Esthers tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Esthers tuin

Berichtdoor JmC4c op 05 jan 2015 10:29

Heel mooi die bloei van Cymbidium, Esther :thumb_up:
Veel plezier met het aanleg van je nieuwe tuin ;)
Ik ben zeker dat dit weer eens dik in orde komen zal :)

Groetjes,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 05 jan 2015 21:06

Bedankt voor de reacties :)

Volgende actie is de vijver(tje) en moeras ingraven en dan kan het planten van de rest gaan beginnen. Fijn die hoge temperaturen nu, je kunt gewoon lekker doorgaan met graven en planten, heerlijk!
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor batdah op 05 jan 2015 21:26

Esther,
je kunt in ieder geval door met deze temperaturen, hier ligt er her en der nog sneeuw..

Heb je al bedacht wat je gaat doen met de tuin?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Esther op 05 jan 2015 23:19

Hier heeft het nauwelijks gesneeuwd gelukkig. Vanacht nog wel gevroren maar niet noemenswaardig.

De achtertuin zal ik qua indeling niets aan veranderen, het is een rechthoek met links 3 hoogteniveaus en 1 laag niveau rechts, doormidden gespleten door een voetpad welke niet weg te halen is doordat daar vroeger puin onder verwerkt is. Jammer want ik hou meer van slingerende paadjes, maar voorlopig blijft het dus recht. Omdat de tegels helemaal schots en scheef liggen, wil ik die er wel uithalen en dan van dat hele fijne grind erin (met worteldoek eronder uiteraard) en weerszijden beter begrenzen. Waarom grind: omdat dat door mij aan te leggen valt, want ik ben geen stratenmaker. Gewone stoeptegels vind ik niet mooi en rechtleggen lukt mij echt niet, ze liggen altijd schuin, ben er uren mee bezig en dan erger ik me weer groen en geel 8-)

Links op het hoogste niveau komt de vijver te liggen (is een vaste bak van 1,5 meter dus een kleintje) en als het er nog bij past wil ik daar de rode acer bijzetten en anders komt het moeras boven en gaat de vijver naar de plek waar ik nu het moeras in gedachte heb: aan de rechterkant van het pad. Bij de vijver / moeras komen de grassen en varens. De rest van de planten die ik nog heb is kijken waar ik het tussenzet. (ik heb vorig jaar een hoop opgepot vanuit de tuin in Duitsland en dat is meeverhuisd)

Ik heb nog 2 bomen (japanse peer en een Magnolia) die geplant moeten worden, die komen ook rechts te staan. Ik heb de Trachy's allen links gezet in het midden, dat zal ook met de bomen moeten gebeuren (in het midden). ik moet nl rekening houden met de grens met de buren, om daar in de toekomst geen ruzie mee te krijgen dat bomen te dicht langs de schutting staan o.i.d.

De zijtuin wordt weer (net als vroeger :) ) een stuk waar aardbeien en wat kleine groentes worden gekweekt. Dat zijn smalle stroken die zich niet lenen voor grote planten. Bij de pergola aan de zijkant moet ik de klimroos (is een oudje en ziet er echt niet meer uit) eruit zien te krijgen en er groeit ook nog hop doorheen. Hier moeten 2 mooie klimmers aan weerszijden komen welke weet ik nog niet. Ook hier moet het voetpad opnieuw worden gelegd maar wil ik geen grind o.i.d..

De voortuin weet ik nog niet, is echt een zooitje maar je kunt er ook niet teveel mooie dingen in zetten, te jatgevoelig en daarnaast de honden en katten die er hun behoeftes doen waardoor planten kapot gaan. Ik vind onderstaande foto wel heel erg mooi om in de voortuin te maken, wel in miniatuurformaat uiteraard :) want zo groot heb ik de voortuin niet, op de foto is het wat kaal met beplanting en lijkt de acer een naald op een kale vlakte. Maar een grindbak (lekker ordinair uitgedrukt) met water kunnen mensen en dieren wellicht wat minder mee en oogt toch netjes, afmaken met beplanting.

Afbeelding

Veel te doen dus en mezelf kennende worden alle planten, nu nog in pot en nog te zaaien, minstens 85x verplaatst voordat ze definitief in de volle grond mogen wortelen. Tevens moet ik ook nog wachten tot de planten in pot uit zijn gelopen want uiteraard heb ik nergens kaartjes bijgestoken waardoor ik van de helft niet eens meer weet wat het ook al weer was (ja lekker handig ik weet het). Veel bloemen moeten er weer komen tussen de palmen in en veel verschillende bladvormen en kleuren door elkaar heen. Een mix van onderstaande foto's zeg maar:

Afbeelding
hier tevens een voorbeeld van het pad tussen de 2 helften in.

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Esther op 05 jan 2015 23:33

Om een idee te geven wat er o.a. is meeverhuisd:

DSCN6893.JPG
DSCN6893.JPG (1007.32 KiB) 5264 keer bekeken

Afbeelding

de palmen staan niet op de foto's, dit zijn alleen de foto's van de vaste planten. Daarnaast heb ik nog wat Canna's en bloembollen in de kelder liggen.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor stef01 op 06 jan 2015 00:27

v
Laatst bijgewerkt door stef01 op 27 feb 2015 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.
stef01

7 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 jan 2015 18:49

Hoi Esther, wat een gedoe allemaal! leuk is anders, dat wordt toch weer een behoorlijke klus alles weer mooi geproportioneerd te krijgen zo als je het had in Duitsland, wens je veel kracht en goede moed toe, deze maand komt geen vorst meer zoals ze het nu vertellen [de weermensen] wel veel wind.
Ik heb geen varens meer om uit te steken ;) wel binnenkort een hoop esdoorn takken :fluiten: succes.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Esther op 07 jan 2015 23:13

Bedankt Eduard. Zoals in Duitsland zal het niet gaan worden maar ik doe mijn best om er wat moois van te maken. Ik heb 2 varens van jou meeverhuisd, de tuin is te klein om er weer een varenpad van te gaan maken, maar ze krijgen een mooi plekje!

Succes met het snoeien van de esdoorn, dat wordt ook nog een heel karwei :thumb_up:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Esther op 10 maart 2015 21:52

Afgelopen zondag weer een stukje tuin gedaan. Begonnen met een platform waar voor 2 jaar terug nog een schuurtje op stond. Het idee was om dit platform gelijk te trekken met het onderste stuk tuin, maar helaas blijkt dit stuk vol te zitten met puin en zand. Daarom een muurtje laten metselen, het onkruid er uitgehaald en worteldoek erop gelegd. Mijn dochter wil graag een moestuintje dus vandaar de houten bak, dat wordt haar moestuintje. Tevens wat palmen daar een plaatsje gegeven, er zit hier en daar nog een beetje plastic om en behalve kurkdroog (en daardoor wat bruine punten en hier en daar een bruin blad) is alles er goed doorheen gekomen.

Afbeelding

In de zinken kuipen zitten de vijverplanten opgestapeld, ze doen het nog steeds :D

Afbeelding

En een stukje tuin omgespit, een en al kweekgras, een vaste laag waar je amper met de schep inkomt. En ook hier weer puin, stukken tuinslang enz. enz. Wat hier niet allemaal is ingesmeten de afgelopen 7 jaar met slechts 3 huurders :evil:

Afbeelding
Behalve 2 boompjes (Japanse peer en een Magnolia) komen er nog geen plantjes in. Er zitten nog teveel wortels van het gras in. Dat zal de komende weken nog wel een paar keer gespit moeten worden om zoveel mogelijk wortels te verwijderen. Wel zal ik de vijver er binnenkort in gaan zetten. Hij staat al klaar rechts achterin de hoek.

En dit komt een volgende keer aan de beurt :roll:
Afbeelding

Dan moet ik nog de zijkant en voortuin, alle planten en bollen moeten nog de grond in, zucht... Tijd tekort kennen jullie dat ook?
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 maart 2015 23:48

Dat komt prima in orde :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video