De C. spinulosa begint vorm te krijgen, de stam komt mooi omhoog, de doorns worden robuster!

En de kroon krijgt ook gestalte, gelukkig niet zo groot als sommige andere die volgen!

De C. milnei opgekweekt uit sporen door Chrisvm, gaat ook als een sneltrein! Dit wordt wel een flinke brede boomvaren, vergelijkbaar met de silverfern [C.dealbata] maar dan zonder zilveren onderkant van het blad, persoonlijk vind ik de C. milnei mooier en zeker sneller qua groei deze is in 2013 verspeend uit het kweekbakje hier, nu al een beginnend stammetje,

De C. cooperi wat het achteraf blijkt te zijn uit La reunion van Wilfried gaat vergelijkbaar of zelfs nog sneller dan de vorige! Van vorig jaar uit het kweekbakje naar deze maat

De gezaaide als C.tiny top en C. Dainty blijken andere soorten te zijn gelukkig is nu het verschil tussen die twee goed te zien, de dainty gaat omhoog met hele lange stelen en blad de tiny top net anders en de breedte in, vind het zelf de een van de mooiste van het hele zaaiprogram wat ik deelde met Remco en Ro.
Een ding staat vast beiden komen van New Caledonia, hier de eerst genoemde C.dainty,
Zeer lange stelen en omhoog gaand blad, gaat richting 3 m!

En de C. tiny top,

Tot slot zoals eerder aangegeven de twin rol bij de C. medullaris, het zal de laatste zijn van dit jaar,
deze keer gaan we weer alle veren opbinden en beschermen, het zal een hoge tent worden+- 4.50 m
ik heb ze vorig jaar omdat ze bevroren waren gebroken maar de groei viel dit jaar tegen vergeleken met het behoud van alle veren lente 2014,

Tot de volgende

Groetjes Eduard.