door Herman op 29 jul 2014 01:08
Dag Dimitri , ik heb met bewondering 3 uur lang je hele topic gelezen. Echt geweldig hoe je je tuin hebt omgetoverd. Maar waar het hart van over loopt.... Zelf ben ik ook een tropische tuin ( zie Herman,s tuin)
We weten uit ervaring dat geduld bij deze hobby een schone zaak is. Zelf ben ik nog al voorzichtig met het uitplanten van gevoelige palmen. Zo heb ik eens op het forum een brahea voor 5jaar gelden gekocht. Deze heb ik nog steeds in pot staan, doet niet zo heel veel, misschien 2. Bladeren per seizoen. Maar als ik jouw exemplaar zie begin toch weer te twijfelen waarom ik hem niet in de volle grond heb gezet. Gewoon prachtig om te zien hoe hij zich ontwikkeld. Wat een schoonheid. Het aanplanten zoals je hebt gedaan met groot gat en isolatieschuim en lichtslang rondom bodem is dezelfde methode als ik heb toegepast bij de Butia . Hier had ik in de winter van 2010 en 2011 speerrot. In 2012 heb ik de lichtslang niet meer gebruikt( dus onder de grond) en toen had ik geen speerrot. Dus 2. X op rij is de speer weer uit gelopen. Nu weet ik niet of de speerrot is ontstaan doordat ik de lichtslang heb gebruikt ( te warm?)
of gewoonweg omdat hij net 2 jaar was aangeplant. Inmiddels is het ook een beest geworden.
Dus zit ik weer te overwegen om dit ook weer toe te passen voor de brahea, volgend jaar.
Een maurelii ontbreekt hier nog, bedankt voor deze foto,s, deze zou ik ook nog graag willen, vooral een grote.
Ook de badplaatsen bij je zijn geweldig , bijvoorbeeld de manicata. Zelf heb ik ook enorme tetrapanax.
Deze zomer bereikt hij de hoogte van 3 meter. Soms moet ik de aks er in gooien daar hij soms weer opduikt waar ik niet wil hebben.
Ook de jubea staat bij mij nog op de verlanglijst.
Deze hobby, het houden van exoten, oefen ik ook al meer als 30 jaar uit. Toen alles in potten. Vervolgens kwam internet, een forum, en een wereld gaat voor je open. Zelfs nu heb ik weer bij geleerd. Bijvoorbeeld, bananen uitsteken ,in pot terugzetten. Ik gebruikte de aarde uit de tuin,i.p.v. Droge aarde.
Zo zie je maar.
Mijn avondje is weer leerzaam geweest en nogmaals bedankt voor de energie en vrije tijd die je met ons wilt delen.
GroetjesHerman.