Ik belicht de blechnum gibbum nog eens, deze heb ik in 2010 van Ro gekregen in Haps en zag al in dat zelfde jaar dat het meerdere planten waren in een soort van klomp, bij het delen viel het mij al op dat er gescheurd moest worden er was al een deling aan de gang van het groeipunt aan de beginnende stam! Toen heb ik de plant in 3 delen kunnen scheuren en weer kunnen oppotten, een jaar later had ik de twee overige kunnen kwijtraken aan geïnteresseerde mede palmvrienden.
Echter de plant die ik hield bleef zich vermeerderen aan de stam aanzet, daarna is die nog twee x gedeeld en hoopte ik dat de stam wat kon aanzwellen, echter door het velen delen gebeurde dat niet meer en ging die langzaam omhoog tot vorig jaar in het groeipunt weer een deling ontstond! Ik kon nu niet meer delen en gaf de hoop op voor een mooie rechte stam met een mooi kroontje erop

de kroon werd zo breed en vol dat het onderstammetje het hard te verduren kreeg en met wat wind makkelijk zou kunnen breken, bij een voorjaars bui met rukwinden was het bijna gebeurt

de eerste flush was al klaar toen heb ik alle oudere veren snel eraf geknipt +-25 en kwam de doorgebogen stam weer recht.
Nu is die weer bezig met flushen en zal ik het goed in de gaten moeten houden zeker met veel wind

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC