Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor s.janssen op 31 maart 2015 21:27

Helaas is mijn exemplaar van 3 jaar oud deze winter aan zijn einde gekomen, man wat baal ik hier van. De Ensete stond in een vorstvrije kas, helaas is het toch te koud geweest voor deze jongens.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor teun op 02 apr 2015 18:18

Die van mij staat nog steeds in de berging met een groot raam erin.
Temperatuur loopt op zonnige dagen toch op naar een graad of 15. Hij rolt zijn 2e (erg kleine) blad er inmiddels uit. Heb hem dus maar zijn eerste scheutje water gegeven. Ben er wel wat bang voor, maar de groei geeft het aan.
teun

0 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 02 apr 2015 21:57

s.janssen schreef:Helaas is mijn exemplaar van 3 jaar oud deze winter aan zijn einde gekomen, man wat baal ik hier van. De Ensete stond in een vorstvrije kas, helaas is het toch te koud geweest voor deze jongens.

Hoi

Iedereen heeft zo zijn methode voor overwintering .

Ik kon voorheen ook geen maurelli overwinteren in de elektrische verwarmde serre .
Bij mij staan er nu 2 zwenkende ventilators ( om het uur --voor 10 min.worden die geactiveerd door tijdschakelaar-)
verwarmde serre (minimaal altijd op 6 -9 graden).
Ventilators geplaatst midden voorin en achterin . --alle musa's en ensetes staan bewust verhoogd in midden van de serre, zodat er een uitstekende tocht is . Al in oktober plaats ik die daar om goed uit te drogen door verdere groei , ik laat altijd 3 bladeren.
Als er beweging in zit in de groei in het voorjaar , geef ik om de week een kopje water aan de rand van de pot . Met dank van Advies van Erna .
Als het niet te koud is in de dag zet ik alle vensters en dakramen open met de ventilators aan .
Dit lukt nu heel goed sinds 3 jaar , de bladeren zijn steviger en verkleuren minder .

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 apr 2015 22:56

Klopt Marc, vorig jaar de Ensetes iets warmer overwintert en dit ging prima ;) ik heb mijn lesje wel weer geleerd.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Tilburger op 05 apr 2015 09:34

mijn vorige winter gekochte maurelli gaat binnenkort naar buiten. deze wil ik ompotten naar een 60 liter pot.
moet ik de oude uitgedroogde grond er voledig afspoelen of is dit niet nodig. de stam staat ook erg wankel nu.

grtz
Tilburger

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 apr 2015 09:53

Als het geen pure klei is hoeft dit niet.
Hij staat idd in het voorjaar wankel maar zijn wortels zullen snel groeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 apr 2015 10:21

Als het geen pure klei is hoeft dit niet.
Hij staat idd in het voorjaar wankel maar zijn wortels zullen snel groeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Tilburger op 05 apr 2015 11:57

dank je Peter, t is dubbel zo duidelijk nu :D .
moet ik onderin de pot nog hydrokorrels doen of is dit niet nodig? heb dit bij mijn andere musas in pot nl wel gedaan. ze staan ook allemaal op zo een bijbehorende schotel.
Tilburger

0 bedankjes

Berichtdoor Dieke op 08 apr 2015 08:40

Gisteren was het dan eindelijk zover om de Maurelli naar buiten te halen. Hij stond in de kelder tegen het plafond te drukken. Dit zal tevens het laatste jaar zijn geweest dat ik hem naar binnen kon halen om te overwinteren.

2015-04-07 18.36.34-K295.jpg
2015-04-07 18.36.34-K295.jpg (296.87 KiB) 3947 keer bekeken
Dieke

28 bedankjes

Berichtdoor Herman op 08 apr 2015 08:48

Dat is jammer Dieke. Maar ik neem aan dat je jonge scheuten er aan over hebt gehouden.
Herman

30 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers