Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor keesvl op 02 aug 2015 10:07

Dank allen, het aantal slippen heb ik geteld en dat zijn er 43.
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 02 aug 2015 11:16

Bij 1 van mijn princeps worden de nieuwe bladeren steeds kleiner :( Vorig jaar nog werden ze steeds groter .
Afbeelding
Afbeelding
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 02 aug 2015 13:09

Prachtige princeps .
Als de bladeren steeds kleiner worden en niet ver meer uit de plant groeien is dat meestal een slecht teken , scheurt de stam in later stadium open en zoekt hij daar een uitweg .
Ik heb er zo al wel 20 verspeeld .

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 02 aug 2015 17:34

Hoi Kees, dank je wel. Bij mij schommelt het aantal steeds rond de 39, soms 1 meer, soms 1 meer. Ik ben benieuwd of het aantal bladslippen bij deze soort nog toeneemt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 aug 2015 18:36

Geweldig Kees, thx voor de update :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 10 aug 2015 22:07

Mijn princeps is ook weer een paar bladeren verder. De geelachtige kleur is ten opzichte van het voorjaar weer goed bijgetrokken en nu weer mooi blauwgroen. Opvallend is dat het aantal bladeren iets achter blijft ten opzichte van vorig jaar, maar de stam begint zich ineens flink uit te strekken. Het lijkt er wel op dat princeps niet zo'n dikke stam maakt als fortunei. Op naar blad 4, hopenlijk zes dit jaar! Zeven bladeren was vorig jaar wat te hoog gegrepen....;)
augustus 2015.jpg
augustus 2015.jpg (174.41 KiB) 4998 keer bekeken
augustus 2015 (2).jpg
augustus 2015 (2).jpg (175.33 KiB) 4998 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rogier op 23 aug 2015 21:17

Zeer mooi exemplaar Dennis! Ook leuke combinatie met al die zomerbloeiende planten :thumb_up:
Rogier

13 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 aug 2015 01:14

Ik kan niet bogen op zulke prachtige resultaten, mijn T. princeps opent nu het tweede blad van dit seizoen feitelijk het beste resultaat van de afgelopen jaren. Wel is 't een overlevings fenomeen vergelijkbaar met Lazarus, want deze palm was al 2 x bijna dood. De eerste keer stagneerde de groei en ging de kroon geheel te gronde. Gelukkig ontsnapte de speer en kwam er een ongedeeld blad onderaan de stamvoet te voorschijn. Of was het een zijloot, wie zal het zeggen? De nieuwe speer groeide vervolgens uit, maar de herstelde kroon verloor opnieuw alle blad na de vorstperiode in februari 2012. Sindsdien is er weer sprake van een gestaag herstel.
Bijlagen
Trachycarpus_princeps.jpg
Trachycarpus_princeps.jpg (200.48 KiB) 4909 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 aug 2015 18:59

[quote="MooiePalm"]Bij 1 van mijn princeps worden de nieuwe bladeren steeds kleiner :( Vorig jaar nog werden ze steeds groter .

Ja hier ook van hetzelfde. Steeds kleiner wordend blad. Heb de plant uiteindelijk uit de pot gelicht om het wortelgestel te bekijken en eigenlijk viel dit toch wel wat tegen. Hoewel de wortels er mooi fris en gezond uitzagen was het aantal wortels beperkt. Ik heb deze palmsoort al geprobeerd sinds hij voor het eerst te koop werd aangeboden en keer op keer heb ik de planten verloren. Zowel uitgeplant in de volle grond als gehouden in kuip. Altijd scheelde er wel wat mee.
Vorig najaar ontving ik dan via mypalmshop 2 nieuwe exemplaren (de T. princeps en nog een T. princeps 'new form'), ik heb deze in het voorjaar in de grond gestoken waarbij ik het plantgat deels heb opgevuld met Vivimus en warempel, beide planten hebben elk net een blad ontvouwen dus die lijken het goed te doen. Mijn exemplaar dat ik nog staan had en waarvan de bladeren steeds kleiner werden heb ik ook maar gewoon ergens in de tuin de grond in gemikt. Vandaag dacht ik er bij het lezen van dit topic ineens terug aan en ben ik hem eens gaan bekijken. Alle bladeren zijn plots gelig van kleur aan het worden. Die is er dus ook wel aan voor de moeite. Ik hoop nu dat ik met de andere 2 eens meer geluk ga hebben.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 26 aug 2015 20:11

Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen