waar al dat grut over een paar weken uitgeplant gaat worden, het laatste stukje wat nog niet helemaal ontgonnen is dat zal in hoofdzaak een dryopteris bosje worden met wat ijzervarens voor de kleur.
En ja hier blijven bijna geen potten in de vorst staan, met uitzondering van de Athyrium filix-femina, deze heeft strenge vorst gehad en komt ieder jaar groter terug ;)
Groet, Eduard.
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 03 jun 2014 23:33

Hoi varen vrienden, hier een korte update van de vorderingen bij de vroege uitlopers onder de varens /boomvarens.
De blechnum Gibbum maakt een erorme dubbele kroon aan hoop dat het zwakke stammetje dit gewicht kan blijven dragen!,
Afbeelding

De blechnum Nudum, is bescheidener van omvang,
Afbeelding

Blijvend in deze hoek staat ook de D.fibrosa die nu bezig is met een behoorlijke worp nieuwe veren,
Afbeelding

Daar achter de dryopteris wallichiana o.a.
Afbeelding

De jonge C.lepifere die ik van Wimkoh had vorig jaar op de Haps beurs gaat ook super goed,
Afbeelding

De best groeiende dit jaar is de C. revolvulum [krulcooperi] rol 6 en 7 komen omhoog!
Afbeelding

Voor de maatverhouding ben ik er maar eens naast gaan staan,
Afbeelding

De nieuwe D.antarctica kroon is uitgelopen, al hebben de veren veel last gehad van de harde wind bij het oppompen, heb nu bijna alle oude [bruine] veren weggehaald, dat is wel wennen zo'n kaal ding!
Afbeelding

En tot slot een beeld tussen de C.medullarisen door, ze hebben nog de oude [nu bruine] veren en vind ze niet mooi om ze zo in beeld te trekken net zoals de C.australis de oude kroon is na het onbeschermd buiten blijven staan afgelopen winter en de zon van nu ook geel/bruin, deze komen over een aantal weken in de picture als ze weer mooi zijn , de grote medu is wel al bezig met rol nr. 6
Afbeelding

Groet Eduard.
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 05 jun 2014 09:19

super mooi die laatste foto , en die krulcooperi... super ... :shock: :thumb_up:

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor shusui op 05 jun 2014 10:55

Prachtige (boom)varens. :thumb_up:
Vooral die reuzachtige krulcooperi. De stam van de mijne zal ongeveer even hoog zijn, maar hij heeft veel minder en kleinere veren.

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 05 jun 2014 20:46

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 05 jun 2014 21:23

Dikke complimenten Eduard , dat is super knap die groene koppen , lijken plaatjes uit een ander wereld deel :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Een vraagje , je Blechnum Gibbum heeft die al een stammetje ?

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens