Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor marinus op 17 apr 2022 22:24

https://www.weeronline.nl/Europa/Nederl ... ting-48uur
Met deze temperaturen goed aan de groei, schiet mij maar lek :lol:
marinus

100 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 apr 2022 22:30

Niet echt vriendelijk Marinus. Bladeren van de palmen zitten ook hoog, dus waarom zouden bloemknoppen wel groeien en bladeren niet? Je mag gerust komen kijken hoor, zo bijzonder is dat nou ook weer niet.
Ik heb zestien zonnepanelen en die hebben vandaag 35 kW opgewekt. Ook niet echt bijzonder. maar mijn auto laadt 64 kW dus zelfs mijn kind van 12 geeft aan dat ik daarmee de halve tank ruim heb volgeladen. Maar je hebt waarschijnlijk nog niet door dat ik een elektrische auto rijdt. Iets waarmee ik met dit soort dagen dus extra blij ben.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor marinus op 17 apr 2022 22:41

Volg eens maar een cursus rekenen 1 dag opwekking een halve :D :D :D tank terwijl ik met 17 zonnepanelen 4,48 hebt opgewekt :D :D :D
marinus

100 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 apr 2022 23:12

Heeft niets met rekenen te maken. Mijn elektrische auto laadt 64 kW. Ik heb vandaag ruim de helft opgewekt. ik zie je wel op de cursus!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor tankton op 17 apr 2022 23:12

marinus schreef:Volg eens maar een cursus rekenen 1 dag opwekking een halve :D :D :D tank terwijl ik met 17 zonnepanelen 4,48 hebt opgewekt :D :D :D

4,48 euro opgewekt is tegen teruglever tarief ongeveer 40?kWh dus komt heel erg in de buurt van de 35 kWh die Dennis had. Jullie voeren een discussie over een verschil dat er amper is. Dennis is m.i. wel beter af met een halve tank ipv 4,5 euro cash.
We are here to care for the garden
tankton

43 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 apr 2022 23:25

Ik vroeg me al af wat die 4.48 was, aangezien er geen eenheid bij stond. Ben blij dat jij het wel gelijk doorhad.
Puntje is nog wel: een auto is met 2 halve tanken meestal vol. 4.48 Euro kun je eindeloos blijven overmaken, en je rekening is nooit vol... :fluiten:

Anyways: We zijn behoorlijk :off_topic: geraakt.
Nu we zijn bijgepraat over de opbrengst van zonnepanelen, kunnen nu weer verder met ons favoriete topic: het weer.
En daar is zuur doen ook heel gewoon/normaal, dus geen paniek ;)
:lol: :lol: :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 apr 2022 23:26

Mijn vast contract liep af in januari, Ik heb nu een jaarcontract waarbij ik 30 cent per kWh zou moeten betalen (was eerst 23 cent). Dus 35 kWh staat bij mij gelijk aan € 10,50. Ik weet niet wat Marinus zijn contract is, maar hij betaalt (en ontvangt) veel minder. Maar omdat ik veel meer opwek dan ik gebruik ben ik veel blijer met dit hoge tarief. Want ik verdien er alleen maar meer aan. Zeker zolang de salderingsregeling nog blijft. Als die afloopt, dan zorg ik dat ik nog iets meer thuis laadt in plaats van op mijn kantoor zodat ik niet hoef terug te leveren. Maar het precies zoals jij zegt Tankton, ik ben erg blij met een halve tank, waarmee ik 200 km kan rijden. Met een benzine auto zou ik voor 200 km ruim 35 euro moeten betalen aan benzine, nu 10,50 aan stroom (die mijn bedrijf betaalt...)

Edit: Haha Rob, zie net je reactie. Wist je al dat het morgen weer mooi weer wordt? Veel stroom opwekken en nog een beetje extra groei in onze palmen!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor marinus op 18 apr 2022 01:34

k heb vandaag ruim de helft opgewekt
Dus je gebruikt geen elektrisch in huis.
Je moet over een jaar bekijken, 's winters hou je bijna niks over.
https://www.natuurenmilieu.nl/themas/en ... p-het-dak/

De teruglever vergoeding is stukken lager dan je betaald kijk je kontrakt maar op na
Bij Essent 0,05 euro cent Greenchoice 0,08 euro cent etc. etc.
Zeg jij maar waar de teruglever vergoeding hetzelfde is als je betaald.

Met 16 zonnepanelen speel je normaal ongeveer gelijk wat stroom in huis betreft, als je zonnepanelen van 200kwk hebt, of je moet van 320 kwk hebben, ook daar zijn website voor, daar kan je normaal geen elektrische auto van laten lopen en de elektriciteit in huis of je moet extreem zuinig zijn met elektrisch, en auto rijden, dat weet ik niet, misschien moet je dan ook maar elektrische verwarming nemen. :D

Dan zijn elektrische auto's stukken duurder dan benzine auto's
Dus de bijtelling als je die hebt is ook stukken hoger.

Alles bij elkaar tel uit je winst, maar ja jij kijkt naar een dag

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... sche-auto/

Dus met 15.000 km per jaar is pakweg 16,00 euro aan elektrisch p week voor de auto want wat je opwek heb je nodig voor huis verlichting etc.. Je kunt wat je opwekt niet aan auto en huis opmaken. Ja je kunt je altijd rijk rekenen.

Wat planten betreft beneden de 10 graden groeit bijna geen plant, ook daar zijn website's voor
Ik zou graag weten hoeveel cm de stammen van je palmen deze tijd groeien.

Toen ik bij de groenvoorziening met 200 man op kantoor werkte hadden de mensen in de buitendienst om deze tijd weinig tot geen onderhoud.
marinus

100 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 18 apr 2022 10:32

Poehee, Marinus, rustig aan man. Ik heb nooit gezegd dat stammen groeien, ik zie groei in de bladeren en de bloemknoppen. Ja dat is nog niet veel, maar wel degelijk. Ook de bananen zijn al halverwege hun eerste blad en de Dicksonia zijn de krullen al een halve meter lang. Stil staan doet het zeker niet en dat komt echt wel door de temperatuur. Mijn tuin ligt erg beschut, dus waarschijnlijk gaat het hier sneller dan bij jou, big deal.

Ik rij een Kona, van de eerste lichting. Dus ik betaal maar 4% bijtelling. AL drie jaar. En ook nog de komende twee jaar. Dan zien we wel weer. Maar 4% is natuurlijk niet veel. Rij jij daar een eigen auto van? Ik niet.

Terugleververgoeding speelt pas als je meer terug levert dan je verbruikt. Tot nu toe is er de salderingsregeling, dus alles wordt na een jaar op een hoop gegooid en alleen wat er dan nog teveel is terug geleverd daarvoor geldt een lagere terugleververgoeding. Ik wek met mijn 320 kWp panelen circa 5000 kWh per jaar op. Ik gebruik 3900 kWh per jaar in het huishouden. En de rest laad ik in mijn auto. Ik zorg daarmee dat ik uiteindelijk meer afneem dan terug lever. Als ik er voor zou kiezen om de auto alleen op kantoor op te laden, dan krijg ik voor mijn teveel terug geleverde kWh inderdaad maar een paar cent terug. Daarom laad ik mijn auto maar al te graag thuis op. Want dan krijg ik de volle mep. Niet alleen vergoed vanuit de energieleverancier (want ik lever dan per saldo niets meer terug), maar ook vanuit mijn werk. Want voor elke kWh die ik laad wordt automatisch 30 cent vergoed vanuit het werk. Dus of de salderingsregeling uiteindelijk nu ophoudt met te bestaan boeit mij niet zoveel. Want ik laad mijn auto er gewoon mee op. We zullen natuurlijk wel moeten zien of en hoe de regelingen er straks uit zien. Maar nog twee jaar en ik heb mijn panelen terugverdiend, ook dankzij de hogere energieprijzen. Dus slechter wordt ik er niet van.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat met zulke mooie dagen de groei van de palmen (en andere planten) goed doet en dat het goed is voor mijn energierekening. Wat een moeite om dat beetje positiviteit de grond in te trappen. Als mensen meteen beginnen te zeiken en te oordelen voor ze het hele verhaal kennen, daar krijg je oorlogen van en minder leuke fora. Zullen we het weer over het weer hebben?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor marinus op 18 apr 2022 10:44

Met dit verhaal kan ik meegaan, zoals je schrijft 1.100 overhoudt voor de auto
Ik begreep dat je huis en auto helemaal vd zonnepanelen deed.
Mijn excuses hiervoor.

De bananen beginnen hier ook blad te krijgen de basjoo en boomvaren begint iets te krullen, daarvoor woon ik in het oosten vh land waar alles later komt.
marinus

100 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips