Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Exotic Life op 08 dec 2010 20:05

Hier de foto's van 27 November, een beetje lastig de groei te zien volgens mij. Ik heb de stamhoogte ook nog niet opgemeten. Dit probeer ik van het weekend te doen, net zoals dat bij iedere palm wordt gedaan. Hij is inderdaad flink opgesnoeid om opgebonden te kunnen worden, maar dat groeit snel genoeg weer bij. Dit jaar vond ik vooral de diameter van het blad (meer als een meter) de opvallendste ontwikkeling.

Dag en richting avond foto.

Afbeelding

Afbeelding

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor koen op 08 dec 2010 22:21

Is dat geen schatje ?
Ik hoop dat je ze goed de winter doorkrijgt !
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 dec 2010 00:02

Die ziet er weeral goed uit hopen dat je hem er goed doorkrijgt .
Vraag mij alleen af of deze genoeg plaats heeft lijkt me zo'n smalle border , komen de bladeren nog niet tegen de muur ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 dec 2010 13:11

De bladeren vallen nu al enkele jaren tegen de muur aan maar dit zie je vanaf de zit toch niet, vanwege het vele blad en alles wat er gedurende het groeiseizoen omheen staan. Daarnaast vertekend de foto nog wel iets hoor, er zit nog genoeg ruimte tussen de stam en de muur zelf en groeit de palm wat scheef van de muur weg, precies zoals ik het van te voren bedacht had (Nouja in de hoop dan toch). Juist die muur, en juist die standplaats is 1 van de grootste factoren waarom deze eigenlijk zonder "enig" probleem ook de afgelopen 2 winters overleefde en zomers zo zeer snel groeit.

Ik ben dus ook niet bang hem deze winter te verliezen, in feite is de alleen de speer overhouden al voldoende al ziet op dit moment de totale palm er nog prima uit. Op dit moment vind ik het belangrijker dat mijn Phoenix geen bladschade krijgt, of in ieder geval zo min mogelijk. De Phoenix behoud zijn blad een stuk langer waardoor ik langer naar schade moet kijken. De eventuele beschadigde Washingtonia bladeren zijn in veel gevallen al voor de zomer niet meer zichtbaar. :)

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 dec 2010 13:31

Hoi , een hoop gedoe! Als je toch al je palmen op deze manier moet gaan beschermen wordt het erg omslachtig je kunt deze beter in kuip houden en stallen dan komt hij even mooi uit de stalling dan ze er in gaan, mijne heb ik al 17 jaar zo en heeft al een dikke stam, maakt minder blad aan dan bij Robbin, maar groeit minder hard en zo als gezegd geniet ik al 17 jaar van deze, zo blijft het handzaam, buiten gaat het ooit een keer echt mis! je moet realistisch blijven, je kunt niet alles in de lage landen overeind houden!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 dec 2010 14:20

EDUARD schreef:Hoi , een hoop gedoe! Als je toch al je palmen op deze manier moet gaan beschermen wordt het erg omslachtig je kunt deze beter in kuip houden en stallen dan komt hij even mooi uit de stalling dan ze er in gaan, mijne heb ik al 17 jaar zo en heeft al een dikke stam, maakt minder blad aan dan bij Robbin, maar groeit minder hard en zo als gezegd geniet ik al 17 jaar van deze, zo blijft het handzaam, buiten gaat het ooit een keer echt mis! je moet realistisch blijven, je kunt niet alles in de lage landen overeind houden!
Gr. Eduard.

Een hoop gedoe? Paar uurtjes was de palm beschermd. Zeker in "normale" winters is een Washingtonia en Phoenix aan deze kant gewoon simpel over te houden hoor. Voor de afgelopen 2 koude winters had ik hier geen eens temperaturen die de palmen schade aan hadden kunnen dienen. De Phoenix precies hetzelfde verhaal, echter wordt deze meer lastig met het samenbinden hier gaat ik wat anders op verzinnen volgende winter. Moet toegeven dat ik niet had verwacht dat ze het hier zo goed hadden gaan doen en dergelijke groeisnelheden verwacht, maar ook daar is simpel wat op te verzinnen. Daarnaast is het buiten droog houden, niets anders, geen ingewikkelde verwarmingssystemen en dergelijke.

Daarnaast vind ik het niet de juiste gedachte om mensen met dergelijke planten als onrealistisch te beschouwen. Ik ben realistisch anders had ik wel cocospalmen in de tuin geplant. Ik plant aan naar mijn mogelijkheden, en hou van tuinieren op het randje en door horen experimenten bij. De planten die ik had neergezet en dus de afgelopen 2 winters over het randje behoorde ben ik dus ook gewoon kwijt. Een Cordyline bijvoorbeeld hadden toch een hoop mensen in de tuin staan, ook ik van bijna 2 meter hoog die al jarenlang prima de winters doorkwam zonder bescherming maar bij de eerste beste echt koude winter het loodje legde. Was dat dan onrealistisch met nog vele andere om die vele jaren ervoor te hebben geplant? Lijkt me niet, pure aanpassing naar je mogelijkheden.

Vind het meer een verschil in personen en uiteraard de "moeite" wat je ervoor over heb. Ik ben inderdaad een goede dag bezig met 2 palmen voorzien van bescherming, terwijl de ander heerlijk binnen warm zit echter kan ik erna wel van unieke planten in volle grond genieten wat andere weer niet kunnen. Misschien telt het hier daarna ook mee, het zicht wordt hier maar nauwelijks mee bedorven. Daarnaast vind ik weer persoonlijk een tuin met slechts alleen fortunei of wagnerianus niet interessant genoeg, en ook Chamaerops neigt in dit gebied voor mijn gevoel hierna. De palmen zijn te simpel, terwijl andere mensen hier heel anders over kunnen denken aangezien die zelfs fortunei's en/of wagnerianussen zijn verloren de afgelopen 2 winters.

En ja, ik ben al op zoek naar het volgende experiment. Op 1 of andere manier zei mijn gevoel dit jaar niet te experimenteren met de gedachte "je zal altijd zien normaal 2 koude winters, maar wordt het dit keer een 3 op een rij koude winter". Mogelijk ga ik volgend voorjaar toch over op een nieuw experiment, met de hoop dat mijn "normale" winters weer terug keren. In dat geval is hier gewoon een hoop mogelijk indien je bereid bent om iets te doen in de winter.

Uiteraard voor de goede orde. Exotic Life is natuurlijk eveneens een bedrijf met Phoenix en Washingtonia in het assortiment en hierbij wordt de plant niet verkocht als zijnde plant voor volle grond maar ook gewoon als kuipplant. Zeker mensen die een simpele palm willen raad ik 9 van de 10 keer een Trachycarpus aan. 9 van de 10 mensen haken ook al af bij het horen wat ik er precies aan doe, en wat de risico's hiervan eventueel zijn. De mensen die hier wel naar geintresseerd zijn (En die waren er) vertel ik zo goed mogelijk mijn manier. Dus het is niet zo dat zoals in vele tuincentra palmen zoals Phoenix en Washingtonia worden aangeboden "plant maar in volle grond". ;)

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 dec 2010 14:38

Hoi Robbin, volgens mij snap je wel wat ik bedoel, met het niet realistisch zijn! Dat we subtropische planten kosten wat kost door willen houden ! Dat geld ook voor mij, met mijn boomvaren experiment ! Dat is het en blijft het, maar realistisch nee hoor echt niet, op een gegeven moment worden de planten te groot en gaat het toch niet meer, kijk dat je een kick krijgt met het experimenteren vind ik tot daar aan toe , dat heb ik zelf ook wel, maar dat is niet voor iedereen weggelegd! Los van de kosten van mijn experiment nu al € 175,- bij een plant is het voor mij de uitdaging überhaupt te kijken of ik hem erdoor krijg, maar zou er niet aan moeten denken als het al lukt dit bij alle subtropers te gaan doen! los van het gedoe wat het ook is [ met slepen ben je op een halve dag klaar] en dan je tuin vol met tenten zetten, en dat nog los van de hoge kosten wat dit met zich mee brengt! maar goed ieder het zijne!
Gr. Eduard.
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 dec 2010 14:54

EDUARD schreef:Hoi Robbin, volgens mij snap je wel wat ik bedoel, met het niet realistisch zijn! Dat we subtropische planten kosten wat kost door willen houden ! Dat geld ook voor mij, met mijn boomvaren experiment ! Dat is het en blijft het, maar realistisch nee hoor echt niet, op een gegeven moment worden de planten te groot en gaat het toch niet meer, kijk dat je een kick krijgt met het experimenteren vind ik tot daar aan toe , dat heb ik zelf ook wel, maar dat is niet voor iedereen weggelegd! Los van de kosten van mijn experiment nu al € 175,- bij een plant is het voor mij de uitdaging überhaupt te kijken of ik hem erdoor krijg, maar zou er niet aan moeten denken als het al lukt dit bij alle subtropers te gaan doen! los van het gedoe wat het ook is [ met slepen ben je op een halve dag klaar] en dan je tuin vol met tenten zetten, en dat nog los van de hoge kosten wat dit met zich mee brengt! maar goed ieder het zijne!
Gr. Eduard.

Je punt heb ik door, maar we hebben een verschillende mening qua realistisch zijn. Ik vind dat bij een experiment de hoogte van de plant niet mag uitmaken of dit het experiment nu realistisch en onrealistisch maakt. Op boomvarengebied weet ik op de algemene soorten niet heel veel uit die groep, maar betreft palmen weet ik dan wel een hoop en experimenteer dan ook niet met palmen uit de subtropen tot tropen. De palmen moeten wel iets kunnen hebben en zo zal je mij dus bijvoorbeeld niet een Phoenix roebelinni zien aanplanten die hooguit -2 kan verdragen, dat is voor mijn omgeving inderdaad onrealistisch.

Daarnaast zeker op palm gebied pleit ik juist voor relatief klein aanplanten in plaats van direct grote exemplaren neerzetten (vanwege dan een hogere vorstbestendigheid). Relatief klein aanplanten levert een voordeel op indien het slaagt dat je jarenlang kan genieten van de palm zonder enorme constructies neer te zetten. Een ander voordeel wat ik persoonlijk ervaar is dat juist het klein aanplanten, niet teveel vertroetelen, en juist hier op laten groeien het later sterkere planten maakt.

Uiteraard ben ik met je eens dat je ook in de toekomst moet kijken als je gaat experimenteren, dat moet je immers in het bedrijfsleven ook. Echter vind betreft experimenteren met planten vooruit kijken zoals hoe het er over 10 of 20 jaar voorstaat niet van belang, dat zie ik dan wel weer. Ik denk dat we op dat gebied wat verschillen van mening. Gelukkig maar want als iedereen dezelfde mening had gehad, was een hoop hetzelfde geweest. :lol:

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 dec 2010 23:25

[quote="Exotic Life"]

Je punt heb ik door, maar we hebben een verschillende mening qua realistisch zijn. Ik vind dat bij een experiment de hoogte van de plant niet mag uitmaken of dit het experiment nu realistisch en onrealistisch maakt. Op boomvarengebied weet ik op de algemene soorten niet heel veel uit die groep, maar betreft palmen weet ik dan wel een hoop // en experimenteer dan ook niet met palmen uit de subtropen tot tropen. De palmen moeten wel iets kunnen hebben en zo zal je mij dus bijvoorbeeld niet een Phoenix roebelinni zien aanplanten die hooguit -2 kan verdragen, dat is voor mijn omgeving inderdaad onrealistisch.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk hier verschillen we denk ik al van mening ! naar mijn mening zijn de washingtonia en de phoenix canariensis subtropisch en de phoenix roebelenii tropisch!

Gr. Eduard.
Eduard

1031 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 dec 2010 02:28

wat wil je?
welke mogelijkheden heb je?
welke beperkingen heb je?
wil je het risico lopen?
hoeveel inspanning en tijd heb je er voor over?
mooie Washingtonia robusta

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming