Aanplant op zware kleigrond.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Aanplant op zware kleigrond.

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 feb 2015 16:53

Als alternatief -als het hem vanwege de grootte van zijn tuin niet lukt om al het water weg te krijgen- zou Robert ook kunnen gaan denken aan zijn exoten in grote containers neer te zetten ipv. in de volle grond.

Containers hebben veel voordelen:

- ze staan hoog boven de drassige grond
- je kunt de onderlaag (tot 1/4 bv.) vullen met kleikorrels om water op te zuigen
- je kan wortels laten ingroeien in de grond, zonder dat de plant vanwege het vele vocht gaat rotten

Zo creeer je eigenlijk een soort hydrosysteem van je natte tuin en buig je dus het nadeel van een teveel aan water om naar een voordeel! Als je je containers goed neerzet hoef je nog maar weinig water te geven omdat de kleikorrels dat voor je doen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 09 feb 2015 16:24

Inderdaad Draco, rondom is de tuin voorzien van afvoersloten. Zo te zien genoeg tips en dingen waar ik nog op moet letten.
Dank voor jullie meedenken!!
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor palm8400 op 20 feb 2015 01:18

Hallo iedereen,

Sorry om deze thread te kapen, maar ook zit ik met een gelijkaardig probleem.
Ik woon in Oostende aan de Belgische kust en recentelijk is er een stuk aan onze alleenstaande woning aangebouwd, een extra stuk aan het huis.

Het gevolg is dat er een uitstekend gelegen windluw hoekje is ontstaan die op het zuiden gericht is. Graag had ik hier dan ook een tweetal trachy's willen plaatsen.

Echter is de grond bij ons pure polderklei tot een diepte van vijf meter. Dit houdt natuurlijk in dat onze tuin zeer moeilijk draineert. Toch had ik graag deze lente de stap gezet om wat 'tropischere' planten een thuis te geven in onze tuin.

Ik vraag me dus ook af of het beter zou zijn een stuk van de topgrond af te graven en deze over een grotere oppervlakte met een mengeling van teelaarde/klei op te vullen, of te werken met een verhoogd stuk grond (echter gezien het feit dat ons gazon/terras tussen de twee delen ligt zou dit niet echt esthetisch maken).

Daarom had ook ik graag het advies van mensen die zelf al zo iets ondernomen hebben.
Ik tracht morgens eens foto's van de locatie op te laden.

Alvast bedankt.
palm8400

0 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 20 feb 2015 10:00

Hoi,

Welkom op het forum! :welkom:

Zelf ben ik woonachtig te Gistel, op een boogscheut van Oostende.
Ook hier hetzelfde 'probleem', de harde & niet goed drainerende kleigrond.

Vorig jaar heb ik enkele trachy's aangeplant begin mei. Hierbij had ik het plantgat 2x zo breed en bijna 3x zo diep dan de wortelkluit. Op de bodem van het plantgat kwam een royale hoeveelheid lavakorrel, hierop een mengeling van 2/4 goeie potgrond, 1/4 vivimus & 1/4 wit fijn zand. Ook werd een handvol beender- & bloedmeel toegevoegd.

Een serieus werkje, maar het loont zeker de moeite.

Je kan de planten ook net iets ophogen, zodat bij veel neerslag het meeste water wat weg loopt.

Tot m'n eigen verbazing hadden beide planten tegen het einde van de herfst al een nieuw blad. :thumb_up:
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor erna op 20 feb 2015 10:15

hallo Palm

:welkom: op het forum.

Ook bij ons (Keiem-Diksmuide) zware grond met veel klei.

Zoals Kris zegt is het inderdaad goed te doen om trachy's te planten. En met een goede voorbereiding zal het zeker lukken. Bij ons staan de meeste planten iets hoger, en we hebben draineerbuizen in de tuin. Er staan ongeveer 60 trachy's (van klein tot groot) bij ons.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 23 feb 2015 18:59

Wat raden jullie nog meer aan? Sommigen halen de plant uit de pot en stoppen hem gewoon in de grond, en anderen spoelen de kluit vantevoren goed af.
Bij mij op het terras staan ze in sierpotten (en beginnen zichzelf uit de pot omhoog te duwen) en sommigen in metselkuipen.
Wel ben ik van plan om met een palenboor extra gaten in het plantgat te boren, en daarin kiezels te gooien. Goed idee, of toch niet??
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 feb 2015 02:02

Ik denk dat gaten boren weinig uithaalt, omdat die snel vol lopen bij wateroverschot. Ik heb dit ook overwogen, maar de kleilaag onder de voormalige ploeggrens is hier bikkelhard en kurkdroog. Je kunt je energie beter steken in een royaal plantgat en de klei vermengen tot een luchtig substraat met kokospotgrond of veen en compost of koemest. Ik doe niets aan de wortelkluit bij het uitplanten. Nieuwe aanwinsten met een verwaarloosde of gedecimeerde wortelbal pot ik in eerste instantie op met verse grond, zodat het wortelstelsel gecontroleerd kan herstellen. Het volgende seizoen gaat de palm dan de grond in.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 24 feb 2015 13:53

Ik ga over een paar weken mijn tuin verbouwen maar nu voor de 2e keer gaat ons gazon wat er nu ligt kapot van het overschot aan water wat er blijft liggen.

Er is iemand met verstand van zaken bij geweest die erachter kwam dat er een stevige kleilaag op zo'n anderhalf meter diep ziet.

Bodembewerking heeft dan weinig zin hij gat nu ruim 30 gaten boren, bedoeling is om door de kleilaag te gaan..en de gaten te vullen met brekerzand.
Water loopt vanzelf naar het laagste punt en gaat daar door de kleilaag.

Daarnaast ga ik mijn palmen zeker 10 a 20 cm hoger planten dan de tuin.
Dat zou moeten werken naar zijn mening.

Drainage buizen helpen volgens hem lang niet in alle gevallen en afhankelijk van waar deze op aangesloten zijn bv tank kan die ook nog eens vollopen met alle gevolgen van dien.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 feb 2015 16:12

Drainage buizen helpen volgens hem lang niet in alle gevallen en afhankelijk van waar deze op aangesloten zijn bv tank kan die ook nog eens vollopen met alle gevolgen van dien.

Daarom moet je ze ook altijd aansluiten op de openbare riolering.
Bij ons stond er na een regenbui ook steeds water op het gras, maar dank zij de drainage is alles opgelost.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 feb 2015 16:16

Als er een structureel grondwaterpeobleem in en rondom je tuin is dan kun je proberen de gemeente daarvoor aansprakelijk te stellen.

Jammergenoeg ben je als huizenbezitter zelf verantwoordelijk voor een teveel aan water in en romdom je woning, als het niet de openbare weg betreft.

Mocht het grondwaterprobleem zich ook voordoen buiten je kavel, dan legt de gemeente, in de meeste gevallen, alleen nieuwe drainage leidingen aan als dit samengaat met het vervangen van riool of wegdek aan de openbare weg. Aan jouw verzoek of vordering wordt zelden gehoor gegeven.

Zo kan het bezit van een huis weer eens in de duizenden lopen als je met natte voeten komt te staan. Voor mij een reden nog eens te meer om te blijven huren.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen