Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t° -8

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Zichtbare gevolgen winterprik week nachtvorst, laagste t

Berichtdoor draco op 24 jan 2016 17:34

Rob schreef:Weinig echte bijzonderheden..

Dicksonia antarctica bladeren gesneuveld
Calla als snot op de grond.
Tetrapanax zag er al niet uit, en de laatste uitloop van na November is nu ook wat necrotisch. Verder geen schrik van.
Aspidistra geen shade
Aspleniums : alsof ze zo uit de kas komen.

Laagste T: -5.9

Welke soort(en) Asplenium betreft het Rob, anders is deze informatie nutteloos ? Asplenium bulbiferum ondergaat al bij geringe vorst omvangrijk bladverlies.
@Hitch, ik ben benieuwd hoe dat afloopt met de Arenga engleri wat betreft de expressie van eventuele vervolgschade. Vroege schade is het gevolg van primaire celsterfte; uitgestelde schade is het gevolg van subletale weefselschade die meestal tot expressie komt wanneer de plant fysiologisch actief wordt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2016 17:49

Ja Draco, ik weet het. Doe ook absoluut nog geen moeite om eens aan de speer te voelen of zo. Daar is het toch nog te vroeg voor. Het was in alle eerlijkheid een beetje met opzet dat ik hem geen bescherming heb gegeven. Deze palm is hier sinds aankoop al een kwakkelplant gebleven en ik heb hem nu al 7 jaar waarvan pas in volle grond sinds vorig voorjaar. Hij heeft het nooit goed gedaan en bleek een probleemgeval op alle gebied. Volgens mij heeft hij er nooit echt zin in gehad :lol: en vorig jaar was ik het beu en heb ik hem maar de grond in gemikt om te zien wat hij daar zou doen. Hij beloonde me meteen met de enige 2 bladeren die ik groen wist te houden bruin te laten verkleuren. Ik had hem dus eigenlijk al compleet opgegeven toen hij tot mijn grote verbazing plots in oktober aan een flinke snelheid een speer begon uit te duwen en dan na die eerste nachtvorst in november (-3) wederom stil viel.
Ik heb hier een Arenga micrantha gereed staan in kuip om zijn plaats in te nemen moest hij het toch niet halen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 jan 2016 18:23

homer schreef:Op my iphone gaf het -6 aan maar dat is misschien gemeten bij zestienhoven(het vliegveld ) ik denk -2/-3 in mijn achtertuin de Chloropythum staat tegen de gevel aan dus daar is het dus duidelijk boven 0 geweest! ook de washingtonia's er naast hebben niets van schade!

Was de washy ook onbeschermd? Hier heeft de robusta geen bladschade tot nu.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor homer op 25 jan 2016 10:18

Ja en gewoon in een pot , had eigenlijk verwacht dat die deze winter toch niet zou overleven en ik hou niet van beschermen(alleen de musa)maar misschien hou ik ik hem toch nog een jaartje langer.
homer

24 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 25 jan 2016 17:29

Cordyline heeft toch wel behoorlijk bladschade.

Afbeelding
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jan 2016 19:50

de Haan schreef:Cordyline heeft toch wel behoorlijk bladschade.
]

De bontgekleurde varianten zijn over het algemeen minder vorsttolerant als de groene vorm. Ik heb de veronderstelde meest winterharde wildvorm afkomstig van het Zuidereiland (NZland) uitgeprobeerd (De Groene Prins), maar die bleek ook niet bestand tegen een serieuze vorstperiode. Ofwel de speer gaat eraan danwel rotten de wortels weg door de natte grond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2016 22:28

Is dat een Cordyline of is dat Phormium? In mijn ogen is het de laatste, niet?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 jan 2016 22:35

draco schreef:Welke soort(en) Asplenium betreft het Rob, anders is deze informatie nutteloos ? Asplenium bulbiferum ondergaat al bij geringe vorst omvangrijk blad verlies.

A. scolopendrium Han. Die zou ook wel eea moeten kunnen hebben hoor.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 25 jan 2016 23:27

Een Cordyline, roodbladig.
Wil eventueel wel een betere foto plaatsen.
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jan 2016 02:12

Rob schreef:
draco schreef:Welke soort(en) Asplenium betreft het Rob, anders is deze informatie nutteloos ? Asplenium bulbiferum ondergaat al bij geringe vorst omvangrijk blad verlies.

A. scolopendrium Han. Die zou ook wel eea moeten kunnen hebben hoor.

Zone 5 volgens Martin Rickard. Bleef hier ook na -20°C groen. De bladeren hebben 's winters meer te leiden van regen en wind, maar dat geldt voor de meeste wintergroene varens.
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming