Varens gered van comosthoop

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor draco op 29 maart 2015 16:44

homer schreef:Omdat zal dan wel ,maar waar het om gaat is dat goldfinger varens heeft gevonden en daar info over wil hebben, en dan mogen ze wel geen nidus heten maar zo staan ze wel bekent en daar vind je ook de meeste info over. namen veranderen constant dat kan de gemiddelde planten liefhebber niet meer bij houden!


In dit geval zijn de namen niet veranderd, maar hebben analoge soorten met een mogelijk andere verzorgingsbehoefte de 'nestvaren' Asplenium nidus verdrongen. Overigens danken we deze kennis aan Mario met name, want ik wist tot recent ook niet beter...
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor fernman op 29 maart 2015 17:40

Draco, je hoeft het blad niet af te knippen, gewoon aan de nerf voelen dat deze rond is of gekield ( zoals de onderkant van een boot). Doe ik altijd als ik ergens in een tuincentrum kom, je weet nooit wat er kan tussen staan hé!
Ik heb die doorsnede getekend om te laten zien waar je dit het meeste voelt en ja hoe moest ik het anders tekenen ? Ik probeerde om het duidelijk te maken.
Wat betreft de boeken: - Mijn gedacht was om vb 2Xper week een bespreking over enkele boeken te maken door: omvang, afbeeldingen, bruikbaarheid ...
Dacht dat dit mischien leuk zou zijn voor beginnelingen en gevorderden in de hobby.
Ik vind goede naslagwerken onontbeerlijk als je met niet alledaagse planten bezig bent en algemene boeken zoals vb exotisch tuinieren, leuk om eens te lezen maar daar ben je helemaal niets mee als je een plant moet opzoeken.
Persoonlijk heb ik een 300 plantenboeken waaronder een 60 boeken over varens, enkele hiervan zijn over de 150 jaar oud.
Groeten
Mario
www.greendragongarden.be
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor Hanselman op 29 maart 2015 22:28

draco schreef:Het wachten is nu op de bevrijdende conclusies van Goldfinger. :o Ik heb bij mijn Asplenium sp. een blad geofferd en constateer op basis van de nerfdoorsnede dat ik Asplenium antiquum 'Victoria' bezit. Ik zal bij komende bezoeken aan tuincentra gewapend met een schaar de aanwezige Asplenium ook eens aan een studie onderwerpen.

Mario wat zijn jouw ideeën over een topic boeken. Ik heb 5 m plantenboeken in de kast staan :mrgreen:


....ben de tel kwijtgeraakt.... :fluiten:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor goldfinger op 30 maart 2015 20:33

Een hele discussie blijkbaar! Leuk deze reacties allemaal te lezen.
Wat heb ik gedaan....:

- Varen op foto 1 & 2 heb ik, eigenlijk mijn vrouwtje :oops: , gezien de beginnende koudeverschijnselen (opgemerkt na het lezen van deze reacties ) binnengebracht. Hij staat te pronken op de tafel en begint inderdaad zijn nieuwe bladeren uit te rollen!!! We happy!!!

- varen op foto 3 & 4 staan nog steeds buiten en zien er stralend uit! Het is misschien vroeg, maar ik ga bij de volgende winter de test doen, gezien ik er 3 heb van deze soort. Eentje buitenlaten en 2 binnennemen.

Blijft nog de vraag en uitsluitsel van de naam...blijkbaar geen kattep.s :D :D

Toch iedereen nu al ferme merci! :thumb_up: :thumb_up:
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten