EDUARD schreef:Hoi , een hoop gedoe! Als je toch al je palmen op deze manier moet gaan beschermen wordt het erg omslachtig je kunt deze beter in kuip houden en stallen dan komt hij even mooi uit de stalling dan ze er in gaan, mijne heb ik al 17 jaar zo en heeft al een dikke stam, maakt minder blad aan dan bij Robbin, maar groeit minder hard en zo als gezegd geniet ik al 17 jaar van deze, zo blijft het handzaam, buiten gaat het ooit een keer echt mis! je moet realistisch blijven, je kunt niet alles in de lage landen overeind houden!
Gr. Eduard.
Een hoop gedoe? Paar uurtjes was de palm beschermd. Zeker in "normale" winters is een Washingtonia en Phoenix aan deze kant gewoon simpel over te houden hoor. Voor de afgelopen 2 koude winters had ik hier geen eens temperaturen die de palmen schade aan hadden kunnen dienen. De Phoenix precies hetzelfde verhaal, echter wordt deze meer lastig met het samenbinden hier gaat ik wat anders op verzinnen volgende winter. Moet toegeven dat ik niet had verwacht dat ze het hier zo goed hadden gaan doen en dergelijke groeisnelheden verwacht, maar ook daar is simpel wat op te verzinnen. Daarnaast is het buiten droog houden, niets anders, geen ingewikkelde verwarmingssystemen en dergelijke.
Daarnaast vind ik het niet de juiste gedachte om mensen met dergelijke planten als onrealistisch te beschouwen. Ik ben realistisch anders had ik wel cocospalmen in de tuin geplant. Ik plant aan naar mijn mogelijkheden, en hou van tuinieren op het randje en door horen experimenten bij. De planten die ik had neergezet en dus de afgelopen 2 winters over het randje behoorde ben ik dus ook gewoon kwijt. Een Cordyline bijvoorbeeld hadden toch een hoop mensen in de tuin staan, ook ik van bijna 2 meter hoog die al jarenlang prima de winters doorkwam zonder bescherming maar bij de eerste beste echt koude winter het loodje legde. Was dat dan onrealistisch met nog vele andere om die vele jaren ervoor te hebben geplant? Lijkt me niet, pure aanpassing naar je mogelijkheden.
Vind het meer een verschil in personen en uiteraard de "moeite" wat je ervoor over heb. Ik ben inderdaad een goede dag bezig met 2 palmen voorzien van bescherming, terwijl de ander heerlijk binnen warm zit echter kan ik erna wel van unieke planten in volle grond genieten wat andere weer niet kunnen. Misschien telt het hier daarna ook mee, het zicht wordt hier maar nauwelijks mee bedorven. Daarnaast vind ik weer persoonlijk een tuin met slechts alleen fortunei of wagnerianus niet interessant genoeg, en ook Chamaerops neigt in dit gebied voor mijn gevoel hierna. De palmen zijn te simpel, terwijl andere mensen hier heel anders over kunnen denken aangezien die zelfs fortunei's en/of wagnerianussen zijn verloren de afgelopen 2 winters.
En ja, ik ben al op zoek naar het volgende experiment. Op 1 of andere manier zei mijn gevoel dit jaar niet te experimenteren met de gedachte "je zal altijd zien normaal 2 koude winters, maar wordt het dit keer een 3 op een rij koude winter". Mogelijk ga ik volgend voorjaar toch over op een nieuw experiment, met de hoop dat mijn "normale" winters weer terug keren. In dat geval is hier gewoon een hoop mogelijk indien je bereid bent om iets te doen in de winter.
Uiteraard voor de goede orde. Exotic Life is natuurlijk eveneens een bedrijf met Phoenix en Washingtonia in het assortiment en hierbij wordt de plant niet verkocht als zijnde plant voor volle grond maar ook gewoon als kuipplant. Zeker mensen die een simpele palm willen raad ik 9 van de 10 keer een Trachycarpus aan. 9 van de 10 mensen haken ook al af bij het horen wat ik er precies aan doe, en wat de risico's hiervan eventueel zijn. De mensen die hier wel naar geintresseerd zijn (En die waren er) vertel ik zo goed mogelijk mijn manier. Dus het is niet zo dat zoals in vele tuincentra palmen zoals Phoenix en Washingtonia worden aangeboden "plant maar in volle grond".

Robbin