door Folium op 21 mei 2021 21:20
We zijn de ijsheiligen voorbij , tijd om een balans op te maken wat de vriesschade betreft , ik ben ook benieuwd naar hoe de stand is in andere tuinen.
Totaal onbeschermde categorie:
Eén kleine trachy rot en één één meter hoog exemplaar met beschimmeld hart. De grote trachy's lijken het te hebben overleefd maar komen niet in bloei.
Loquat, perfecte conditie
Eucalyptus gunni, perfect
Magnolia grandiflora, perfect
Big bag categorie:
Chamaerops, 1 half aangetast en de andere OK.
Cordylines, één supersnel groeiend groen exemplaar rot en geknakt aan het groeipunt, dit teruggezaagd en er komen al terug drie nieuwe groeipunten uit onderaan.
Vreemd genoeg is een ander kleiner en normaal gezien gevoeliger Red star exemplaar levend door de winter gekomen op één meter afstand van waar de groene staat, de bestaande bladeren zijn wel bruin maar de speer is fris en stevig.
Jubaea, stro rond de speer en bladeren opgebonden alvorens de big bag er rond is in perfecte conditie.
Musa basjoo en sikkemensis, Bekaert tuingaas rondom opgevuld met stro alvorens de big bag er over, daar zijn de meeste toch bijna tot op de grond bevroren ,sommigen helemaal dood, één stam is echter toch nog tot op anderhalve meter hoog in leven en alles waar nog leven in zat is al terug aan het uitlopen , de grootste stam is al zijn tweede volledig blad aan het uitrollen.
Dicksonia Antarctica, tuingaas tot 10 cm rondomrond de stam opgevuld met stro en bloempot ondersteboven er op alvorens de big bag er over, ziet er dood uit en de prijzen zijn verviervoudigd intussen voor een identiek vervang exemplaar.
Oleanders , crispy maar lijken wel te herstellen.
Vijgen, moeilijke start , eerste knoppen waren bevroren maar er komen al terug nieuwe aan.
Nolina Nelsonii, stro rond de speer en bladeren opgebonden alvorens big bag er over, omdat hij vorige zomer gebloeid had dacht ik eerst dat hij de geest gegeven had omdat het nog jonge nieuwe en fragiele speertje de koude niet had overleefd zag ik na het uitpakken maar nu zie ik gelukkig dat een nieuwe uitloper zich al aan het vormen is.
Hokconstructie zonder bijverwarming:
Dasilirum longisum, lijkt beter uit de winter te komen dan hij was , er was in de herfst zwarte schimmel op de naalden gekomen wat nu veel verbeterd is , het hok is nu weg en het is nog niet gestopt met regenen waardoor ik me terug zorgen begin te maken.
Hokconstructie met bijverwarming categorie :
Agave Americana (ook varigata), perfect + nieuwe pups gevormd tijdens de winter.
Brahea armata en Sabal, perfect.
Washingtonia Robusta, perfect.