Musa Aeae

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Aeae

Berichtdoor Peleroly op 16 sep 2010 21:45

Oh maar de aankoop was niet geheel ondoordacht hoor. Ik heb hem geplant in licht zure potgrond (mengeling 3 delen DCM voor heideplanten en 1 deel gewone potgrond grof gemengd met een hoeveelheid perliet). Ik zou niet klagen als ze mij daar met mijn voeten moesten in zetten :lol: Het probleem is dat de plant te lang onderweg is geweest waardoor het 1e: moeilijker is om er terug leven in te krijgen en 2e: de zomerzon inmiddels weg is waardoor mijn serre niet voldoende meer opwarmt. Ik heb hem nu binnen op kamertemperatuur staan omdat ik niet over een verwarmde propagator beschik. Alles was dus wel enigzins gepland en voorbereid maar de douane heeft er anders over beslist. Als ik de plant zoals voorzien na 5- 7 dagen thuis had gehad waren misschien zelfs de aanwezige worteltjes nog niet verdroogd en hadden we wel een ander verhaal gehad.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 16 sep 2010 22:34

Jammer is dat he . . . de bureaucratie in Nederland houdt ook een heleboel
tegen.

Ik heb altijd het idee dat Nederland het braafste jongetje van de klas wilt zijn, we waren ook de eerste met die containerscanner op de maasvlakte.

Dat zorgde er wel voor dat sommige containers hun bootje miste en daardoor te laat op plaats van bestemming kwamen, dit is ook een beetje met jouw Ae Ae gebeurt, door de enorme bureaucratie bij de invoer van de banaan, is het product al bijna dood.

Korte schakels zou de economie ten goede komen, want ik durf nu al geen producten meer te importeren hoor!

Ik heb al eens 8 weken op mijn nieuwe schoenen uit Taiwan moeten wachten, ze gaan dan wel niet dood, maar de zomer is wel al bijna voorbij :x
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Robi op 17 sep 2010 08:16

Hello Peleroly,

Hoe lang heb je moeten wachten eer ze bij je thuis aankwamen?
De mijne stonden op 7 dagen bij mij thuis, heb je op tijd je aankoopbewijs doorgestuurd naar de douane? Wat ik altijd doe is zorgen dat ze de dikste stammen opsturen. Zo heb je planten met veel reserve. Ook bel ik elke dag naar de pakjesdienst ivm de status en vorderingen van het pakket.
Ze gewoon elke dag lastig vallen... :D Ze bellen dan ook elke dag naar de douane, die eigenlijk in hetzelfde gebouw zitten alleen in een andere verdieping...

Groeten Robi
Robi

3 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 17 sep 2010 13:12

Robi,
Vanaf het ogenblik dat hij in Thailand vertrok tot het moment dat ik de plant in bezit had duurde 16 dagen.Vaarafgaandelijk werd hij echter in Thailand ook nog aan een onderzoek onderworpen om het Ph.San. attest te bekomen. Geen idee hoe lang dat daar geduurd heeft. Ik heb het aankoopsbewijs en de door de douane gevraagde info onmiddellijk per mail en aangetekende zending overgemaakt en heb uiteraard ook een 10- tal telefoontjes gepleegd in de hoop de zaak een beetje vooruit te helpen. Het grootste oponthoud is er blijkbaar ontstaan door het feit dat het voedselagentschap nog eens een (uiteraard door mijzelf te betalen) hercontrole wilde uitvoeren hier in België. Het viel overigens ook niet mee om het belang van een snelle afhandeling duidelijk te maken bij zowel de douane als bij het voedselagentschap aangezien het een hoofdzakelijk franstalig wereldje betreft.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 17 sep 2010 17:22

16 dagen vanaf het verre Oosten vind ik nog wel meevallen.
Op mijn schoenen uit Taiwan heb ik veel langer moeten wachten, maar dat had waarschijnlijk ook met die vulkaan in Ijsland te maken, dat er helemaal geen vluchten waren op Schiphol.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 17 sep 2010 19:10

16 dagen lijkt inderdaad nogal mee te vallen om iets vanuit de andere kant van de wereldbol naar hier te halen maar in deze tijd gaat dat bliksemsnel. Weet dat de plant na 5 dagen reeds in België was!!!
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 17 okt 2010 20:27

Peleroly schreef:Robi,
Ik vraag me overigens af of er al wel eens iemand zo'n wortelloze stam tot een mooie Aeae heeft laten uitgroeien?
Peter

Danny van palmeria heeft een aeae en daar is het toch goed gelukt. Is dus niet onmogelijk.
Bladeren zijn beetje verbrand door de zon maar voor de rest perfect gezond met zelfs 2 pups.
Prachtige plant.

musa aeae palmeria.jpg
musa aeae palmeria.jpg (63.96 KiB) 4716 keer bekeken
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 17 okt 2010 22:41

Dat ziet er inderdaad al een mooi exemplaar uit. Ik ben blij om te horen dat het hier in België dan toch niet geheel onmogelijk is om deze soort in leven te houden.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 15 apr 2011 07:12

En, zoals hij er nu na de winter bijstaat...

grt Jonathan

Herschaalde kopie van IMG_0204.jpg
Herschaalde kopie van IMG_0204.jpg (68.05 KiB) 4618 keer bekeken

Herschaalde kopie van IMG_0207.jpg
Herschaalde kopie van IMG_0207.jpg (66.72 KiB) 4618 keer bekeken
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 05 jun 2011 09:30

Wauw, prachtig! :)

Groetjes
Kevin