Slecht gewortelde fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Slecht gewortelde fortunei

Berichtdoor Pita op 01 jun 2017 18:42

Enige tijd geleden heb ik bij het tuincentrum een fortunei gekocht. Des tijds heb ik niet naar de wortelkluit gekeken. Vorige week keek ik eens naar de wortelkluit omdat de fortunei totaal geen groei vertoonde. Ik zag dat de fortunei zeer slecht was verpot. In het kleine wortelgestel zaten hele gaten met lucht en er zat zeer veel grind tussen.

Ik heb dus zo veel mogelijk grind verwijderd en met mediterrane grond de wortelkluit geprobeerd vol te stoppen en vervolgens met goede grond verpot.

Mijn vraag is nu of iemand dit ook eens heeft mee gemaakt en denken jullie dat de palm nog kans van slagen heeft? Ik zal hem de aankomende tijd vertroetelen met voeding en wortel stimulans van mypalmshop.

Nog wat foto's ter verduidelijking (inmiddels heb ik de palm dus opnieuw verpot)

Afbeelding

Afbeelding
Pita

35 bedankjes

Re: Slecht gewortelde fortunei

Berichtdoor Bjorn. op 01 jun 2017 22:56

Waarschijnlijk heb je een potgedrukte palm gekocht, meestal al te herkennen aan het houte latje in de pot. Ik zou hem meteen in de volle grond zetten met koemest en beendermeel/bloedmeel erbij. Flink water geven in de zomer maanden. Een niet goedontwikkelde wortel gestel zal wel nadelig zijn voor de winterhardheid daarom goed aansterken. Veel geluk ;)
Bjorn.

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 jun 2017 00:50

Ik heb dit meegemaakt met een grote wagnerianus waar ik hoteldebotel van was. Bij het inladen kukelde de palm uit zijn in verhouding tot de kluit veel te grote kuip. Daarbij braken wortels die net waren begonnen uit te groeien. Ik heb de palm in een kleinere kuip gezet uit de zon en daarna steeds vochtig gehouden. Aan het einde van het seizoen stond de palm 'vast' en had een aantal nieuwe bladeren gevormd. De vrouwelijke gezel van deze wagnus arriveerde met dwarslatten. Dit exemplaar stond blijkbaar langer in de kuip want bleek bij het uitplanten goed door geworteld. Ik vermoed dat grotere importpalmen afkomstig uit Zuid Europa vaak potgedrukt zijn omdat ze daar in de volle grond worden gekweekt. Ik heb weinig ervaring met direct uitplanten. Nieuwkomers houd ik in eerste instantie minstens een jaar in de kuip al dan niet vers opgepot. Zo kan ik ze beter in de gaten houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 02 jun 2017 23:16

Inderdaad, je hebt een in de pot gedrukte palm gekocht. De Grondsamenstelling (2e foto) ziet er niet eens zo slecht uit. Kei harde klei is een stuk vervelender. Er zijn 2 mogelijkheden:
1) terugzetten in een ruime pot met goede grond en in de half/schaduw zetten, in de winter vorstvrij laten overwinteren en volgend voorjaar met een hersteld wortelgestel planten in de volle grond.
2) in de volle zetten met goede grond, blijf dan vooral goed water geven.

T'is pas begin juni, ik zou gaan voor optie 2, de wortel stimulans is een prima product!

Ben benieuwd hoe de hele palm eruit ziet, wellicht kun je nog een foto posten.

Succes!
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor Pita op 05 jun 2017 12:30

Sorry ik was een weekendje weg dus kon geen foto maken. Het gaat om de rechter.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Pita

35 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 05 jun 2017 14:48

Ik zou hem in de volle grond zetten. Heb zelf helaas (bleek achteraf) een kleipalm gekocht met veel te weinig wortels. Alle klei uitgespoeld en in volle grond gezet. Echt maar een paar witte wortels kunnen bespeuren en heb lang gedacht dat het niet meer goed zou komen, ook al wist ik dat doorgaans de eerste groei pas na een jaar zichtbaar is na aanplant. Heb een jaar lang palmbooster en fertiliser gegeven en nu, een jaar later is er toch uiteindelijk groei te zien aan de stiftmarkeringen die ik had gezet. Volgende keer durf ik ook weer gerust bij een tuincentrum te kopen maar ik trek wel vooraf de boom uit de pot om te zien wat ik koop.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen