cibotiums

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: cibotiums

Berichtdoor chrisvm op 21 nov 2010 15:44

Hoi Eduard..deze laatste is de c.glaucum die tijdens zijn reis naar Europa niet kon wachten om uit te rollen..Heeft dan even stilgelegen wegens aanpassing aan ons klimaat en is dan toch maar verder uitgerold met dit als resultaat..
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 maart 2011 13:00

In februari was ik voor mijn werk in Malysie en kwam daar een kaal stammetje tegen langs de kant van de weg waar ze aan het kappen waren, ik zag meteen dat het om een Cibotium soort ging en heb hem meegenomen naar huis ( wet dat het niet mag). Toen ik thuis kwam meteen in een pot gezet en op mijn manier aan de praat proberen te helpen.
Het resultaat mag er zijn, de luchtwortels zijn druk bezig en ook zijn de rollen al in actie gekomen viel mij vandaag op.
Het is nu alleen nog afwachten om welke soort het gaat.

Afbeelding

Hoe gaat het ondertussen met jou soorten Chris?
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 12 maart 2011 13:34

Indien hij uit een natuurlijke habitat komt is het de Cibotium barometz.
Dit is de enige Cibotium soort die in Maleisie in het wild voorkomt.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 maart 2011 14:03

Er bestaat een kans dat het de C. barometz is maar wacht ermee tot het eerste blad is uitgerold, er bestaat ook nog een kans dat het de C. arachnoideum is. Dit stammetje van 20 cm vondt ik tussen stammen van rond de 2 meter groot ( C. barometz wordt niet zo groot). Ik heb hem gevonden in de buurt van Tuaran en daar is normaal het groeigebied van de C. arachnoideum.
Malysie heeft 3 soorten Cibotium's die in het wild voorkomen, C. barometz door het hele land en de C. cumingii en C. arachnoideum groeien meer in het oosten.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 12 maart 2011 14:30

Heb een tijdje geleden wat research gedaan omdat ik een paar C. barometz had en stuitte daar bij op een lijst van alle (?) wilde flora van Maleisie. Het handelde hier wel om "Peninsular" Malaysia en niet om de oostelijke gebieden op Borneo. Het was een lijst opgesteld door een ministerie,als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik hem nog kan terugvinden...

Groet,Ben.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 12 maart 2011 15:54

Heb alvast iets gevonden over beide andere soorten en hun verspreidingsgebied:

Cibotium cumingii: Taiwan en de Philippijnen.

Cibotium arachnoideum: Eastern Malaysia en Kalimantan (dus Maleisisch en Indonesisch Borneo).

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 maart 2011 17:40

Dank je voor de info Ben.
De C. cumingii is een variable soort, de hoofd soort heeft inderdaad als groeigebied Taiwan en de Philippijnen, de ondersoorten worden in heel Azie terug gevonden. In Maleisie is dat b.v. de C. cumingii var. arachnoideum, dit is waarschijlijk een hybride en daar word eindelijk onderzoek naar gedaan.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 12 maart 2011 22:18

TropiRo schreef:In Maleisie is dat b.v. de C. cumingii var. arachnoideum,

Dat de C. arachnoideum mogelijk een vorm is van de C. cumingii had ik inderdaad gelezen.
Een hybride of kruising lijkt me wat vergezocht. Voor zover dit al mogelijk is zou er sprake moeten zijn van twee soorten in een zelfde verspreidingsgebied. De enige Aziatische Cibotium met een enorm verspreidingsgebied is de C. barometz,waar ook wel varieteiten van worden beschreven. Ik heb geen bronnen waaruit blijkt dat deze soort voorkomt in het verspreidingsgebied van de andere soorten.
Ondanks dat het slechts een klein geslacht is, is er nog volop onduidelijkheid over de Cibotiums.
De Zuid Amerikaanse soorten zijn momenteel ook al teruggebracht naar twee.
Overigens spreekt men in de botanie over varieteiten en niet over ondersoorten.
Als het met Cibotiums al onduidelijk is,moet je er niet aan denken om een groot geslacht als Cyathea
betrouwbaar te determineren... :?

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 13 maart 2011 05:30

Hey varenvrienden..
Met de C.barometz gaat het hier prima,staat hier achter me aan de pc en is momenteel zijn 4de veer aan't uitrollen..Heeft niet stilgelegen tijdens de winter..
Maar neemt wel veel plaats in beslag hier in huis en aangezien ik deze eigenlijk niet buiten zou kunnen zetten zal deze na verloop van tijd ook niet meer de kamer hier uit geraken of ik moet beginnen snoeien.
De C.glaucum's staan in de serre er daar is er ook 1bezig met een rol..1 van de 3 doet echter niets en heb ook wel gemerkt dat ze weinig zon kunnen verdragen want de veer is half uitgedroogd,deze stond achter in de serre waar veel lichtinval is.
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens