door PeterHoofddorp op 11 okt 2021 14:41
Klopt, deze soort komt alleen in het noordoosten voor. Nergens anders . Endemisch heet dat.
Typische planten van droog/nat. De wortels hebben droogte nodig om te kunnen groeien.
Dit is een zg. klassieke Cattleya. Eénbladig. En daar zijn er nog een heleboel meer van verspreid over Zuid Amerika en midden Amerika. Allemaal nauw verwante soorten, lijken allemaal wat op elkaar, met net dat verschil in uiterlijk en bloeitijden dat ze apart geklassificeerd zijn als soort. Ook Venezuela heeft een aantal soorten, zoals Cattleya mossiae, lueddemanniana en gaskelliana.
In mijn kas heb ik deze groep Cattleyas helemaal compleet. Ik kweek ze al jaren.
Grappig van Cattleya labiata is dat de bloemen gevormd worden bij het korten der dagen. In het najaar dus, OF door één of andere trigger van licht. Vaak met een mindere enthousiaste bloei in de andere seizoenen, wat bij jou nu waarschijnlijk het geval is.
Goed te weten dat de Koningin van het Noordoosten daar nog te zien is in de natuurlijke staat, groeiend op bomen. In het wild zijn deze planten beschermd, ook die bij jou daar, om te voorkomen dat ze helemaal uit de natuur verdwijnen. Door de verzamelwoede, branden, en ontbossing verdwijnen deze orchideeen in rap tempo uit heel de groeigebieden in Zuid en midden Amerika. Wereldwijd houden kwekers, botanische tuinen, hortus, en liefhebbers deze soorten om zo te voorkomen dat ze helemaal verdwijnen. Iets dat met verschillende van deze Cattleyas al gebeurd is. Ik ben zelf één van deze kwekers.
- Bijlagen
-

- C mendelii 2 jun21.jpg (277.34 KiB) 2706 keer bekeken