Deze zomer een bod uitbrengen. Musa collectors.

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Deze zomer een bod uitbrengen. Musa collectors.

Berichtdoor Eduard op 28 mei 2010 11:52

Hallo mensen, wat een indrukwekkende lijsten van bananen planten zeg! Pfff ik heb er vroeger eentje binnen gehad, waar ook nog een mini trosje banaan aan kwam! maar de plant werd zo giganties groot dat hij op een gegeven moment niet meer binnen kon staan en in de zomer nog even buiten gestaan heeft! Waar laten of stallen jullie zo'n grote aantallen?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor shusui op 28 mei 2010 16:31

Heel mooi lijstje Ro !
Daar staan er nog een hoop op die ik gerust wil overnemen als jij ze niet meer graag ziet :)
(zowel eetbare als andere ... )

@ Eduard: ik vind het overwinteren van Musa's wel wat makkelijker dan bv boomvarens...
En zoveel plaats innemen ? als je de bladeren gortendeels of volledig afdoet zijn de direct 1 a 2 m lager he, en in omvang nemen ze zowiezo al niet veel plaats in ...
maar je kan ze ook droog , donker, zonder bladeren en met aarde eraf overwinteren , maar dat is hier eerlijkgezegd tegen gevallen, maar bij sommige lukt dit perfect.

En in de zomer gaan de meeste gewoon de volle grond in, kleine speciale plantjes soms in pot of volle grond in serre , en sommige blijven gewoon in pot op het terras.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 28 mei 2010 17:33

Eduard, zoals Sven zegt nemen ze weinig ruimte in als je op de amerikaanse manier overwinterd. Op 1 na alle bladeren verwijderen, ongeveer 10 cm rondom de stam uitsteken en bijna alle aarde van de kluit afhalen en dan vorstvrij (2 tot max 8 graden), droog en donker wegzetten en niet meer naar omkijken tot de lente, water hebben ze dan ook niet nodig. Ook is het mogelijk een stuk van de stam af te snijden als hij te groot wordt, alleen uitkijken als ze richting de bloei gaan anders kan je de bloemkop eraf snijden en gaat de stam dood.

Sven, voor de soorten die iets vorst kunnen hebben is de amerikaanse manier goed toe te passen, is gebleken de afgelopen jaren maar zodra ze iets tropisch afkomst hebben gaat deze manier niet lukken, beste reslutaten behaal ik door ze bij +16/18 graden met veel licht weg te zetten en dan ook vrij droog houden en laat er dan 1/2 bladeren aanzitten.
Als je nog eens een scheut van de double mahoi overhebt wil ik wel ruilen tegen een andere Musa.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor shusui op 28 mei 2010 17:51

Ik heb in een ander draadje uitgelegd hoe ik ze overwinterd heb, met welke resultaten...

over die amerikaanse methode: laat je dan maar een 10 cm wortels aan de planten ?
En heb je de aarde er gewoon wat af geschud of echt grondig gedaan of uitgespoeld, want daar heb ik een grote fout gemaakt denk ik.

En nog wat vragen: waren de stammen nog even hoog 'gezond' als voor de winter of waren er stukken dood ?
En gingen ze snel aan de groei in het voorjaar, en heb je ze direct uitgplant of eerst voorgetrokken in een serre ofzo ?

Gr, Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 28 mei 2010 23:37

TropiRo schreef:DIt is mijn verzameling Mua's wat is overgebleven na de winter, o.a. een ae ae heeft het niet overleefd, ook zitten er een paar nieuwe aanwinten tussen.

M. acuminata
M. acuminata sumatra
M. dwarf cavendish
M. super dwarf cavendish
M. truly tiny
M. dwarf Orinoco
M. chini champa
M. enenoa
M. tompsonii
M. cheesemani
M. hookeri
M. sapientum
M. itinerans var ?
M. itinerans var itinerans
M. yunnanensis
M. st helens hybride
M. st williams
M. michaels gross
M. sikimensis manipur
M. sikimensis daj giant
M. sikimensis red tiger
M. basjoo ( groen en rode nerf)
M. basjoo shakalin
M. basjoo red
M. dwarf red
M. dwarf green
M. raja puri
M. buffalo horn
M. velutina
M. balbisiana
M. grand nain
M. rubra
M. daijo
M. little prince
M. burmese blue
M. thousand fingers
M. zebrina
M. sp zaui fui nov
M. borelon

De enige soorten die ik er nog bij wil hebben zijn de ice cream, monkey fingers en praying hands. De niet eetbare soorten ga ik weg doen in verloop van tijd.

ai ai de ae ae gesneuveld.
kostelijk grapje.
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 29 mei 2010 07:21

Ik had de ae ae gekregen dus het verlies viel mee.

Sven, ik steek ze dus 10 cm rondom de stam uit, aan de onderkant van de kluit haal ik zoveel mogelijk weg totdat ik bijna op de knol zit en daarna schud ik zoveel mogelijk aarde los ( er blijft aarde achter), vervolgens laat ik 1 of een half blad eraan zitten zodat het laatste vocht nog een beetje kan verdampen. De maanden dat ze in de berging staan krijgen ze geen water omdat er een kleine buffer in het kleine beetje aarde zit wat nog aan bij de kluit zit en ook zit er nog genoeg vocht in de stam.
Ik behoudt na elke overwintering de volledige stamlengte tenzij ze iets verdroogt zijn dan snij ik een paar cm eraf om het nieuwe blad groeiruimte te geven, ik trek ze niet voor in huis of serre maar plant ze meteen uit, het duurt ongeveer 2-3 weken voordat ze aan de groei gaan normaal, dit jaar komen ze maar langzaam op gang.
Bij mij is wel gebleken dat jonge en of 1ste jaars weefselkweek niet geschikt zijn voor de amerikaanse manier van overwinteren, ook stammen onder de 80 cm hebben veel moeite met deze manier omdat ze nog een kleine buffer hebben qua vocht.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor shusui op 29 mei 2010 10:50

Bedankt voor de uitleg Ro, mss dat ik het nog eens ga proberen (maar toch niet meer mijn mijn mooiste planten)
Deze krijgen een vip plaatsje in de nieuwe serre :)

Gr, Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 29 mei 2010 11:25

Ik overwinterde zo ook jaren mijn Ensete's op zolder, dit jaar echter me bananen op de amerikaanse methode in de kas gezet dus eigenlijk heel licht en ook dit gelukt.

Heb dan alleen de Musa sikkimensis, Helens Hybrid en een Maurelli gehad om te overwinteren, maar dat ging prima dus ook op deze manier in de kas. Volgende winter zal ik iets meer bananensoorten hebben om deze methode toe te passen, maar lijsten zoals jullie ze tonen ga ik werkelijk nooit aan beginnen. :D
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 24 jun 2010 19:51

Collectie uitgebreid. :lol:

Musa Basjoo
Musa Basjoo sakhalin
Musa dajiao
sikkemensis
sikkemensis red tiger
sikkemensis daj giant 50 cm
accuminata monkeyfingers
balbisiana
maurelli
velutina

2 Lasiocarpa pups NEW :thai:
3 siam ruby pups NEW :thai:
4 Velutina pups New :thai:
4 Sikkemensis daj giant pups New :thai:

2 Scheuten verwijderd van de monkey fingers. waar 1 van om te ruilen ( binnen maand ongeveer) :thai: :thai: :thai: :thai:
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor RichardM op 25 jun 2010 20:01

Ik zie dat er redelijk wat mensen zijn met een behoorlijke collectie bananen.
Waar laten jullie dit allemaal en hoe doen jullie dat in de winter,ik zou hier graag meer over willen weten eigenlijk,aangezien ik zelf ook wat bananen wil gaan nemen.
Groeten,
Richard
RichardM

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips