Bladmandarijnen stekken

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Bladmandarijnen stekken

Berichtdoor krista op 30 nov 2024 12:36

Hallo lezers

Ik heb recent “bladmandarijnen” gekocht welke mandarijnen zijn waaraan men met het plukken hiervan stukjes steel met blad laat zitten. Takjes zijn ongeveer 10 cm lang met het groene blad er nog aan.
Is het niet mogelijk deze takjes te stekken.? Zelf probeer ik dit nu door uitgetrokken takjes wortel te laten schieten in water. Ook heb ik bij 1 mandarijn een takje er aan laten zitten en hierbij de mandarijn
een eindje boven het water gehangen met het, een stukje ontbaste tak in het water.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk manier van stekken?
Dank op voorhand bij antwoord,
Chris
krista

4 bedankjes

Re: Bladmandarijnen stekken

Berichtdoor Hansvdb op 30 nov 2024 20:58

Stekken van citrus is goed mogelijk maar als het om stekken in het algemeen gaat dan wordt altijd geadviseerd om een stek zonder bloemen of bloemknoppen te nemen. De vraag is dus of het wel zal lukken. Het is ook niet helemaal het seizoen.
Zelf heb ik een zaailing van een Citrus Ugly genomen die is gaan wortelen. Citrus Ugly is een spontane kruising tussen een grapefruit, een tangelo mandarijn en een sinaasappel. De moederplant is een zaailing van een pit uit een vrucht die ik eens gekocht had. Citrus Ugly wordt niet veel aangeboden en tegenwoordig zijn ze pitloos. Mijn boompje heeft bloeit wel en heeft af en toe wat vruchten gegeven die een zachte mandarijn smaak hadden. Het lijkt er op dat hij niet zelf bestuivend is dus moet ik steeds bestuiven met stuifmeel van een andere citrus en zelfs dan loopt het zelden goed af.

Stekken geeft het best resultaat met bodemwarmte van minstens 25 graden in grond zonder voedsel. Dat stimuleert de wortelontwikkeling omdat de wortels op zoek gaan naar voedsel. Met samengeperste kokosgrond die verkocht werd door Action ging dat heel goed. (Dat hebben ze alleen in het seizoen). Je kan ook perliet nemen, die witte korreltjes.
Voor die bodemwarmte had ik zelf wat gemaakt, een soort plantencouveuse. Het bestaat uit een aquarium op een verwarming die ik zelf gemaakt had. Bij Conrad verkopen ze zelfklevende verwarmingsmatjes en temperatuurregelaars die heel nauwkeurig in te stellen zijn.

Wat teveel gedoe voor een paar stekjes lijkt mij. Je kan het proberen op een vensterbank boven de verwarming. Misschien heb je een grote weckpot of zo iets die je kan afsluiten voor een hoge luchtvochtigheid. Wel af en toe ventileren om schimmel te voorkomen. Ik denk dat je bewortelingshormoon moet gebruiken. Het stekmedium moet goed doorlatend zijn zodat er zuurstof bij de stek kan komen en de stengel niet gaat rotten. Niet te nat maken dus en de grond luchtig houden.
Voordat je de takjes in de grond steekt zou ik ze een aantal uren helemaal ondergedompeld in water leggen, een nacht bijvoorbeeld, zodat ze goed vocht kunnen opnemen. Ze zijn vast wel uitgedroogd zo lang zonder water.
Succes er mee!
Hansvdb

20 bedankjes

Berichtdoor krista op 01 dec 2024 11:51

Hans
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb zelf een beetje ervaring met stekken van citrus, zowel met takjes en met blad stekken
Het stekken met echte stekken, dus met takjes lukt niet echt, krijg ik wortels, en zet deze dan over in potgrond, ook gemengd met Cocopeat, lijden deze een langzaam stervende dood.
Op dit moment heb ik weer diverse stekjes staan die wortels hebben hetgeen ik door de heldere plastic potjes zien kan. Wat jij schrijft over de temperatuur was ik ook mee bezig om deze in de woonkamer te gaan zetten. Ga hier vandaag echt mee aan de gang.
Ik heb overigens diverse citrus boompjes waar ik elk jaar ook vruchten aan krijg, vooral een pomelo met enorme vruchten. (Voeding :BAC orgánic gros en zomers wat koemestkorrels) als aanvulling.

Groet Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 02 dec 2024 14:04

Dag Krista, Dat stekjes niet doorzetten als er wortels gekomen zijn daar heb ik ook af en toe last van. Ik denk dat ze dan te vroeg overgeplant zijn naar een ander medium. Misschien werkt het beter als je de stek gewoon door laat groeien in het medium waarin je ze gestekt hebt. Als dat in een klein potje is dan zal op een gegeven moment de pot helemaal vol met wortels zitten en dan zal de stek zo gauw niet meer dood gaan. Als ik instructies lees of zie over het verplanten naar een nieuwe pot dan wordt er altijd voor gewaarschuwd de nieuwe pot niet te groot te nemen. Voeding met veel kalium is goed voor de wortelontwikkeling. Het lijkt mij dat je ook voorzichtig moet zijn met voeden, het kan de wortels verbranden.

Zelf heb ik ook een aantal citrusplanten maar zo langzamerhand vraag ik mij af waarom. Het zijn een beetje vervelende planten. Echt geweldig groeien doen ze zelden en voor het fruit hoef je het ook niet echt te doen. Zelf heb ik ook een Pomelo en ik weet hoe die vruchten er uit moeten zien. Je hebt het over een reusachtige vrucht en ik vraag mij af of je geen Pompelmoes hebt. Pomelo is een kruising tussen een Pompelmoes en een Grapefruit. Mijn Pomelo geeft kleien vruchten met heel veel schil en heel weinig vruchtvlees dat ook nog eens zuur is. Staat op de nominatie om naar de ruilbeurs te gaan.

Hier onder zie je een afbeelding van mijn Ugly stek:

Ugly stek.jpg
Ugly stek.jpg (215.93 KiB) 2735 keer bekeken

Je ziet dat hij in kleikorrels staat en die weer in een vijvermandje. Dat doe ik meer omdat verrotting van de wortels door te veel water bijna onmogelijk is, maar ik begin er toch wat van terug te komen. Op den duur gaat de groei toch achteruit.
Het is wel goed voor de wortels omdat ze meer zuurstof krijgen. Hier onder zie je hoe dat er uit ziet:

Wortels Ugly stek.jpg
Wortels Ugly stek.jpg (219.37 KiB) 2735 keer bekeken

De kabels die je ziet op de achtergrond zijn van mijn kasverwarming. Daarmee hou ik de kas vorstvrij. Hier zie je de thermostaat:

Thermostaat.jpg
Thermostaat.jpg (206.86 KiB) 2735 keer bekeken

Hij schakelt een elektrisch kacheltje van max 2 kilowatt. Daar zit ook wel een thermostaat in maar die is niet nauwkeurig. Deze kan je tot op een tiende graad instellen. Het kacheltje is een simpel werkplaatskacheltje. Op de foto van de stek zie je het nog net rechts.

Diezelfde thermostaat, maar dan in een andere vorm, de binnenkant is hetzelfde, heb ik gebruikt in mijn plantencouveuse. Die zie je hier onder:

Plantencouveuse.jpg
Plantencouveuse.jpg (140.77 KiB) 2735 keer bekeken

De techniek en de behuizing voor het geheel heb ik zelf gemaakt. Ik ben nog al handig op dat gebied durf ik in alle bescheidenheid te zeggen. Ik heb een technische opleiding.
De warmte komt van een op een aluminium geplakt verwarmingselement van 60 watt. De voeler is een soort kabelschoen die op het aluminium geschroefd heb. Hij meet dus de temperatuur van de plaat waar het aquarium op staat.
De verlichting die je ziet zijn twee led lampen waar alle kleuren in zitten, Rood, Blauw, infra rood, Ultra violet en ook wit. Ze zijn zuinig en redelijk goedkoop. Planten doen het goed daar onder.
Hier zie je de ledjes in de verschillende kleuren:

Led lamp.jpg
Led lamp.jpg (247.63 KiB) 2735 keer bekeken

Om zelf zo iets te maken hangt af van hoeveel je er gebruik van denkt te gaan maken. Ik gebruik het voor stekken en voor het zaaien van tropische planten. Alleen dat aquariumpje verwarmen en verlichten is gemakkelijker dan een hele kamer te verwarmen en verlichten. Op zich is het makkelijker dan je misschien denkt, maar het kost wel wat aan investering natuurlijk en black friday is net voorbij ;-(.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad en succes verder!
Hansvdb

20 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 03 dec 2024 10:30

Even een correctie, Fosfaat bevordert wortelvorming, niet kalium. Kalium bevordert de bloei.
Voor de voeding van mijn planten gebruik ik Peters Professional. Dat wordt verkocht in zakken van 15 kilo en kosten gemiddeld zo rond de 150 euro per stuk. Dat lijkt duur, maar is het niet.
Substral en Pokon worden verkocht in flessen van 1 liter. Ongeveer 15% opneembare voeding, 150 gram dus per verpakking. Peters Professional heeft 60% opneembare voeding, dat is 9000 gram per verpakking. Komt overeen met 60 flessen Substral of Pokon. Hoeveel kosten 60 flessen Pokon of Substral?
Je kan Peters Professional ook in kilo verpakkingen of halve kilo verpakkingen krijgen. Ze hebben veel verschillende formules, 20 20 20 bijvoorbeeld voor algemene toepassing maar ook formules om planten voor te bereiden op de winter 6 18 36 + 4% magnesium, en wat ze noemen Bloom Booster 10 30 20, voor royalere bloei. Alles met micro nutriënten.
Een formule als plant starter is 10 52 10. Je ziet het hoge percentage Fosfaat voor de wortelvorming.
Hansvdb

20 bedankjes

Berichtdoor krista op 03 dec 2024 10:48

Hans
Dank voor je reacties. Zo professioneel als jij het hebt, heb ik zelf nooit gehad. Woon de laatste 5 jaar in een flat op het zuiden met rondom een terras. Hierop heb ik 5 citrussen staan. Laat deze zolang mogelijk buiten staan in de winter want in mijn 2e slaapkamer is het te droog wat nog slechter is als kou m.i.
Vind het nog wel leuk om wat klein werk te doen met mijn citrussen zoals stekken.
Jaren geleden gingen wij in de winter 3 maanden naar Spanje in de winter waaruit wij dan ook citrus boompjes mee namen, maar deze tijd is helaas voor ons voorbij.(leeftijd ! )
Heb overigens op jouw advies mijn stekjes in de woonkamer gezet met een plastic jasje met wat kleine gaatjes om het vocht wat te behoude.
Nogmaals dank voor je reacties,
Chris
krista

4 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten