Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 07 okt 2025 08:27

Dag Bonne, Ik ben bang dat het pm mechanisme niet werkt. Er is geen e-mail van jou binnengekomen en daarom heb ik je een pm gestuurd met mijn e-mail adres. Het vinkje om zelf ook die e-mail te ontvangen had ik aangevinkt, maar niets gezien. Als je niets ontvangen hebt dan moeten we misschien maar uit de kast komen hier wat e-mail adres betreft hoewel ik daar wat huiverig voor ben.
Laatst bijgewerkt door Hansvdb op 09 okt 2025 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 07 okt 2025 09:32

Nee niks ontvangen. Ik stuur je hierbij mijn email: jbxxxx@gmail.com
Laat me even weten als je dit hebt, dan haal ik het hier weer weg :thumb_up:
Laatst bijgewerkt door Bonne op 07 okt 2025 10:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 07 okt 2025 10:11

Ik heb je een mail gezonden, H.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 07 okt 2025 10:21

Ontvangen! Zal later even een mailtje sturen!

Kan alleen even niet vinden om mijn vorige bericht te verwijderen, dus maar even zo..
@ROB??
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 08 okt 2025 15:21

De nieuwe LED lampen zijn binnen en heb dat "Kanon" weer opgeborgen in de Kelder. :P
Ze ogen nu meer natuurlijk licht t.o.v die andere 2. :thumb_up:
Heb de opstelling zo dat ze mooi de warmte vangen van de verwarming.

Deze lampen verbruiken maar 45w, dus laat ik ze 16 uur branden per dag en dan 8 uur donker.
Even een snel rekensommetje gemaakt:

Vermogen lamp: 45 W = 0,045 kW
Gebruik per dag: 16 uur
Energieverbruik per dag: 0,045 kW × 16 uur = 0,72 kWh
Energieverbruik per maand (30 dagen): 0,72 kWh × 30 = 21,6 kWh
Maandelijkse kosten: 21,6 kWh × €0,30 = €6,48

Verder hier een foto van de tussenstand t/m de oude lampen en straks het verschil bekijken met deze nieuwe Lampen. En dan kijk ik vooral naar de Moringablaadjes.

We zitten nu op dag 28 na potten en blijf hoop houden dat ook de "Golden Shower" en de "Curry leaf" nog ontkiemt.
Die laatste kan wel tot 4 maanden duren.
Maar ik hoop echt dat 1 van die Cassia ( golden shower) nog komt! :thai:
Bijlagen
LED kweeklampen .jpg
LED kweeklampen .jpg (165.5 KiB) 87 keer bekeken
LED kleuren.jpg
LED kleuren.jpg (516.1 KiB) 87 keer bekeken
Nieuwe opstelling.jpg
Nieuwe opstelling.jpg (579.72 KiB) 87 keer bekeken
Warmte.jpg
Warmte.jpg (449.76 KiB) 87 keer bekeken
Tussenstand kweek dag 28 na potten.jpg
Tussenstand kweek dag 28 na potten.jpg (807.85 KiB) 87 keer bekeken
Moringa.jpg
Moringa.jpg (392.46 KiB) 87 keer bekeken
Marang 1.jpg
Marang 1.jpg (546.62 KiB) 87 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 08 okt 2025 19:55

Een kleurrijk geheel die ledlampen. Doet me een beetje aan de kermis denken. Ik zag dat er apps zijn voor je telefoon om PAR lichtsterkte te meten. Blijkbaar kunnen die telefoons tegenwoordig alles.
Je verhaal en de afbeeldingen verleiden mij tot een paar opmerkingen. Ik hoop dat je dat niet vervelend vindt.
Je laat de lamp 16 uur branden. In de tropen duurt de dag 12 uur, dus ik vraag mij af of dat echt nodig is. Het is natuurlijk wel zo dat ze zolang er licht is ze blijven assimileren.
Wat mij verder opvalt is dat je de zaaibak hebt afgedekt met de kap van zo'n plastic kweekkastje. Ik zou gewoon een glasplaatje gebruiken en de lamp er wat dichter op hangen. Je verliest wel veel licht zo.
In die plantencouveuse die ik heb gemaakt voor het ontkiemen en bewortelen van stekken met bodemverwarming varieert de temperatuur van het substraat tussen de 25 en de 30 graden, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Je zaaibak staat wel boven de verwarmingsradiator maar die moet dan wel aan zijn natuurlijk wil hij effect hebben. Mijn kamertemperatuur is momenteel iets van 18 graden + en mijn verwarming is uit. De vraag is of die gouden regen- en die kerrieplant zaden voldoende warmte hebben om wakker gekust worden. Als de zaden te koud en te nat zijn dan verrotten ze.
Om de temperatuur van de potgrond te meten gebruik ik zo'n glazen aquarium thermometertje dat ik in de grond steek.
Verder, je weet natuurlijk dat temperatuur en lichtbehoefte met elkaar correleren. Ze zijn omgekeerd evenredig. Dus denk ik dat de zaden en de opgekomen planten niet dezelfde temperatuurbehoefte hebben. Als ze wat koeler staan dan de zaden zullen ze waarschijnlijk minder strekken. Ook minder hard groeien, maar dat komt volgend jaar wel.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 08 okt 2025 22:54

Ben zelf helemaal niet snel beledigd, integendeel! Vind het juist top dat je je ervaringen met mij deelt.
En ben nu ook helemaal een andere weg ingeslagen haha.
Zoals ik al zei; dit is een experiment en met mn Bananenavontuur is het ook best leuk geworden :shock:

Nu heb ik voor mij zelf al een mooie klimaatkast gevonden, in mijn eigen huis notabene :lol:
Maar hier zo meer over.

Het plastic heb ik weggehaald. Goeie tip!

Qua branduren:

In de tropen levert 12 uur zonlicht gemiddeld ~800-1000 µmol/m²/s PPFD (fotosynthetisch actieve straling) over de dag, met pieken tot 2000 µmol/m²/s rond het middaguur.
Voor Moringa en Marang is ~500-800 µmol/m²/s voldoende voor optimale groei.

Apollo 60 Pro: Op 30-40 cm hoogte levert een dergelijke LED-lamp ongeveer 300-600 µmol/m²/s PPFD. Dit is lager dan piekzonlicht, maar consistent en spectraal geoptimaliseerd (rood/blauw voor fotosynthese).

Om 12 uur zonlicht (gemiddeld 800 µmol/m²/s) te evenaren met de Apollo 60 Pro op 30-40 cm:
Moringa: 12-14 uur LED-licht.
Marang: 12-13 uur LED-licht.

We schroeven dit dus iets terug naar 14 uur. :thumb_up:

Vandaag heb ik ook bij de Gamma een Hygro- en Thermometer gehaald om de temp en luchtvochtigheid in de gaten te houden.
De zaailingen hebben nu een 2 uur in de kast gestaan met de deur dicht en licht aan.
De waardes waren: 25 graden met een luchtvochtigheid 72%
In de huiskamer is deze 62%
Morgen kijken we verder als de lamp langer brand voor een beter meting.

Dan mijn nieuwe (nog om te bouwen) klimaatkast. :applaus:

De kast is gemaakt van hoogwaardig Italiaans massief kersenhout, en dit heeft al een natuurlijke bescherming tegen rot en schimmels.
Nu heb ik even gekeken naar mijn situatie: Zaailingen die nog niet echt veel vocht produceren.
En een lamp die niet veel warmte produceert.
Nu begin ik nog klein, dus niet meteen de noodzaak om er alles aan te veranderen, maar met tijd zal ik hier zeker mee aan de slag moeten denk ik.

Dan denk ik aan:

De binnenkant behandelen met waterafstotende laag? welke weet ik nog niet.
Wellicht reflector materiaal plakken?

Ventilatoren inbouwen boven-uit en onderin- in om luchtstroom te genereren.
Type ventilator weet ik ook nog niet.

Voor nu hou ik het in de gaten hoe dit zich ontwikkeld, hoe warm het wordt, hoe het hout reageert. etc.

Natuurlijk ook leuk om in het deurpaneel ooit nog eens plexiglas te plaatsen :happy_thai:
Maar wil de originaliteit van de kast wel zoveel mogelijk bewaren.
Je kan het zo gek maken zoals je wil natuurlijk. :fluiten:

Voor nu even genoeg :thumb_up: :mrgreen:
Bijlagen
Nieuwe klimaatkast.jpg
Nieuwe klimaatkast.jpg (432.25 KiB) 73 keer bekeken
binnenkant.jpg
binnenkant.jpg (59.45 KiB) 73 keer bekeken
Hygro- en Thermometer.jpg
Hygro- en Thermometer.jpg (81.43 KiB) 73 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 09 okt 2025 11:22

Dag Bonne, Als ik zo'n mooie kast zou hebben dan zou ik er zo weinig mogelijk aan willen veranderen. (Verknoeien zou ik willen zeggen). Ik denk dat het een kostbare kast is en ook een 'work of art'.
Een paar kleine aanpassingen zouden wel goed zijn. Bijvoorbeeld om voor ventilatie te zorgen. In de achterwand zou je boven en beneden wat discrete roosters kunnen plaatsen. De warmte van de lampen zorgt dan voor een natuurlijke luchtstroom.
De binnenkant zou wit moeten zijn. Wit schijnt beter te reflecteren dan reflecterende folie. De binnenkant verven is ook een soort vandalisme, hoewel dat ongedaan gemaakt kan worden. Je zou dun multiplex kunnen nemen, dat op maat zagen en wit verven. Liefst met watergedragen verf want die vergeelt niet. Met een paar dotjes acrilaatkit kan je ze in de kast fixeren.
De deurpanelen verwijderen en vervangen door kunststof daar schrik ik erg van. Laat het dan echt glas zijn, maar dan verlies je weer licht.
Het is jouw kast en ik heb daar natuurlijk niets over te zeggen, maar het is hoe ik daar over denk als ik zo'n mooie kast had.

We bent wel wetenschappelijk bezig met je berekeningen over die micromollen die je planten nodig hebben. Je gaat er van uit dat de energie die de planten ontvangen accumuleert over de dag en misschien is dat zo. Zo heb ik er eerlijk gezegd nooit naar gekeken.
Je wilt een hoge luchtvochtigheid voor de Moringa's en de Marangs. De Moringa groeit ook op de Antilliaanse eilanden als een soort onkruid in het wild. Zeker in de droge tijd is het daar niet echt vochtig. Moringa's vormen dan ook een wortelknol met reservevoedsel voor droge tijden.
Je zaailingen zijn natuurlijk nog erg jong en kwetsbaarder dan volwassen planten.
Bij droge omstandigheden heb je al snel last van spint. Hebben je bananen daar nooit last van? Als ze buiten staan niet, dat is het voordeel van buiten staan, maar in de winter kan dat niet. Dan krijg je die spint.
Iemand hier had last van wolluis. Dat had ik ook. Niets hielp totdat ik er glasreiniger op spoot. Alles is nu weg. Naar mijn idee werkt dat ook bij spint. Bananenbladeren zijn hard genoeg, die kunnen daar tegen. Het is in ieder geval goedkoper dan die middeltjes van het tuincentrum.

Mijn kweekkast heb je voorlopig niet meer nodig begrijp ik. Het is ook wel een massief ding en je moet een plaats hebben waar hij niet in de weg staat en het interieur verpest. Is niet erg, hij blijft gewoon nog even bij mij wonen. Hij eet geen brood zei mijn moeder altijd in zo'n geval.
Ik zal wel wat beelden posten, dan heb je een beter idee van wat een kweekkast inhoud. Voorlopig succes met je zaailingen.

Had je van die kerrieplant en de goudenregenplant alles al gezaaid of heb je nog wat over? Dan zou je een methode kunnen proberen die goed werkt. Je neemt wat keukenpapier dat vouw je op zodat je ongeveer vier laagjes hebt. Dan maak je het vochtig, legt het zaad er op en vouwt het dubbel. Vervolgens leg je het op een warme plaats in een afgesloten iets. een plastic bakje met deksel bijvoorbeeld. Wat ook wel eens gedaan wordt is perliet (die witte gepofte lavakorreltjes, perlite op z'n Engels) vochtig maken, in een plastic zakje doen en dan het zaad er bij. Zelfde principe. Wat waterstofperoxide kan het ontkiemingsproces bevorderen.
Kwekers mengen perliet vaak door de potgrond om het luchtiger te maken. Betere waterdoorlaatbaarheid en bovendien houdt het goed vocht vast.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 09 okt 2025 21:32

Bonne schreef:Ontvangen! Zal later even een mailtje sturen!

Kan alleen even niet vinden om mijn vorige bericht te verwijderen, dus maar even zo..
@ROB??

Bonne kan je niet het bericht gewoon openen, "wijzigen" kiezen en dan het mailadres weghalen? Of ook de gehele tekst, zo je wilt.
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 10 okt 2025 10:54

Lagarto schreef:Bonne kan je niet het bericht gewoon openen, "wijzigen" kiezen en dan het mailadres weghalen? Of ook de gehele tekst, zo je wilt.

Heb het al opgelost
Bedankt voor meedenken. :thumb_up:
Bonne

103 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten