Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 31 okt 2016 17:27

ff testje draaien

Een goed testje is wat lastig. Het is een zelfregulerend verwarminglint, dus met de huidige "hoge" temperaturen wordt het lint als het goed is niet maximaal warm.

(ik heb gekozen voor een zelfregulerend lint vanwege brandveiligheid: als het goed is kan je het lint zelfs over elkaar heen kruisen. Wel heb ik daarnaast ook nog een thermostaat geïnstalleerd, om de temperatuur net wat beter te kunnen regelen. Thermostaat is wellicht overbodig... :mrgreen: )

Testje heb ik afgelopen nacht gedaan: temperatuur ingesteld op 15 graden: blijkt dat de thermostaat uitschakelt op 15 graden en inschakelt bij 13 graden. (goed om te weten).
Temperatuur is niet onder de 13 graden geweest volgens de temperatuur-sensor, terwijl het buiten minimaal 8 graden was (andere sensor). (bij Schiphol was 4,7 graden, dus wederom grote verschillen)
kortom: testje geslaagd (geen zwart/gesmolten piepschuim :D )

In de avond had ik gemeten dat bij een buitentemperatuur van 12 graden, de thermostaat 3,5 minuut aanstaat en 11,5 minuut. Isolatie kan denk ik dus nog wat beter.

Overigens ben ik meer bang voor verbrande bladeren dan voor verbranden van het piepschuim. Ik ben van plan om er wat vijverbegroeingsmat omheen te wikkelen: voorkomt contact met piepschuim/bladeren en bevat genoeg "gaten" om de verspreiding van de warmte goed te laten verlopen (althans, dat hoop ik)

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 nov 2016 01:44

Ik gebruik dezelfde thermostaat als jij Yme. Die schakelt inderdaad 1 à 2 graden onder de ingestelde waarde in. Was dat niet het geval dan zou de verwarming voortdurend aan en uitschakelen. Voor mijn werk gebruikte ik waterbaden met proportionele thermostaten die de temperatuur tot 0,1 °C nauwkeurig hielden, maar dat is een ander verhaal.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor yme op 01 nov 2016 17:51

waterbaden en incubatoren idd allemaal op 0.1 graden. Maar ook het aquarium thuis regel ik op 0.5 graden.

In het hokje heb ik ook een overshoot van 1 graad gemeten, dus dan zit je al op 3 graden min-max verschil. Niet onoverkomelijk of erg, maar wel goed om te weten voordat het -10 °C is :mrgreen:

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor yme op 06 nov 2016 13:42

Groei is sterk verminderd deze maand... maar niet geheel stil gevallen :thumb_up: . Wel zie ik wat meer bruine plekken op de bladeren ontstaan en de uiteindes van de bladeren worden op sommige plekken ook bruinig. En helaas is er bij 1 van de andere south Islands (waarvan ik de groei niet bijhoud) het uiteinde van een net beginnende speer afgebroken. :evil: :evil: Niet door mij... geen idee hoe het mogelijk is...

Oceana:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie ook een klein bruin plekje op het nieuwste blad... :shock:

South Island:
Afbeelding
Nieuwe speer zit er al! (tussen de rode pijlen)

Afbeelding

Afbeelding

Verwarmingkabels van het kasje omwikkeld met vijverbegroeingsmat. Alle palmen heb ik er ook zonet ingezet. Komende paar dagen wordt het wat kouder.. Zou zomaar kunnen dat het hier boven 0 graden blijft, maar het lijkt me een mooie test. Het past net! (geen foto, want het begon hard te regenen :lol: )

Afbeelding

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2016 22:32

Misschien is alleen het loze uiteinde van de speer afgebroken?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 nov 2016 10:25

Bij jonge palmen moet je er op rekenen dat de onderste bladeren bruine plekken kunnen gaan vertonen. Dit is een natuurlijk verschijnsel van afstoting van de oude bladeren. Niet iets om meteen in paniek modus ven te geraken. Wel even oppassen als nieuwe bladeren bruine plekken gaan krijgen. Dan staan ze vaak te nat.

Je ziet dat ook bij veel palmen die binnenshuis worden gehouden: Archontophoenix, Howea, Dypsis, Chamaedorea. Vind je het minder fraai, dan kun je het altijd wegknippen.

Paniek is pas echt nodig als de speer bruin of slap gaat worden.

Rhopalostylis is een erg sterk soort (mits je hem tenminste niet liet verbranden in de zon....). Een bruin blad zo nu en dan is een sinecure.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor yme op 07 nov 2016 13:41

@draco:
zou kunnen. Ik zal komend weekend een foto nemen. Ik denk overigens niet dat de halve speer is verdwenen. zo erg is het niet :mrgreen:

Wel even oppassen als nieuwe bladeren bruine plekken gaan krijgen. Dan staan ze vaak te nat.

De "grote bruine plekken" op de Oceana (foto 3) zijn denk ik oorspronkelijk veroorzaakt door schildluis (kan het mis hebben) en worden langzamerhand groter. Als de plek te dicht bij de hoofdnerf komt, ben ik van plan om de plek weg te knippen

Afbeelding

Ik bedoelde dit bruine plekje op het nieuwe blad van de Oceana. Kan een Rhopalostylis overigens te nat staan? (als er een goede drainage is). Mijn potjes zijn met dit weer natuurlijk wel erg nat, maar een groot gedeelte van de grond bestaat uit perliet.
En hoe zien bruine plekken die komen door te nat staan eruit? Je hebt het denk ik niet over het bruin worden van de uiteindes van de bladeren, toch?

groetjes,

yme

ps: volgend jaar wil ik denk ik gaan kijken hoeveel zon ze nu werkelijk aankunnen
yme

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 nov 2016 17:47

Pffft als dat bruine vlekje alles is :lol: Ik zie nooit restschade wanneer ik dopluizen met spiritus verwijderd heb.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor yme op 07 nov 2016 18:12

Pffft als dat bruine vlekje alles is

tsja.. als (medisch) bioloog leer nu eenmaal goed kijken :mrgreen:

Ik zie nooit restschade wanneer ik dopluizen met spiritus verwijderd heb.

zo zag de beschadiging van het oude blad eruit op 30 juli (goh, wat handig om alles elke maand bij te houden :mrgreen: ) Ik opperde toen dat dit wellicht door de schildluizen zou kunnen komen: kreeg geen tegenspraak :mrgreen: ). In ieder geval vond ik die ringen vrij apart eruit zien. Dat het nu verder het blad in trekt is jammer, maar wellicht niet onverwacht. Enig idee wat het wel zou kunnen zijn?

Afbeelding

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 nov 2016 23:00

Deze bruine vlekken zijn waarschijnlijk het gevolg van de combinatie koude en vocht. De concentrische ringen wijzen op aantasting door een schimmel. Ik had dit verschijnsel ook bij de Rhopalostylis baueri toen die tot in het najaar buiten stond. Terug in de warme woonkamer versnelde dit proces. Ik vermoed dat dit geslacht hier gevoelig voor is. De Rh. sapida die ik voorheen had, ging vanwege zijn omvang bijtijds voor de eerste nachtvorst droog de kas in. Deze vlekken heb ik daarbij nooit gezien. De nikau palm (zone 10A) is qua vorstgevoeligheid vergelijkbaar met Howea (zone 9B). De laatste is naar mijn mening beter tegen vocht bestand. Mijn nikau was daarentegen goed te overwinteren in de vorstvrije kas waar de Howea weer niet tegen bestand bleek. Duur van de blootsteling aan een lage temperatuur speelt waarschijnlijk ook mee.
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen