Overigens heeft in mijn ervaring een Jubaea geen moeite met temperaturen tot -12 en meerdere ijsdagen achter elkaar, mits de plant dan ook echt helemaal droog is en droog gehouden wordt door een afdakje. En mits de plant al enkele jaren buiten staat. Ik ben altijd erg terughoudend met verwarmen bij deze soort. Droog houden is prio 1.
Mijn exemplaartke was ook beschermd, met afdak (paraplu) en vliesdoek rond een draad.
image.jpg (213.92 KiB) 7649 keer bekeken
Totdat op een dag door een serieuze windvlaag de bescherming wegvloog, Het hard begonnen regenen, En op de koop toe de dag erop begon te vriezen en sneeuw op heel de palm terecht kwam. Dus noppes bescherming Maar heeft hem niet gedeerd. De min temperatuur was -6,5 graden C.
Ik heb overigens begrepen dat de jubaea een winterseizoen nodig heeft. Speer nummer 4 is al voor ruin de helft open nu en speer nummer 5 word ook al met de week groter. Ik hoop dit jaar in totaal 5 nieuwe veren te kunnen behalen. Deze palmen zijn echt geweldig en ik ben blij dat deze in mijn collectie zit.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Mijn Jubaea maakt een goede ontwikkeling door denk ik zo. De eerste foto is uit juli 2011. De laatste foto is van vandaag. Vorig jaar zes nieuwe bladeren, maar dit jaar blijft steken bij vijf. Maar de grootte neemt wel toe. onder al dat blad bevindt zich een massieve stam die flink aan het aanzetten is. blijft een van mijn favorieten!
xa juli 2011.JPG (277.87 KiB) 7481 keer bekeken
WP_20150925_19_34_35_Pro.jpg (184.03 KiB) 7481 keer bekeken
Ook de Jubaea is ontdaan van zijn jasje. Geen verwarming aan gehad dit jaar, alleen weer goed droog houden. En nu dus weer heel prima de winter doorgekomen. Geen lelijk blad, niets, blij mee dus! De groei is ook weer op gang gekomen, niet veel, maar de gang zit er in.
WP_20160331_18_04_21_Pro.jpg (192.28 KiB) 7334 keer bekeken
Mijn exemplaar heeft net als de Butia capitata helemaal geen bescherming gehad dit jaar. Was wel even schrikken met de sneeuw er op maar ze zien er beiden schitterend uit.