Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor amourath op 31 jul 2010 22:52

Klinkt logisch eigenlijk en zo simpel... :-) Ik ga het misschien eens proberen bij basjoos in volle grond, bij mij groeien die wel maar precies veel trager dan bij de meesten. Ze hebben nu sedert ze in de grond staan zo'n 5 nieuwe bladeren aangemaakt maar zijn amper 10 cm hoger geworden... en da's elk jaar zo in het basjoo-hoekje. Misschien te weinig zon/warmte, dan zou het gras wel kunnen helpen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jul 2010 22:58

@ Michael , je schreef dat de "hoop" gras rond de stam soms zo warm word dat je je hand er niet kan insteken ( = normaal , door de gisting , zelfde systeem zie je ook bij boeren waar de mest op een hoop ligt en ligt te "stomen" ) maar heb je dan geen schrik dat je je "kleinere" ( want je begint ermee zeg je , wanneer je aanplant als kleine plant ) stammen dan niet verbrand ?????
En heb je dit enkel toegepast op bananen ???? of ook al experimenten gedaan met bijv Canna Musafolia's of gewone Canna's , of andere exoten ( tetrapantex , palmen , ... )
Thanks voor de mooie uitleg , en ja , ik ga mijn volgende beurt grasrijden ( = volgende week ) eens proberen bij enkele musa's
draco

Berichtdoor Tropthaipalms op 31 jul 2010 23:11

draco schreef:@ Michael , je schreef dat de "hoop" gras rond de stam soms zo warm word dat je je hand er niet kan insteken ( = normaal , door de gisting , zelfde systeem zie je ook bij boeren waar de mest op een hoop ligt en ligt te "stomen" ) maar heb je dan geen schrik dat je je "kleinere" ( want je begint ermee zeg je , wanneer je aanplant als kleine plant ) stammen dan niet verbrand ?????
En heb je dit enkel toegepast op bananen ???? of ook al experimenten gedaan met bijv Canna Musafolia's of gewone Canna's , of andere exoten ( tetrapantex , palmen , ... )
Thanks voor de mooie uitleg , en ja , ik ga mijn volgende beurt grasrijden ( = volgende week ) eens proberen bij enkele musa's

Hallo

Op Canna en andere exoten heb ik het nog niet uitgeprobeerd omdat ik de meeste cannas en andere exoten in de volle grond in mijn serre kweek mits een canna maar max 2 meter behaalt is het doenbaar in mijn serre. Ik kan je wel vertellen dat het ook werkt bij palmen zoals fortunei enzo , je krijgd idem een rappere groei en de bladeren worden met tijd heel donkergroen door de natuurlijke mestof die omgezet is door het gras. Het is een leuke toepassing als je er echt niet van maakt om er je gras in hopen rond te gooien. Bij een banaan mag je het gras echt in hoge hopen van halve meter hoog en omtrek van een meter rondgooien. De stammen verbranden echter niet , Je zal ook versteld staan van de scheuten die er zullen uitkomen en hoe dik en groot die al zullen zijn !!! De scheuten groeien echter door het gras door zonder lucht te krijgen. De scheuten zijn bij mij meestal al 2 cm dik en 20 a 30 cm groot zonder een blad te steken , om goed te zijn zal ik er morgen eens een foto van nemen om te tonen hoe de scheuten er dik en groot uitzien die door het gras groeien.
Dus morgen post ik hier enkele fotos van de scheuten van verschilende bananen waarbij je versteld zal staan wat voor een resultaat dit geheim recept levert :D

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 aug 2010 03:37

Haha...dit is echt grappig :D Ik dacht net dat ik een goed trukje had uitgevonden dit jaar, ik heb (maar) 350m² tuin :oops: en vermits ik het niet zie zitten om elke week naar de andere kant van het stad te rijden voor het gras weg te voeren kapte ik het steeds in een put ergens in de tuin. Nu altijd maar een put graven was ook niet alles dus ben ik eens beginne nadenken een paar maanden geleden en toen kwam ik op het idee om het gras tussen de planten te gooien, zo krijg ik een zeer vruchtbare grond denk ik na verloop van tijd en zo was ik ook van het onkruidprobleem vanaf, toch al een pak minder !! ;)
En nu blijkt dat dit nog andere pluspunten heeft, zeer goede tip Michael, bedankt ! :)
Bij mij ligt het wel allemaal mooi plat en dus niet te dik, ze hebben mij hiervoor verwittigd dat ik het gras niet te dik mag gooien want anders zou het beginnen rotten en erg stinken, heb je daar dan geen last van Michael ?? Want hier ruik ik het nu toch ook al een beetje maar vind het niet storend, wel heb ik veel last van vliegen maar hoop dat het niet door dat gras komt ??

Om even on topic te bijven, ik zal morgen ook eens foto's van mijn grote maurelli & grote ventricosum maken en dan posten ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 01 aug 2010 10:27

Hier een paar foto's van mijn maurelli. Deze heeft afgelopen winter goed overleefd op de zolder en is nu 2.80 mtr hoog, mooi he.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 01 aug 2010 11:09

Hey ,

binnenkort allemaal kleine mesthoopjes rond de bananen :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 aug 2010 11:59

Zoals belooft hier die van mij ! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 13:52

Waterboyke schreef:Haha...dit is echt grappig :D Ik dacht net dat ik een goed trukje had uitgevonden dit jaar, ik heb (maar) 350m² tuin :oops: en vermits ik het niet zie zitten om elke week naar de andere kant van het stad te rijden voor het gras weg te voeren kapte ik het steeds in een put ergens in de tuin. Nu altijd maar een put graven was ook niet alles dus ben ik eens beginne nadenken een paar maanden geleden en toen kwam ik op het idee om het gras tussen de planten te gooien, zo krijg ik een zeer vruchtbare grond denk ik na verloop van tijd en zo was ik ook van het onkruidprobleem vanaf, toch al een pak minder !! ;)
En nu blijkt dat dit nog andere pluspunten heeft, zeer goede tip Michael, bedankt ! :)
Bij mij ligt het wel allemaal mooi plat en dus niet te dik, ze hebben mij hiervoor verwittigd dat ik het gras niet te dik mag gooien want anders zou het beginnen rotten en erg stinken, heb je daar dan geen last van Michael ?? Want hier ruik ik het nu toch ook al een beetje maar vind het niet storend, wel heb ik veel last van vliegen maar hoop dat het niet door dat gras komt ??

Om even on topic te bijven, ik zal morgen ook eens foto's van mijn grote maurelli & grote ventricosum maken en dan posten ! ;)

Hallo

Je mag het echter wel heel dik en hoog leggen , hoe meer hoe beter en hoe warmer en meer mestof er word omgezet. Het rottingsverschijnsel is een teken dat het gras word omgezet naar mestof , het is niet dat het nu zo extreem stinkt. Als je echter van plan bent om de bananen in de tuin te doen overwinteren is het wel aan te raden om al het overgebleven gras te verwijderen bij het inpakken van de bananen. Het gras is echter heel goed waneer men bananen aanplant tot en met eind september half oktober. Vanaf dan mag het gras verwijderd worden ! Van vliegen heb ik echter geen last rond de bananen maar meer last van alle beesten in mijn verkoopsserre , maar soms is het wel leuk en zie ik af en toe een vliegende diertjes die je anders nooit zie in onze natuur. Omwille ik ieder jaar persoonlijk planten importeer van thailand denk ik dat er soms hier en daar wat tropische diertjes meekomen , ook al is alles netjes gekeurd met certificaten voor import kunnen ze echter niet alles perfect nagaan. Hierbij een foto van een prachtige vlinder die dagenlang in mijn serre op de komkommerbladeren zat.

PS: Een foto van mijn Maurelli zal ik uploaden op de forum eind september , half oktober ! om het resultaat te tonen wat ik bereik in 6 maanden tijd van klein plantje van 15 cm tot en mijn eind september. Het resultaat en de foto zal verbluffend zijn als je weet dat dit plantje 15 cm groot was en nog nooit geen overwintering heeft gehad en amper 6 maanden oud is !
IMG_0256.JPG
IMG_0256.JPG (111.53 KiB) 3963 keer bekeken
Tropthaipalms

Berichtdoor erna op 01 aug 2010 14:02

Hallo Michaël,
Ik denk dat dit een avondrood vlinder is, inheems bij ons.
Enkele jaren terug vonden we ook dergelijke vlinder (is eigenlijk een nachtvlinder ), hiervan staan foto's op mijn webshots onder het album ' huisdieren'.
http://community.webshots.com/user/robindennis

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 14:12

Hierbij een paar fotos van het resultaat wat voor kanjers van scheuten er door het gras groeien met mijn geheim recept ! Ik kan niet van alle bananetrossen fotos nemen die ik kweek maar hierbij enkele voorbeelden. Het zijn altijd precies dikke bamboestengels die uit de grond komen. Echter blijven de scheuten er nooit niet lang aanstaan omwille ik deze afsteek voor de verkoop.
Hierbij ook een foto van mijn grootste Musa Dajiao en Alocasia.
Zoals je kan zien is het bij mij dus echt overal een grasboel rond de kweekplaats van de bananen , deze toepassing doe ik echter al enkele jaren nadat ik het verbluffend resultaat zag.

DSCF7719.JPG
Scheuten die er uitkomen bij opkweek van Musa Ithinerans
DSCF7719.JPG (241.53 KiB) 3957 keer bekeken

DSCF7720.JPG
Scheuten Musa Ithinerans
DSCF7720.JPG (171.36 KiB) 3957 keer bekeken

DSCF7721.JPG
Scheuten Musa Sikkemensis Daj Giant
DSCF7721.JPG (204.19 KiB) 3957 keer bekeken

DSCF7723.JPG
Scheuten Musa Sikkemensis Red Tiger
DSCF7723.JPG (207.48 KiB) 3957 keer bekeken