Djeroek Poeroet, Als het echt Aziatisch moet zijn

Op het specerijen forum kan je al je vragen kwijt in verband met pepers, paprika, kruiden, gembers, ...

Djeroek Poeroet, Als het echt Aziatisch moet zijn

Berichtdoor Hansvdb op 01 sep 2025 21:36

Djeroek Poeroet, wetenschappelijke naam Citrus hystrix, ook wel Kaffirlimoen genaamd, wordt gebruikt als smaakmaker in de Oost-Aziatische keuken. Wat gebruikt wordt zijn de bladeren die na het koken verwijderd worden. Stoof ze bijvoorbeeld in hun geheel mee met gerechten zoals Thaise curry, rendang daging, nasi goreng, tom ka gai (Aziatische kippensoep), sajoer boontjes, babi ketjap enzovoorts. Ze geven de gerechten die authentieke Aziatische smaak. Een aromatische limoensmaak, bloemig, fris, zoet en diep.

Citrus hystrix is inheems op het Indonesische eiland Soembawa. Hij groeit uit tot een 12 m hoge, groenblijvende citrusboom. De jonge stengels zijn kantig en afgevlakt en dragen in de bladoksels korte, stugge doornen. De vruchten zijn groen, bobbelig, en zuur/bitter van smaak.

Djeroek-poeroetvruchte.jpg
Djeroek-poeroetvruchte.jpg (46.37 KiB) 273 keer bekeken

De bladeren bestaan als het ware uit twee aan elkaar gegroeide delen:

Djeroek Poeroet.jpg
Djeroek Poeroet.jpg (188.64 KiB) 273 keer bekeken

Djeroet poeroek is makkelijk te kweken. Hij is niet winterhard maar zolang het niet vriest blijft hij in een kas bijvoorbeeld wel in leven. Overwinteren voor een zonnig raam in huis is misschien het beste.
De plant lijkt het best te gedijen bij lichte verwaarlozing. Je mag gerust een weekje vergeten water te geven, geen probleem. Goed doorlatende grond en matig dus met water geven. Wel veel zon en in de zomer graag lekker warm.
Planten zijn te koop tegen verschillende prijzen, van redelijk goedkoop tot behoorlijk duur. Als je met een kleine tevreden bent dan kan er al een krijgen voor minder dan een tientje, wil je een grotere dan gaat het naar de 50 to 70 euro.

Djeroet poeroek boompje.jpg
Djeroet poeroek boompje.jpg (61.13 KiB) 273 keer bekeken

Blaadjes zijn in elke toko te vinden maar sommige supermarkten hebben ze ook wel. Ze worden verkocht vers, gedroogd, en soms als poeder. Vers is natuurlijk het best. Die kan je ook online kopen.

Blaadje.jpeg
Blaadje.jpeg (190.12 KiB) 273 keer bekeken
Hansvdb

24 bedankjes

Re: Djeroek Poeroet, Als het echt Aziatisch moet zijn

Berichtdoor PeterHoofddorp op 03 sep 2025 09:59

Wat leuk dit.
Er gaat een hele nieuwe citruswereld voor ons open met de beschrijving van de verschillende soorten in de afgelopen weken.
Jammer dat de meeste echt niet winterhard zijn, en dat zaailingen uit pit eigenlijk geen toekomst hebben in ons land wat betreft bloei en vruchten.
PeterHoofddorp

114 bedankjes

Berichtdoor Ragecrusher op 03 sep 2025 11:59

Ik heb nu een 3-tal jaar deze plant en heb er wel geniet van. Nog nooit bloemen gezien maar de bladeren kunnen inderdaad goed in gerechten gebruikt worden. Beetje zoals in Vlaamse stoofpotgerechten Laurierblad gebruikt wordt, kan je deze in Aziatische gerechten gebruiken.

Hier staat dat hij in een kas blijft leven in de winter? Daar waag ik mij toch niet aan, zodra nachttemperaturen onder de 10°C gaan, geeft de plant al aan het niet leuk te vinden en moet die bij mij naar binnen.

Nieuw blad wat aangemaakt wordt is beetje roodpaars van kleur wat hem voor mij zijn charme geeft, zeker i.c.m. de 'dubbele' bladeren.
Ragecrusher

11 bedankjes

Berichtdoor tankton op 05 sep 2025 23:06

Ik heb de citrus Hystrix al jaren in mijn bezit. Bloeit ieder jaar en geeft veel vruchten maar gebruik vooral het blad. Temperaturen in de kas richting nul is geen probleem, maar vorst heb ik nog niet meegemaakt.
We are here to care for the garden
tankton

43 bedankjes

Keer terug naar Specerijen