Je hebt zo wel langer plezier van je Butiagrus, Eduard. Hier groeit deze palm momenteel uitstekend en was onlangs zelfs toe aan een grotere kuip. Er komt nu alweer een blad uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Thx voor je antwoord Eduard. Ja die moet natuurlijk helemaal wennen en ombouwen naar de totaal veranderde groei omstandigheden. Van een tropische kas naar de koude buitenwereld... Komt wel goed, eens die van die shock bekomen is zal die terug goed groeien. Niet zo vlot als in de kas natuurlijk Zal volgend jaar wel beteren...
We doen niet 'wie heeft de grootste' Eduard, want dat win jij vooralsnog ongetwijfeld . Mijn Butiagrus in de open lucht heeft desalniettemin een hoogte van 150 cm. Hieruit blijkt wel dat deze hybride zijn groeikracht van de Syagrus ouder heeft. De palm groeit hier onder gefilterd licht. Syagrus romanzoffianum is weliswaar een langzame groeier als je het aantal veders per seizoen beschouwd, maar het zijn dan ook flinke einden en deze palm groeit de eigenaar snel boven het hoofd. De Butiagrus doet het wat betreft de hoogte kalmer aan. Groeit evenwel in mijn ervaring sneller als de Syagrus die ik al eens had. Dit lijkt in overeenstemming met de betere koudetolerantie van de Butia.
groet, Han
Bijlagen
Butiagrus.jpg (215.27 KiB) 5215 keer bekeken
Butiagrus_detail.jpg (221.03 KiB) 5215 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Mooie gezonde palmen Eduard en Han , dit zijn de echte exotische juweeltjes die de tuinen een bijzonder tintje geven ,ik heb een Syagrus romanzoffianum en die gaat wel zoals Han zegt flink de hoogte in , staat wel buiten in volle zon maar gaat al snel over de twee meter ,het nieuwe blad is en 50 cm hoger dan het vorige blad .
kot mooi uit...dan post ik gelijk foto van mijn opgeschoten zaailing Dimi! Het is nog wel geen schoonheid als hierboven van Eduard en Han, maar dat komt nog...